Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 2766 ggr
AnneN
0

Frågor kring känslor!

1. Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?
  2. Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra?
  3. Varför är det så tror du?
  4. Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra?
  5. Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?
  6. Varför är det så tror du?
  7. Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0
  1. Lättaste känslan att visa för andra är för mig glädje
  2. Svårast är att visa sorg och ilska
  3. jag tror att glädje är lättast att visa just för att det även gör andra glada, sorg är svårt för mig att visa för jag vill inte vara till besvär för andra, ilska har jag svårt att visa eller rättare sagt vill inte visa för att jag är rädd för vad som kan hända om jag inte klarar att kontrollera min ilska.
  4. Lättast har jag nog för att ta emot glädje
  5. Svåraste känslan att ta emot är sorg
  6. Glädje är lätt att ta emot just för att är andra glada så blir jag också glad. Sorg har jag svårt för just för att jag vt inte hur jag ska hantera min egen sorg och då än mindre hur jag ska hantera andras.
  7. I skrivande stund så känner jag lugn

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Faith
0

Ahh det här var intressant, ska försöka svara spontant, det första som jag känner inför frågan

1. Empati Glädje
  2. Inre sorg (till viss del)
  3. hmm.. på nr 2 så är det nog för att jag inte vill "lassa" på andra mina bekymmer, drar mig helst undan för mig själv då, men sen när jag gått igenom det DÅ kan jag prata om det. (Jobbar stenhårt på det:)
  4. Ödmjukhet Vänlighet
  5. Högmod Avund
  6. Ödmjukhet tycker jag är nåt av det finaste man kan visa nån. Vänlighet mot varandra är ett stort plus. Högmod och avund är tvärtemot mot ovanstående
  7. Genomsvett hahaa.. det var banne mig inte så lätt som jag trodde att svara på dessa frågor och jag kommer säkerligen att ändra på nåt här
Faith
0

Glömde att svara på varför jag har lättast att visa andra Empati och Glädje.

Empati för att jag känner så med andra, har lätt för att sätta mig in i andras situationer. (inte sagt att jag förstår allt för det)

Glädje för att jag älskar att skratta och glädja andra. "Ett skratt förlänger livet" Iaf är det som balsam för själen.

Tack Anne för en bra och eftertänksam tråd:)

Ijin
0

Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?
-Glädje och lite pessimism

Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra?
-Visar alla mina känslor, dämpar dok sorg och deppning väldigt mycket

Varför är det så tror du?
-Det bara är så, min personlighet ser ut på det sättet…

Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra?
-Glädje är lättast att ta emot

Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?
-Lätt att ta emot alla känslor från andra…

Varför är det så tror du? -Inte en aning:p

Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?
-Har lite tråkigt, känner saknad för att jag saknar någon jag älskar.

GitteL
0

#0 Vilka kanon frågor Anne, riktiga coaching frågor på djupet. Wow.

Imponerad. Jag svarar imorgon.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Gahella
0

Ja precis vilka bra coachingfrågor! Jag ska också svara imorgon. Är för trött nu, nattinatti!

Wargmane
0
  • **Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?
    **Empati, glädje,eufori.
  • Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra?
  • När jag är ledsen
  • **Varför är det så tror du?
    **Har fått alltför mycket negativt av det
  • Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra?
  • Ojj…. tror det mesta, utom ilska och bitterhet
  • Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?
  • se ovan
  • Varför är det så tror du?
  • Är uppväxt på det viset …att ilska ,agression, inte har fått existera
  • **Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?
    **Haha jag blir irriterad för Att det är så…Jobbar på det!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

awareness
0

För mig blev frågeställningen en aning abstrakt, främst genom att jag medvetet undviker att bemöta min omgivning med konstruerade eller invanda beteendemönster i form av känslor.

Varför skriver jag konstruerade känslor tror du!

Känslan för mig är en reaktion på hur mitt intellekt väljer att värdera en uppkommen situation!
Om jag tillåter mig själv att bli den tanken så skapas känslan.
Och däremd aktiverar jag ett beteende/reaktion ur mitt förflutna som kan vara, ilska, rädsla, att jag blir generad, sårad eller väldigt glad.
Som i sin tur aktiverar ett invant beteende som skal "returneras"

Samtidigt är det ju så att den människa i min omgivning som antingen anfaller mig med sina känslor, eller vill dela sina kärleksfulla känslor alltid gör det i affekt..

Är det ett utfall av smärta!
Så handlar det ju väldigt ofta om den människans egen smärta som h*n vill föra över till mig och förväntar sig en reaktion utifrån det.
I de situationerna väljer jag ALLTID att inte bemöta, acceptera deras smärta inom mig, vilket också innebär att den enda känsla som skapas inom mig är genuin och kärleksfull medkänsla.
Även om h*n attackerar med kraft och personligt relaterade uttalanden.
Så väljer jag att inte ge smärtan hos den jag har framför mig min energi för att elden skall kunna brinna vidare.

Är det ett utfall av kärlek!
Så bemöter jag alltid med min egen genuina kärlek, oavsett om det är vänskap, eller kärlek från min son.

Oavsett vad jag möter omkring mig så strävar jag att vara till 100% närvarande i det som sker och kan därmed alltid ge min genuina kärlek gentemot alla uppkommna situationer och människor.

Jag är ledsen att jag vred till den här frågeställningen,
Men jag upplever just känslospel som något oerhört relevant för alla människor, och något som kan hjälpa oss själva till väldigt myckt med frid och stillsamhet i vår egen innre tillvaro om vi möter vår omvärld utan värderingar och etiketter.

[Vintersaga]
0

**Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?
**Glädje & irritation

**Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra?
**Ilska

**Varför är det så tror du?
**När jag är fylld av tillräcklig kraft för att möta världen är det lätt att vara glad - men när jag är trött (vilket jag är ganska ofta) har jag lätt för att bli irriterad. Sen har jag alltid haft svårt att visa att jag blir arg på utomstående (det är lättare med familjen).

**Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra?
**Om jag är i balans kan jag ta emot ganska många känslouttryck från andra - men det är alltid lätt att ta emot glädje och uppskattning från andra.

**Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?
**Om jag inte är i balans har jag svårt att ta emot de flesta negativa känslouttrycken - men generellt tycker jag det är svårt att ta emot falskhet (när leendet inte når upp till ögonen) samt brist på ödmjukhet.

**Varför är det så tror du?
**Jag är inte alltid i balans och då är det inte så lätt för mig att ta emot känslor av olika slag - men är jag i balans själv har jag betydligt lättare att t.o.m. ta emot negativa känslor, utan att ta åt mig!

**Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?
**Ärlighet i mina känslors uttryck - alltså levande :-)

Tosan
0
  1. _Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra? _Stolthet över deras prestationer, glädje över deras prestationer och otålighet över deras brist på prestationer
  2. _Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra? _Sorg, deppighet och besvikelse (egen)
  3. _Varför är det så tror du? _Vet att negativ påverkan bryter ner en människa och att positiv energi bygger upp den
  4. _Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra? _Irritation, glädje.. ja positiv energi mest..
  5. _Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra? _Besvikelse, kärlek, självutplånande (tyck synd om mig) personliga påhopp (känslomässig utpressning)
  6. _Varför är det så tror du? _Jag gör mitt bästa med att orka vara social och vara "normal" i alla lägen. Att bry mig om andra är också ett sätt att bry sig om sig själv.. Lär mig leva på så sätt..
  7. _Vad känner du just nu när du sitter här och skriver? _Första tanken var att Detta var ju lätt, men sen när man väl började svara på frågorna så kröp de innanför skinnet på mig.. Att ge ärliga svar, på dessa frågor om sig själv, är att verkligen krypa in i sig själv!
    Ärligt talat fick jag ta pauser för att verkligen tänka efter. Svårt, men lärorikt!

Tack Anne_N! Än mer att jobba på när det gäller mig och mina känslor. Mycket man tar för givet.. *suck*
Fick mig en rejäl tankeställare, när det gällde vissa frågor!

Gahella
0

Jag får återkomma, är lite för stressad av en sak som kräver mitt fokus nu. Och jag vill känna efter ordentligt i frågan och vad ni andra har skrivit också. Måste säga det här då jag sagt att jag skulle skriva idag, sån e jag, annars får jag dåligt samvete….kram så länge!

GitteL
0

Känner samma som #11 idag är jag för trött. Återkommer men vet ej när jag svarar.

Tummelisa1
0

Ska försöka ta itu med detta så här på sena nattimmarna. Verkligen värt att tänka på, bra och insiktsfulla frågeställningar.

• Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?
  • Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?
  • Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?
Tummelisa1
0
  • #13 Fortsätter här, inlägget bara "hoppade in" innan det var klart…
  • Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?  - Glädje och känslan av att försöka förstå den andre utifrån dennes synsätt. Kanske också tålamod.
  • Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra? - Ilska
  • Varför är det så tror du? - Troligen för att jag själv är ganska rädd för att bli missförstådd. Tålamod därför att jag själv tycker att det är viktigt, även om jag nog inte lever upp till det i den utsträckning jag borde…Ilska för att det känns obehagligt och även ofta onödigt, men jag medger att jag kan bli ganska förbannad när det behövs jag också. Något som är både bra och dåligt.
  • Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra? -Glädje men jag hanterar nog de flesta känslorna hos andra, speciellt när jag inte är alltför stressad.
  • Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra? Avundsjuka på/till andra människor. Alla vi människor har ju full hand av något fastän det kan vara olika saker.  Negativitet, även om jag själv behöver vara lite mer positiv emellanåt. 
  • Vad känner du just nu när du sitter här och skriver? - Att det är bra frågor att jobba med, samt att man kan gå ganska djupt med frågorna hos sig själv, för det är omfattande frågor.
GitteL
0

Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra? Ilska, glädje o kärlek.

Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra? Sorg

Varför är det så tror du? Har lättare för det nu men i publik är det svårare för det känns lite obehagligt att visa. Ilska är lättare att visa fast det är min förklädda sorg.

Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra? Kan ta emot alla känslor beroende på hur jag mår.

Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra? Ilska, fördomar, negativitet och känslan när det ej finns ödmjukhet och förståelse.

Varför är det så tror du? Upprepningar från det förflutna.

Vad känner du just nu när du sitter här och skriver? Att jag fick reflektera och att jag är sann mot mig själv.

omelett
0
  1. Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra? Glädje, ilska, sorg
  2. Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra?Svaghet
  3. Varför är det så tror du?                                            Har aldrig fått vara liten och svag
  4. Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra? Glädje, ilska, sorg, svaghet 
  5. Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra? Tacksamhet, empati
  6. Varför är det så tror du? Vet knappt hur man gör
  7. Vad känner du just nu när du sitter här och skriver? Jag blir fundersam på hur jag ska komma till rätta med detFundersam
Tuva-Lena
0
  1. Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?

2. Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra?

3. Varför är det så tror du?

4. Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra?

5. Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?

6. Varför är det så tror du?

7. Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?

8. Glädje

9. Sorg

10. 1:an För att jag är en glad person. 2:an jag vill inte belasta människor med sorg - då blir man obekväm på ett jobbigt sätt. ;) 3:an Livet innehåller både upp-och nedgångar

11. Glädje - då trivs man ihop. :)

12. Aggressivitet - svårt att handskas med

13. Lättnad över att jag klurade ut svaren plus lite trötthet p g a den sena timmen, men i allmänhet en glädje över att jag är den jag är - med alla mina skavanker, för vem vill vara perfekt..?! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[BigMama]
0
  • Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?

Glädje. Det är bara positivt och glädje sprider sig.

Sorg eller ilska.

Sorg för att jag inte vill oroa andra med hur jag mår. Ilska.. Jag blir aldrig riktigt arg..! Vet inte varför.. Bara när något är riktigt orättvist, men då tar jag nog ton också..Hmm.. Funderar på det.

Glädje. 

Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?

Kärlek. 

Jag tror de ljuger…

• Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?

Att jag tycker det är intressant att stanna upp och ställa sig själv lite svårare frågor som kräver eftertanke, och att det är betydligt mer intressant än det jag egentligen måste ägna mig åt…..

Mikaela_B
0
  • **Vilken/vilka känslor har du lättast för att visa andra?
    **Glädje
  • **Vilken/vilka känslor har du svårast för att visa andra?
    **Sorg
    **Jag har problem med de mesta när de gäller känslor, men sorg vill ja inte visa pga att ja tycker de blir ett nedlåtande mot mig själv, ja kan inte visa mig svag inför andra, och vägrar helt enkelt att visa någon typ av sorg, gråt eller liknande så länge någon annan ser.
    Glädje ger man alltid ut, sedan om den är seriös eller bara en reflektering av vad man vet att andra vill se hos en. Eller va andra kan behöva för stunden.
  • **Vilken/vilka känslor har du lättast för att ta emot av andra?
    **Ilska
  • **Vilken/vilka känslor har du svårast för att ta emot av andra?
    **Kärlek
    **Varför jag väljer att kunna ta emot ilska lättast av känslor från andra kan bero mycket på uppväxt och upplevelser, ja är van att ta emot det och jag kan hantera de bättre än känslor som riktas mer åt de "positiva" hållet, ex kärlek. Finns inget mer som gör mig så osäker på mig själv och rädd än den känslan.
  • **Vad känner du just nu när du sitter här och skriver?
    **Känner väl inget just nu, man känner väl sig lite stolt över att man går in på ett sånt här öppet forum och själv svarar på frågor som man själv i verkligheten inte tänkt en tanke på eller som man egentligen bara vill undvika.

www.blueberryhedgehogs.com