Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: relationer
Läst 3054 ggr
Wargmane
0

Möten; Psykopaten

Jag levde med en sån hät människa och den här beskrivningen fick mig att gå emot mina värsta rädslor !

Av Alf Susaeg - 16 nov. 1999.

Onda människor skapar ett sjukt samhälle i miniatyr i den miljö de behärskar.

Vad är det som gör onda människor så vedervärdiga?

Var gömmer de sig, innan de slår till? Och vari ligger deras makt? Döljer sig ondskan bakom människans mest omhuldade och omistliga begrepp? Ligger ondskans verkliga makt i dess medvetna och hänsynslösa utnyttjande av samma begrepp? Begreppen tillit och förtroende.

Ondska kan definieras som:
Utövandet av makt för att hindra andra människors utveckling i syfte att försvara och bevara den sjuka identiteten hos det egna jaget.

Ondska handlar alltid om lögn. Den som konfronteras med ondska reagerar därför - helt naturligt - med förvirring.

"Det är som att plötsligt förlora tankeförmågan" säger många som försökt beskriva mötet med genuint onda människor.

Onda människor är moraliska analfabeter och maskeringsexperter. Leendet och det insmickrande uppträdandet döljer det rätta jaget. Onda människor vägrar se sin egen personlighet. Plattar till andra för att upphöja sig själva. Hittar på egna ?sanningar? som inte har med verkligheten att göra. Angriper andra för att slippa ställas inför egna fel och brister.

Avundsjuka och maktlystnad är den onda människors främsta kännetecken. De är egenkära, fulla av förtal, hänsynslösa, giriga, skrytsamma och grymma. Anser sig förtjäna det bästa av livet. De högsta lönerna, den bästa maten, de dyraste prylarna. Kan spelreglerna, har allt under kontroll. Saknar ödmjukhet och vägrar se sin egen destruktivitet. Saknar sjukdomsinsikt, kort och gott. Skyller ifrån sig, pekar ut syndabockar och angriper alla som klandrar dem. Offrar andra för att bevara bilden av sig själva som förträffliga och ofelbara. Projicerar sin ondska på omgivningen. Påtvingar andra sin vilja med öppet eller fördolt tvång. Fördärvar livet och livets uttryck hos kreativa medmänniskor. Skryter, ljuger och bedrar. Hela tiden ute efter andras svagheter, fel och brister. Allt för att för egen vinning kunna "slå till vid rätt tillfälle".

De onda betraktar inte andra som människor. Endast som föremål för manipulation och kontroll. Och deras avsaknad av empati och känslor gör att de tänker och agerar snabbare än vanliga människor.

Sunda, friska och normala människor är öppna, direkta och tydliga. Talar inte i gåtor. Ifrågasätter egna motiv, rannsakar sig själva och är solidariska med mänskliga värden.

Vad kan man då göra när den onda människan lyckas så väl med att framstå som normal, pålitlig och förtroendeingivande?

Det första är att inte låta sig luras av den välpolerade fasaden. Det andra är att studera de onda på nära håll, "gå i clinch" och inför för deras omgivning avslöja deras rätta jag och karaktär.

Har ni mött detta ??

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Tosan
0

Var tillsammans med en sådan..
Var så bruten tillslut att kroppen sa ifrån.
Inte förrän då insåg jag att det var dags att gå vidare!

De finns överallt.
Oftast högt upp på karriärstegen och vägrar släppa fram andra.
Det kan också vara en granne..

Tosan
0

Var tillsammans med en sådan..
Var så bruten tillslut att kroppen sa ifrån.
Inte förrän då insåg jag att det var dags att gå vidare!

De finns överallt.
Oftast högt upp på karriärstegen och vägrar släppa fram andra.
Det kan också vara en granne..

omelett
0

Jag har bott ihop med en sådan person i 14 år. Tillslut tog jag mig ur situationen och separerade. Då accelererade allt. Jag blev mycket hårt angripen och råkade ut för smutskastningskamanjen. Usch så vidrigt det har varit. Men nu har jag läst in mig ordentligt på beteendet, gått i terapi, jobbat hårt med mig själv och sett till att jag har minimalt med honom att göra. Nu är jag fri.

AnneN
0

Wargmane denna text skulle passa perfekt inne på misshandel.ifokus, jag tror att många fler som lever med psykopater, misshandlareller vad man vill kalla dem skulle behöva läsa denna text.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wargmane
0

Mmm gött att ni oxå kommit ur det !!

Idag kan jag nästan vara tacksam, att jag har gått igenom det….har ju verktygen att hjälpa så många andra !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

omelett
0

#5 Det var en hård och svår läxa att leva med en sådan här person. Här fick man verkligen granska sig själv, men resultatet är att jag är mer medveten om mina tankar och kännslor eftersom det har drivit på min egna utveckling. Sen är det som du säger, nu kan jag aktivt hjälpa andra. Det är många som behöver ta del av våra erfarenheter. Jag backar upp en kvinna just nu som har vågat ta steget ut ur ett destruktivt förhållande med min hjälp.

Wargmane
0

#4..Inlagt på misshandel i focus!

Bra att du sa det…jag har missat den sidan..

kram

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Tosan
0

Ja. Inget ont som för något gott med sig!

Hjälper också andra nu.

GitteL
0

Du har verkligen haft modet att ta dig ur med en kraft. Många blir kvar i sin bitterhet och martyrskap utan att göra något åt saken så detta med att ta dig ur är kärlek gentemot dig själv.

Det är väl så du har fått din starka intuition och mediala förmåga att känna in, se och förstå människor. Flört

En gåva.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

marias777
0

Jaa tyvärr så har även jag stött på dessa "fenomen",men det var jättebra skrivet,när jag läste artikeln så var det en del saker som faktiskt föll på plats…Hade nyligen en konfrontaition med en som stämmer in på detta….Ingenting löste sig men förhoppningsvis kan jag gå vidare utan att lägga mer energi på det jobbiga som blev utav det…På nåt naivt sätt så tror jag ändå att det goda segrar i slutändan och att sanningen uppdagas helt naturligt av sig själv…Glad

Wargmane
0

#10 ja det gör ju alltid det!!!

bara bra att få sånt här svart på vitt, för det är lätt att fastna i nätet och tycka att man är dålig själv….många som gör det

Ja jag har iallafall blivi stark av det här, väljer att inte gå in i det när dessa tendenser finns …oavsett om det bara är en liten del av detta …välja att gå en annan väg!

Kramisar

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ijin
0

Måste bara passa på och säga att en människa som inte känner empati eller liknande, inte är ond bara för det…

jag är väl inte ond? eller?

marias777
0

#12 Är du verkligen säker på att  du inte känner empati för nån annan???Vissa situtioner kan faktiskt ändra en människa till något den inte trodde den hade…Förvånad

konichiwa
0

En människa utan empati eller förmåga att älska är nog inte ond, men upplevs definitivt som ond, vilket ju är en viss skillnad.

Allt är ju en fråga om hur 'jag' upplever och känner.

Vill inte på något sätt förminska det som dessa människor  åstadkommer, jag har själv vuxit upp med en pappa som var psykopat.

Men, jag tror att det är viktigt att se att ondskan inte är någon egen kraft som jag är hjälplös inför utan att jag kan, och har rätt att, reagera och bryta mej ut ur en sådan människas 'kraftfält'. 

Det enda jag har kunnat komma fram till är att fly. Se till att inte ha något med denna människa att göra för du kan inte vinna mot dem.

Wargmane
0

Du goa rara ijin….har allt läst vad du skriver runtom på trådarna…..och din självsyn kanske inte är helt sann ..tror inte på att du saknar empati eller liknade !!!!

Även om du så innerligt försöker att varka empatilös …lyckas du inte alltid !
Men om du vill att det ska se ut just så…fair enough!!!

kram på dig !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Tummelisa1
0

Har också mött/levt med en sån person på mycket nära håll och i samhället finns det tyvärr flera.