Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: kommunikation
Läst 2811 ggr
GitteL
0

Ordens kraft!

Det finns en enorm kraft i våra ord, både skrivna och uttalade och det vi tänker. Genom vårt tal uttrycker vi vad vi vill och hur vi ser på oss själva.

När ni var små, vilka ord har tagit all kraften ur er? Vilka ord säger du om dig själv varje dag?

Undvik ord som förringar dig själv. Var sann i ditt tal.

Hur pratar du med en människa som du älskar. På samma sätt skall vi prata med oss själva i ord, skrift och tankar.

Ta en dag och bli uppmärksam hur du tänker om dig själv, hur du talar, hur du skriver och du kommer se hur många ord som du skall rensa upp.

"Varje gång en självkritisk tanke kommer skall jag förlåta domaren och följa upp kommentaren med berömmande, accepterande och kärleksfulla ord".

När du blir sann i ditt tal utgör ditt sinne inte längre en bra jordmån för ord som alstrats av svart magi. istället blir den en bra förmån för de ord som kommer av kärlek.

Så som andra behandlar dig är hur du ser dig själv. Ditt eget värde avgör det du får. Gift in o gift ut. Lögner in, lögner ut. Sanning in, sanning ut. Kärlek in, kärlek ut. Kaka söker maka när det gäller ord.

Lite ord ur en bok av Miguel Ruiz.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

marias777
0

Kloka ordGlad

bintouu
0

Kanon bra ord. Glöm ej att vara snäll mot dig själv :)

[BigMama]
0

Så sant som det var sagt! Cool 

Har upptäckt att jag är ganska bra på att säga nedlåtande saker om mig själv. Därför har jag börjat att vända på det när en sådan tanke uppstår. Då säger jag något fint flera ggr i stället. Iland påminner sambon mig också. Det känns skitknepigt att säga berömmande och fina saker om sig själv, som att ljuga! Men jag ger mig inte, en dag känns de fina orden kanske som en sanning…..

marias777
0

Men jag måste bara undra,varför är det så mycket lättare att ta åt sig av negativ kritik än av positiv,det borde ju väga lika mycket….Är vi så insnöade av jantelagen  eller finns det andra orsaker…??Och sen en annan sak som inte riktigt hör till ämnet,varför denna utseendefixering i samhället,varför inte se till utstrålning mer och den inre skönheten som ju håller desto längre…vem bestämmer vad som är vackert och inte har inte alla olika smak???

GitteL
0

#4 Om du gör en tråd om detta så kan vi skriva om hur vi ser på det. Mycket intressant ämne.

Glad

marias777
0

#5 ska göra ett försök:)

GitteL
0

Ordens kraft kan vara visualisering också, en bön, ett mantra. Dock handlar det återigen om tankar.

Tankar föder känslor så se upp vad du tänker om dig själv. Vänd tanken med en gång.

Hur känns det att säga jag är värdelös??

Hur känns det att säga jag är värdefull??

Flört

Wargmane
0

Detta är den ständigt närvarande punkten hos alla tror jag …..

Det är bara det att beröringspunkterna ändrar form utefter att man utvecklas och når insikter….jag tror det är väldigt svårt att bli fri…däremot att vara medveten om det gör att effekten inte blir densamma…

Mer och mer blir man enna lite #gåsaktig" *s*

Vandra i Skönhet !!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[Vintersaga]
0

Jag kan inte låta bli att tänka på hur jobbigt jag hade det när jag började läsa astrologisk literatur på engelska - så många ord som skrevs om personlighet där som inte fanns översatta i ordböckerna!

Self-expression var det jag fastnade för oftast - till slut lärde jag mig att det handlade om att uttrycka sig själv! Hur gör man då, tänkte jag? Ja enligt den engelska ordboken (från engelska till engelska) så är det när jag uttrycker mig själv genom t.ex. konst, musik, etc. dvs. uttrycker mig kreativt!

Varför finns inte det översatt än idag i engelsk-svenska ordböckerna…?

awareness
0

Tror jag har nämnt det här tidigare!

Ord kan ju ha en beskrivande funktion för att delge kunskap, eller information.
Men samtidigt upplever jag mer och mer ofta att när en människa använder ord är det för egen vinning!
Det handlar om att skapa en förutsättning.
Att friskriva sig, att till och med manipulera till sig egna fördelar.

Nu är jag inte på något sätt kritisk till människor som gör det systematiskt, tvärt om! jag känner oerhört starkt för dom.

Att dela med sig av ord som saknar kärlek i grunden, blir väldigt sälla något annat än väldigt tomt, väldigt betydelselöst.

Ur mitt eget perspektiv så gillar jag ord, jag tycker orden och sättet att använda dom är oerhört stimulerande,
Orden har varit mitt leverbröd sedan 1993,
Jag har använt dom för att övertyga, för att skapa mina egna förutsättningar, min egen framgång.

I dag däremot använder jag nog hälften av de ord som jag tidigare brukade för att komma fram på dagarna, när jag väl väljer att använda orden så ser jag alltid till att mitt verkliga jag står bakom dom,

Det mest faschinerande! även om extensiellt, är att framgången, övertygelsen hos de människor som möter mig har givit mig större glädje, fler upplevelser, och fler insikter.
Ökad förståelse och avsevärt mer medkänsla inför andra människor.
För konsekvensen har blivit ett ökat lyssnande, såväl på ord som presenterats för mig, och för mina egna ord som kommer ur mig själv, och inte genom mina tankar.

Så för mig har ord en oerhörd kraft, en oerhörd påverkan..
Under förutsättning att dom överlämnas ur vårt genuina jag.

GitteL
0

#10 Ord är nödvändiga i positiv form när vi sitter fast i vår osanna självbild, det är en lång process att vara no-mind. Det är också väldigt svårt att förstå för många.

Förstår vad du menar men vi alla är olika och behöver olika. Flört

awareness
0

Instämmer helt och fullt med vad du säger..