Energitjuvar - En betraktelse
Det finns några sorters energitjuvar som jag ska redogöra för här. Detta är baserat på dels egna erfarenheter och dels information från böcker och media. Som tarottolkare och ägare till olika sorters forum på Internet har jag genom åren träffat på en del, som man säger, energitjuvar.
Ta till dig det du känner stämmer överens med ditt hjärtas sanning, det andra ska du bara förkasta. Här finns inget som är rätt eller fel - detta är enbart min betraktelse. Gör gärna upp en egen lista!
Vi möter energitjuvar dagligen. De flesta är ganska lätta att hantera. Nedan följer några tips om hur du kan skydda dig mot energistöld. Det finns dock en kategori som inte är så lätt att hantera. Denna kategori går under benämningen psykopater.
För att göra det enkelt benämner jag alla som "hon".
Våra föräldrar. (F)
Tyvärr så finns där många föräldrar som inte kan acceptera att deras vuxna barn vill leva ett eget liv på sitt sätt och tillsammans med sin valda partner. Detta kan visa sig i otaliga telefonsamtal, att man inte får bli lämnad ifred. Viss risk finns också i starka traditionsbeteenden från föräldrarnas sida, de skapar traditioner enbart för att dra till sig sina barn och därifrån utöva sin "rättmätiga" makt. (F) kan också vara ett äldre syskon.
När (F) blir äldre och ensam som änka eller änkeman kan det också bli problem med att de ständigt låter sina barn få dåligt samvete genom att påpeka, till exempel "ja, här sitter jag och ingen bryr sig om mig".
Råd: Det man kan göra är att försöka få igång ett vuxet samtal där man förklarar att man gärna vill ha kontakt, men att man måste få leva sitt eget liv. Kom ihåg att, så fort man gör något mot sin vilja för "husfridens skull" förlorar man energi
Gnällspiken (GN)
(GN) låter dig ständigt och jämt få veta hur bra du har det och hur synd det är om henne. Genom detta beteende från (GN) får du dåligt samvete så fort du pratar med henne. Detta är mycket energidränerande. (GN) vill ständigt ha bekräftelse på hur eländigt hon har det, hur drabbad hon är av livet självt. "Det spelar ingen roll vad jag gör för jag drabbas ändå av elände!" Det kan till och med vara så illa att (GN) identifierar sig med sin offerroll, sin sjukdomsbild osv. När vederbörande presenterar sig som utdrag ur en sjukjournal, bör man absolut se upp!
Råd: Försök INTE börja hjälpa till, eftersom då tar du så småningom över alla bekymmer och dessutom får du stå tillsvars om det inte sker någon positiv förändring. Någon positiv förändring kommer naturligtvis inte ske, eftersom då skulle (GN) förlora sin identitet.
Fråga istället vad (GN) själv tänker göra för att få tillstånd en förändring! Ganska snart märker du skillnaden. När du inte bekräftar hennes offerroll så är det inte längre intressant att beklaga sig inför dig!
Vänner, släktingar och arbetskamrater (V)
Man vill ju gärna behålla sina kära vänner och sina släktingar i sin närhet och sina arbetskamrater måste man ju träffa dagligen. Dessvärre finns det en del som kanske omedvetet bara "måste" vräka ur sig om hur jobbigt det är hemma, om hur jobbig den och den människan är, osv. Naturligtvis ska man ju kunna ställa upp med stöd till sin vän när hon vill lätta på sitt hjärta och kanske har hamnat i en situation, men det är inte detta som det är frågan om här. Detta är helt enkelt ett beteende som går att ändra på. Förmodligen vet inte (V) om hur "tjatig" hon egentligen är!
Råd: Första rådet är samma som ovan, att fråga (V) vad hon tänker göra för att förändra sin situation.
Ett annat enkelt råd är att du helt enkelt stänger av dig genom att korsa dina ben och/eller händer/armar. Detta kan du göra när du samtalar med (V) antingen direkt eller via telefon. Detta fungerar tyvärr inte via mailkontakt.
Giftspridaren (G)
(G) hittar du i skolan, på arbetsplatser eller överallt där det finns grupper - speciellt på diskussionsforum på Internet. (G) lägger sig i diskussioner genom att komma med en spydig eller oförskämd kommentar, riktad till en eller flera i gruppen. Denna kommentar har för det mesta inte med sakfrågan att göra utan är enbart till för att så split i gruppen. Det som verkligen är tråkigt är att (G) kommer dra till sig en svans av ja-sägare, eftersom de inte vill stöta sig med henne med risk för att själva bli utsatta för giftet. (G) säger aldrig något privat utan är helt beroende av publik. (G) kan också benämnas som mobbare.
Gå inte i debatt med (G) eftersom denna har en mycket stor skicklighet i att slingra sig undan sakfrågorna och på nytt kommer att ösa ur sig nya oförskämdheter. Dessutom så får du hela svansen av ja-sägare emot dig. Det enda du kan göra är att betrakta (G) med förakt och visa att du inte vare sig lägger dig i ja-sägar-svansen eller på något annat sätt är rädd för henne. Den som är mest rädd i sällskapet är egentligen (G) - hon är otroligt rädd och osäker och har i regel någon slags störning i sitt beteende.
Behandla henne som luft!
Oportunisten (O)
(O) saknar egen identitet och egen kraft att styra sitt liv. OBS, inte att förväxla med (GN)!
(O) vill helt enkelt bara "hänga på" i någon annans "glans". (O) vill gärna skapa intriger och växlar med att vara bästis med ett antal personer, under tiden som hon skapar intriger mellan dessa personer. (O) vill gärna stå i centrum men saknar helt egen kraft att göra detta. (O) är en konstant ja-sägare och svänger kappan efter vinden, allt för att vara populär hos alla!
Råd: Avvisa denna person, klart och tydligt på ett vänligt och bestämt sätt. Berätta att du är ointresserad! (O) kommer genast att söka sig till någon annan och inte besvära dig mera.
Kontrollutövaren (K)
Nu börjar vi närma oss ett lite mera svårhanterligt problem!
(K) kommer in i ditt liv när du visar någon slags svaghet eller okunnighet. Här kommer (K) som den perfekte "räddaren" och förser dig med information och kunskap. På detta sätt skapar (K) ett förtroende och du är väldigt glad för detta stöd och denna hjälp du får. Vad du inte vet nu är att du svalt betet helt!
Inom kort märker du att (K) gärna vill "hjälpa" dig inom alla andra områden också. Detta kan ju vara trevligt med ett förtroende, men nu känner du att detta nya förhållande börjar ta energi från dig.
(K) börjar mer och mer integrera i ditt liv.
Nu börjar fas två, nämligen att (K) börjar kritisera dina val och beslut. (K) börjar ifrågasätta dina övriga vänner, din partner. I denna fas är det uppenbart att (K) vill träda in i en slags föräldraroll, där hon genom att kritisera dig får dig att förminska dig själv hela tiden mer och mer. Nu blir du mer och mer förvirrad eftersom (K) så gärna vill väl och är mån om dig. Eller hur är det egentligen?
När du inser att (K) tar över och vill dominera dig så börjar det obekväma, nämligen att du inte vill ha denna överbeskyddande roll från (K). Nu börjar det svåra, nämligen att avvisa (K) och berätta för henne att du inte trivs med "förhållandet". (K) blir naturligtvis arg och kanske till och med sårad. (K) har ju "offrat" så mycket för dig! Hur kan du vara så grym att du nu inte längre vill ha hennes "hjälp"!
Detta förhållande måste ta slut på ett eller annat sätt. Tyvärr så brukar det inte ske utan upprörda känslor och kanske till och med förtal. Det bästa är nu att bryta all kontakt med (K) och dra dig ur alla situationer som betyder vidare kontakt. Här får du kanske offra annat på vägen, men då får det vara värt detta. Det viktigaste är att du blir kvitt denna energivampyr!
(K) har inget behov av att framhålla sig själv som någon slags övermänniska, tvärtom! Hon låter dig veta att hon verkligen fått skåda livets alla svarta sidor. Det kan vara så att (K) inte har några egna barn och därför blev du ett slags surrogat. (K) kan ha haft det svårt i barndomen och har säkert förklaring till sitt beteende.
Psykopaten (PS)
(PS) tar sig in i ditt liv exakt på samma sätt som (K), genom att erbjuda sina tjänster när du behöver dem, men här tar likheterna slut. Till skillnad från (K) saknar (PS) helt empati.
Nu säger kanske någon att "Psykopater är ju mördare och kriminella typer!" Det är helt riktigt att bland mördare och kriminella finns det många psykopater, men alla är inte skumma typer, tvärtom!
(PS) är ofta mycket charmerande och mästare på att inge ett förtroende.
Eftersom (PS) saknar empati lär hon sig snabbt hur hon ska uppträda för att det ska verka som hon är mycket känslig och förstående.
Eftersom (PS) saknar känslor och empati sitter all aktivitet i hjärnan. (PS) är oftast mycket intelligent.
(PS) är helt absorberad av sin egen storhet och sitt ego.
(PS) har en förvrängd bild av sin självuppfattning. Hon ser sig som "förhöjd" över andra människor.
(PS) har en uppfattning om att lagar och regler inte gäller henne. Hon är helt klar i sin uppfattning om att hon är "upphöjd över andra" och därmed inte behöver följa gängse lagar, regler och bestämmelser.
(PS) kopplar gärna ihop sig själv med det hon anser sig vara född in i, till exempel ett stjärntecken. "Vi lejon är ju så" eller "Vi skorpioner tycker ju så". Hon talar väldigt gärna och mycket om hur fantastisk hon är i denna infödda egenskap.
(PS) ljuger precis som en mytoman. Hon ljuger ofta för att "driva med andra".
(PS) kan göra vad som helst för att få sin vilja igenom.
Råd: Du kan aldrig vinna mot en (PS). Den enda du kan göra är att isolera dig från personen ifråga, alltså se till att du slipper direkt kontakt med henne.
Ayena - denna text är också inlagd på min hemsida

Tack Ayena för att du delat med dig av ovanstående kunskaper! Jag har nyss beställt en bok som heter "Energitjuvar" eftersom jag tyckte ämnet verkade intressant. Tydligen blir boken överflödig, då det antagligen står samma sak i den.
Ler för mig själv när jag läser, för jag tänker på den och den och den som passar in under den och den rubriken. 

Kanonbra skrivet!!
Kände att det nog finns skäl att ta sig en titt på hur det ser ut runt omkring mig. Har "bekanta" och släkt som har alla de där karaktärerna i sig utom PS.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ja nog kände jag igen vissa typer här allt!Numera har jag inga energitjuvar i min närhet,de trivs inte i mitt sällskap.
Det enda jag inte riktigt håller med om är psykopat-delen,det finns mycket mer att säga där - iaf står det viktigaste där - spring iväg!

Jag har en bekant som då och då kommer med gliringar som talar för att h*n stör sig på min person, något jag säger eller jag gör.
När jag konfronterar den här personen med detta så tystnar h*n eller blir plötsligt för utmattad för att orka prata om det vilket lämnar mig i en position där jag känner mig som en elefant i en porslinsaffär.
Hur skulle ni hantera situationen?

Ywonne W! Jag är helt övertygad om att du hittar massvis med visom i din bok 
Jag är ju bara en lekman som betraktat livet och försökt hitta förklaringar till olika beteenden.

#5 Tack för din uppmuntran! Jodå, jag väntar med spänning på både den boken och några andra jag skickat efter på Bokus. Böckerna lär anlända nu i veckan.
Du behöver inte vara så blygsam, min vän. Det är säkert en "lekman" som skrivit boken också. Jag tycker din tolkning låter logisk. Lovar återkomma om jag hittar något nytt i boken när jag börjat läsa så får vi mera att stöta och blöta.
Kram! 
#0 Tack Ayena för en bra artikel. Du är ju ett levande exempel på den inre resan och dina erfarenheter ;-)
Denna artikel fick mig att reflektera över om jag fanns med bland dessa för det är ju bra inom personlig utveckling att titta på sig själv också. Bara en tankeställare.
Sedan har jag funderat på detta med energitjuvar, om jag går och tänker negativt om någon i min närhet så grubblar jag och då förlorar jag också energi. Jag blir min egen energitjuv ;-)
#4 Om någon här inne hade ställt samma fråga till dig hur hade du svarat då? *blink* Nu blev jag jobbig igen ;-)
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

#4 Menar du nånting i den här stilen:
Du ställer en fråga som berör din bekants yrke (alltså något den personen ska veta och sköta om) det gäller en konstig sak som inte stämmer.Frågan ställs endast i syfte att få svar,absolut ingen undermening eller någon person nämnd.
Din bekant svarar ungefär "Du vet ingenting om det här…jag vet minsann vad jag gör….jag har anledning till det jag gör…".Sen kommer nästa person in i bilden och vill försvara din bekant "Din bekant är minsann sååå duktig men du är en petimeter som alltid ska fråga om allt men du gööör ingenting…osv".
Du frågar dessa "Varför svarar ni aldrig på mina frågor utan kommer varje gång med försvarstal och/eller personangrepp".Din bekant tystnar efter att först ha sagt att den är sjuk och trött och måste få lugn och ro.
Tja,i såna här lägen måste jag tyvärr konstatera att dessa människor inte går att ha en dialog med iom att de är som hoprullade igelkottar ungefär.Då får jag fråga någon annan som kanske vet svaret på frågan jag hade,om inte får jag leva med att inte få svar på den frågan.

Jag hade svarat så gott jag kunde efter min egen förmåga.
---------
Den slutsats du gör med min fråga som grund stämmer inte men tack för svaret. :)

Förtydligande för att det inte ska bli några missförstånd och någon börjar titta snett på någon annan.
Frågeställningen i #4 gäller ingen som är på det här forumet. Jag ställde frågan här för jag tycker att ni har visat prov på god människokännedom och för att jag ville ha svar som kanske kan ge mig fler infallsvinklar som jag inte skulle kunna komma på själv.
Jag kan förstå att det kan bli besvärligt när man blir ställd till svars för det man säger men det jag var ute efter är tips på hur jag kan hantera situationen. Jag har legat lågt och jag har svarat upp när den här personen har krävt det men då backar denne och så är det "lugnt" till nästa gång och så fortsätter det. Kanske är det trots allt det bästa att inse att det inte går att samarbeta på de grunderna som är nu och helt enkelt gå skilda vägar.
#10 Om jag var du skulle jag sätta mig ner och prata utifrån hur jag känner det. Det du skrev här med din känsla av en elefant i en porslinsaffär är ju hur du känner det. Lät väldigt bra för du pratade utifrån din känsla. Jag tror på en öppen, kärleksfull, kommunikation mellan 4 ögon och att våga göra sig sårbar.
Allt är ju individuellt men detta är min bästa förmåga att uttrycka mig just nu.
Detta du skriver om har jag upplevt på ett arbete med andra kollegor med olika syn på saker och ting. Vi satte oss ner och jag pratade från mitt hjärta om hur jag känner mig och de pratade om hur de såg på saken. Det hjälpte oss iaf.
Hoppas det kan lösa sig och ni kan lära er av varandra.

Ett gott råd men det är svårt att tala om hur jag känner det när jag blir avfärdad när jag försöker.
Kan bara säga att artikeln är mitt i prick och tål att läsas än en gång, Ayena!
Sedan kan man ju fundera lite över vilken av dessa egenskaper man bär på själv.. "Den som är utan skuld, han kaste första stenen..", står det i bibeln. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#12 Förstår det och då har du iaf provat och sagt vad du kunnat och hur du känner det. Det blir lite tuffare om du arbetar med denna varje dag men du kanske kan se personens fina, goda egenskaper och fokusera på detta.
Tankens kraft och fokusera på det positiva. Upplevelserna är ju också hur vi tolkar utifrån vårt trossystem samt vi har dessutom en massa speglar överallt och det är väl synd att slå isönder dom när de kommer i vår väg. Vad tror du själv?
Svårt men lärorikt för vår egen utveckling. Jag kan inte heller ibland men provar så gott det går.
#13 Bra att reflektera ;-)
Hmm.. Kan någon placera mig i någon av dom? Känner mig lite som (PS) xD

Det är väl dumt mot dig om någon ska "placera" dig! Fråga dig själv vart du tycker att du känns mest hemma? Om du överhuvudtaget passar in på någon. Eller kanske man/du/jag är en mix av flera?

Som du vet så jobbar jag både självaktivt och yrkesmässigt med tankens makt och självkännedom så det är en naturligt del av mitt liv att vara självreflekterande på de "hinder" jag möter i min vardag.
Just nu kan jag inte göra mycket annat än fokusera på det positiva hos den här personen vilket i sig har blivit en intressant upptäckt. Det är är väldigt lätt att hitta alla möjliga ursäkter för att personen beter sig som denne gör istället för att fokusera på min egen känslomässiga reaktion på det bemötande jag fått.
----------
Det är t o m mycket nyttigt att ta sig en rejäl funderare på det. :)
----------
Håller med tankegången i #16 om att vi kanske består av en mix utav flera av dem som är uppräknade i #0.
Kanske någon som känner det är nyttig info kan läsa här. Glöm inte att ni själva kan vara er egen energitjuv.