Att släppa taget
Många lider av tankar som skapar känslor av olust, oro, ångest, nedstämdhet osv i kroppen.
Jag hittade det här klippet som på ett bra sätt förklarar och demonstrerar vad detta handlar om och vad man kan göra.
Jag har själv praktiserat det Burt Harding beskriver i klippet och kan intyga att det verkligen fungerar! Men pröva själv och se om det funkar för dig. Om du vill förstås. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=lXRuTNPklnY
Obs! Det handlar om att observera känslan utan att berätta en historia kring känslan!
"Han gjorde detta", "hon skulle inte ha sagt så", "jag är drabbad", "varför händer detta mig"?, osv. Allt det är berättelser.
Att hålla fast vid berättelserna kan aldrig frigöra oss från lidandet.
Inte heller att hålla fast vid vår självbild, som hör ihop med berättelserna.

Helt enormt bra klipp..
Det kändes i hela mig när jag lyssnade..
Tack!

Yes, kanon Tunrida. Ge inte näring till egot. 
Filmen gav mig en ide. Tack.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Varsågod! Kul att filmen gav dig en idé Gitte. :-)
Jag tycker Burt illustrerar så väldigt bra detta med medvetande och självbild, hur medvetandet griper tag i den senare och håller fast. Hur kan man se bortom sin självbild om man är totalt identifierad med den? Det är som att stå med näsan tryckt mot en vägg, man ser inte mycket då. :-)
Så man känner sig liten, stängd liksom en knute näve. Och så är det inte alls så det egentligen är, jag är inte alls den där knutna näven, utan den öppna handen! :-)
Samma känsla fick jag en dag när jag väntade på tåget. Jag upplevde det rena medvetandet jag är och plötsligt så gick någon förbi; en tanke dök då genast upp och medvetandet sträckte sig omedelbart efter objektet (tanken), likt handen som griper tag om bollen i filmen.
Är vi vana vid att identifiera oss med och fokusera på objekt (tankar, känslor, situationer osv) så är det en automatisk reaktion som sker. Precis som jag upplevde, fast jag var ju medveten om detta, därför kunde jag se vad som hände utan att fastna i identifikation igen.