Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 2331 ggr
GitteL
0

Respekt!

Detta är ett omtalat ord men vad innebär respekt och var kommer detta ord ifrån?

Hur tänker/känner ni om detta?

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Lionadh
0

Respekt är nåt man får om man förtjänat det. Så tycker i alla fall mitt ego.

Själen däremot respekterar allt och alla.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Ijin
0

#1 Man måste hitta en bra balans där.;)

Cristine
0

Oj…Älska din nästa , djuren och naturen????

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Ijin
0

#3 Inte älska… Respekt är någonting annourlunda… Man har ju respekt för Eld och liknande med;)

GitteL
0

#1 Respekt är något man förtjänar. Absolut. Så mao det vi ger ut får vi alltid tillbaks.

Själen däremot respekterar allt och alla.

Hur kan vi som personer respektera allt och alla??

#4 Jag har ingen respekt för eld utan det är en rädsla att bränna sig. ;-)

Lionadh
0

#5 Det är just det som är grejen. Man får låta egot tystna tillräckligt för att personligheten ska kunna ta in det som Själen alltid sprider - dvs frid, glädje, kärlek, ödmjukhet, medkänsla…

Ijin
0

#5 Inte rädd för eld… Respekterar den för att den är ett mycket starkare element än mig själv, som förtjänar respekt…

GitteL
0

#6 Att låta egot tystna eller bli medveten om det just i stunden så kan vi själva bli iakttagaren till att egot/rädslan trädde fram. Glad.

Då blir det en andlig övning i vardagen och ett kanon redskap i alla situationer. I början är det svårt men efterhand går det bättre och bättre.

Lionadh
0

#8 Precis! Sen om man som personlighet också öppnar sig för kontakt med Själen så kommer insikter och vägledning så mycket lättare.

I den inre tystnaden finns alla svaren.

omelett
0

Jag har funderat på vad respekt betyder för mig, sen denna tråden dök upp. Faktum är att det betyder ingenting längre. I min relation till exet, pratades det mycket om respekt, som ett gigantiskt bråk. Vi menade helt olika saker. Ordet blev tillslut betydelselöst. Så ka det ju vara med många ord. Undra på att det blir missförstånd ibland. Ett ord har helt olika värdeladdning för olika personer.

awareness
0

Håller helt och fullt med!

Det betyder absolut ingeting,

Ofta kräver vi respekt för något egensinnigt beteende, eller så säger vi tll vår omgivning att dom får förtjäna vår respekt.

Varför skall någon förtjäna något av oss?
Varför skall vi förtjäna något av någon annan?

För mig handlar det om att accepterar allt för vad det är!
Människor, djur, natur.
Därmed behöver jag aldrig be om, kräva, eller förtjäna något.

Ijin
0

Respekt är någonting viktigt, det är den hänsyn man tar för andra människor, hur högt man värderar dom. Ju högre man värderar någon, desto mer respekt har den personen, istortsätt.

Hansson
0

Respekt är när man erhåller emotionell status som ej är riggad utan har en helt naturlig empatisk effekt på andra människor. Denna nivå arbetar man fram genom goda gärningar som påverkar belöningsfragment i hjärnbarken. Har du nått denna nivå får du en inre och yttre trygghet och belöningen kan liknas vid en magnet, d.v.s allt man ger får man tillbaka som två motpoler.

[BigMama]
0

Respekt just nu för mig är att försöka säga NEJ till det jag inte vill. Då säger jag ja till min självrespekt och min självkänsla.

Wassago
0

Brukar säga att den enda man kan kräva resspekt av är från en själv! Om man har rspekt för sej själv så får åxå andra respekt för en! Många tycks idag sammanfatta respekt med just rädsla, något som jag har svårt att instämma i.. Skulle nog hellre beskriva det som vördnad.. ett tungt ord och kanske inte helt rätt… men där åt…

Ijin
0

Respekt för sig själv är självkänsla…

Gronstedt
0

Man kan väl inte kräva respekt - bara förtjäna den. Men man kan kräva att bli behandlad så som man vill bli behandlad, och om den man kräver det av inte trivs med det, får man gå skilda vägar. Jag kan till exempel inte kräva att min partner respekterar min övertygelse, men jag kan kräva att h*n inte agerar på ett sätt som ser ut som kränkning av min övertygelse. Om h*n inte känner att h*n kan agera så, kan vi inte fungera ihop. End of story.

Wassago
0

#16 inte nödvändigtvis! Själkänsla är inte detsamma som respekt egentemot en själv. Även en människa med svag självkänsla kan hysa respekt egentemot sej själv och sina känslor.

Ijin
0

#18 Du kan inte ha självkänsla utan att respektera dig själv? Och om man beskriver det så som du gör nu så har man ju stor självkänsla. Dom går hand i hand…