Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: off-topic
Läst 2131 ggr
Hennum
0

filosofi.ifokus?

Hejsan!

Jag är väldigt intresserad av filosofi, och hoppas på att det finns fler här som är det. Väldigt sugen på en sajt här på iFokus med detta ämnet. Men jag har inte möjlighet att själv starta en och vara Sajtvärd och allt. Dels för att jag inte har tillräckligt med kunskaper, och så har jag inte tillräckligt med tid för det heller. Så om någon här är sugen så kom igen! jag slår vad om att jag inte är ensam om att tycka en filosofisajt vore skoj. Skulle gärna vara Medarbetare om det behövs.

hoppas ni haft en bra valborg och första maj :)

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ayena_old
0

Det skulle vara jättespännande med en filosofisajt.

Hoppfull
0

Vad menar du med filosofi? Menar du allmänt filosoferande eller vetenskapen filosofi (som är väldigt avancerad och matematisk när man studerat den lite)?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnneN
0

#3 det ena behöver väl inte utesluta det andra?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[melker_h]
0

Hej, jag skulle också vilja vara med och filosofera! Har inga speciella studier men läser en del i ämnet, etik mm.

AnneN
0

Verkar vara många som vill vara medlemmar… men det gäller ju att hitta någon som vill och kan starta upp forumet också

_**/Mvh Anne

Hoppfull
0

Hur menar du Anne?

Jag menade att om inriktningen är på vetenskaplig nivå ligger det långt ovan mina kunskaper och då kan jag inte delta :) Däremot om man avser att diskutera och våga/vilja ge sig lite djupare in i diskussionerna så är jag gärna med :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ijin
0

Haha, jag skulle, men tror inte jag skulle få starta en sådan sida;)

[Vargnatt-]
0

Skulle vara intressant med en filosofisida, men jag har inte tid/ork att starta en :)

[Mariann]
0

den som då ska vara värd måste  ju omge sig med en hord av Medarbetare för filosofi verkar ju vara ett mega område

Filosofin kan grovt indelas i logikLänken öppnas i nytt fönster, kunskapsteoriLänken öppnas i nytt fönster, metafysikLänken öppnas i nytt fönster eller ontologiLänken öppnas i nytt fönster, vetenskapsteoriLänken öppnas i nytt fönster, språkfilosofiLänken öppnas i nytt fönster, värdeteoriLänken öppnas i nytt fönster, etikLänken öppnas i nytt fönster, estetikLänken öppnas i nytt fönster och religionsfilosofiLänken öppnas i nytt fönster.

enligt wikipedia….

mer enligt Wikipedia:

Praktisk filosofi omfattar till exempel

• etikLänken öppnas i nytt fönster, moralfilosofiLänken öppnas i nytt fönster som studerar moraliska begrepp som det godaLänken öppnas i nytt fönster och rättvisaLänken öppnas i nytt fönster och om dessa bergrepp är universella eller beroende av olika faktorer.
  • estetikLänken öppnas i nytt fönster ägnar sig åt konstens och det skönas väsen och natur.
  • politisk filosofiLänken öppnas i nytt fönster och samhällsfilosofiLänken öppnas i nytt fönster, studerar fenomen i samhället, olika ideologier och teorier om samhällets uppbyggnad och funktion.
  • religionsfilosofiLänken öppnas i nytt fönster som bland annat studerar gudsbegreppet, möjligheten att bevisa gudsLänken öppnas i nytt fönster existens och religiösa upplevelsers förhållande till vetenskap och vetande.
  • värdeteoriLänken öppnas i nytt fönster som studerar värdens natur, vad vi uttrycker med värdeomdömen och huruvida dessa värden är objektiva eller subjektiva, m.m.
  • RättsfilosofiLänken öppnas i nytt fönster
  • HandlingsteoriLänken öppnas i nytt fönster

forts:

Teoretisk filosofi omfattar till exempel

som sagt så verkar det finnas mkt att filosofera omkring…

Ijin
0

Allmän filosofi…? Behöver ju inte vara en expert sida;)

AnneN
0

#6 jag menar att på en filosofi sida kanske man kan diskutera alla sorters filosofi, både vardags filosofi och vetenskaplig och alla de andra.

_**/Mvh Anne

[Mariann]
0

Glad det går att snacka filosofi på fler ställen tills det ev skapts en sådan…

Hennum
0

japp. ofta så har ju en viss del av filosofin väldigt mycket gemensamt med andra ämnen. politisk filosofi - politik. etik kan man prata om överallt. kunskapsteori och språkfilosofi kan man kanske prata om på någon sajt som är inriktad på skriftliga saker. religionsfilosofi kan oxå höra hemma på många sajter här.

jag hade nog tänkt mig en sajt där man kan prata både vardagligt och lite mer avancerat. det blir ju helt klart roligare om det kan vara lite mer öppet för alla. det finns andra forum på internet för dom som läser filosofi på lite svårare nivå.

filosofi är ett nyttigt ämne som fler skulle få ta del av. det är ju så kuuul! :D

jag blir kanske tvungen att starta en ändå. men så mycket jobb. *svimmar av bara tanken* jag är ju en lat människa ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnneN
0

#13 startar du en så kanske jag kan hjälpa till som Medarbetare om det behövs

_**/Mvh Anne