Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettpersonligt-om-oss-själva
Läst 2062 ggr
GitteL
0

Min Guru!!

Många åker till Indien för att skaffa sig en Guru, kanske åker till annat land eller ser en spirituell vägledare som en guru. Mina gurus finns omkring mig hela tiden, föräldrar, barn, makar, vänner och kollegor, de utlöser reaktioner inom mig gång på gång tills jag förstår vad det är jag inte velat veta om mig själv.

Det visar mig vägen till frigörelse.

Min största Guru är och förblir min son samt fler i min närhet. Jag är evigt tacksam för att alla visar mig vad jag behöver arbeta med och framförallt mina tankar och värderingar om vad som händer. Böcker och andliga vägledare hjälper mig att förstå men mina nära och kära är och förblir mina gurus. Glad

Det var för några år sedan denna insikt kom och det är den största insikten jag upplevt hittillls.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
0

Man kan ej göra andra lyckliga. Jag köpte en snygg tröja till min son igår, snygg enligt mig då ;-)

Vi skulle på party och min son älskar gå i jeans och tröja med hätta. Jag tänkte att det är ok att gå i jeans men ej tröja med hätta så jag köpte en utan hätta.

Jag kom hem och visade den men han tyckte inte alls om den. Vill du inte ha den så byter vi den, inga problem sa jag så vi lade ner den i påsen igen.

Efter duschen så säger han - Jag får tröjan ändå.

Hade jag gått in i diskussion eller försökte vinna så hade han aldrig tagit på sig denna tröja.

Gahella
0

Så är det för mig också Gitte, jag söker lite härådär och tar till mig det som känns rätt för mig här och nu. Och mina absoluta läromästare är också mina barn och alla mina relationer jag har och haft omkring mig.För det är dom som ger mig tillfället att testa mina t.ex bokkunskaper. Och det är i livet som vi växer inte i ett bibliotekFlört

Härligt, va smidigt det går när vi praktiserar tolerans accepterande och respekt. Det funkar t.om på tonåringars klädvalGlad

Tunrida
0

Härligt att höra om era upplevelser, tack! :-)

På tal om gurus, eller andliga lärare, så hade jag och sambon två stycken på övernattsvistelse här i helgen; min mamma och hennes man.
Hahaha, en hel del möjligheter uppstod till att praktisera medveten närvaro och att vara vaken så jag inte drogs med in i gamla mönster och identifiering… :-)

Gahella
0

Det låter som du lyckades bra med det!? Grattis!

GitteL
0

#2 Visst är det livet vi lär oss av och huvudsaken är att känna en inre harmoni och ett stilla sinne i vad som än händer. Ser också att allt går smidigt om jag ej gör motstånd. Att inte ha förväntningar för att stilla mitt ego ;-)

Våra tonåringar är den allra bästa utmaningen till att göra som en andlig övning i alla situationer där vår smärtkropp reagerar.

#3 Låter som en bra utmanng och övning. Härligt med medvetenhet.

Tunrida
0

Beror på vad man menar med att lyckas. ;-)
Hur eller hur, så är jag glad för möjligheterna som dök upp. Utan utmaningar så kan vi inte fördjupa insikterna, känner jag. 

Japp, det var det. Håller med. :-)

Gahella
0

Jo jag menade att det verkade som om du var där med din medvetna närvaro och inte trillade in i gamla mönster. Som vi pratat om tidigare att mer acceptera, se bortom sina egna gamla tankar och begränsningar och tillåta andra få vara där de befinner sig, utan angrepp och försvar. Så tolkade jag dig och din text…FundersamGlad

Tunrida
0

Jo, jag förstod att det var det du menade. :-)

Min kommentar om att "lyckas" var mer en reflektion över vad det innebär att lyckas.
För som jag ser det så handlar det inte om att jag lyckas, om jag håller mig medveten och misslyckas om jag dras med in i gamla mönster.
Det är för mig att bedöma det ena som bra och det andra som dåligt. Det ena är inte bättre än det andra, det är som det är.

För hur eller hur så har det ingen betydelse "hur det går", s a s. För oavsett om jag faller tillbaka in i omedvetenhet, så gör det inget för den jag är, är alltid i alla lägen. Jag är. :-)