Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 3561 ggr
Tunrida
0

Egot

På förfrågan så skapar jag den här tråden om egot. :-)

Till att börja med vill jag säga, så det inte sker några missförstånd, att jag pratar om egot utifrån vad jag själv upplevt av det.
Jag sitter alltså inte på några definitiva svar här som andra ska köpa rakt av.
Man bör alltid utforska på egen hand. :-) 

Vad är egot och hur kan man börja känna igen det? Är egot verkligen vårt sanna jag? Är egot något vi ska "överkomma", är det något dåligt? Varför finns egot?

Jag tror att många kan ha sin egen bild av vad egot är, därför sker det också missuppfattningar sinsemellan när man använder ordet ego.
För mig är egot allt det vi inte är, men som vi identifierat oss med sen barnsben. Vi tar till oss beteenden, tankar och föreställningar om tillvaron genom de händelser vi är med om, vi är som små svampar som suger åt sig allt och tar det för vår identitet.

Detta skapande av ett ego sker omedvetet och verkar vara en del av vår utveckling. Vi behöver alltså egot för att så småningom kunna förstå vad vi egentligen är, för att kunna se vårt Själv.
Så, egot är alltså inte ont eller dåligt, eller något som vi ska "överkomma" eller "övervinna". Vi behöver bara se det för vad det är, så börjar det förlora sin makt över oss.

Att försöka övervinna egot är som att egot försöker övervinna sig själv. Det går inte. Och ju mer man kämpar emot egot, ju starkare blir det. Egot är detsamma som kamp, försvar, attack, kontroll.

När man pratar om egot så kan det låta som att det är en egen entitet. Det är att lägga in alldeles för mycket substans i egot. Egot är inte en egen entitet.
Egot är egentligen bara när vi tror på våra tankar om saker och ting som händer och tar dem som sanningen.
Egot är vår självbild, när vi tror på den och tar den som de vi är.

Egot är separation, så när vi tror att vi är egot, så känner vi oss separata från andra och allting. Vi måste därför försvara oss, vår självbild och vår position. Detta sker ständigt och är nästan automatiskt.
Vi reagerar omedelbart om vi känner oss attackerade på något sätt, det är egot som känner sig hotat. Andra blir då till våra "fiender", som gör dumma saker mot oss och som vi måste försvara oss emot.

Egot kan inte existera i nuet. Egot är beroende av dåtid och framtid för sin överlevnad. Det är därför egot inte vill ha tystnad, stillhet, total närvaro i nuet. Ur egots synvinkel är sånt "tråkigt".
När vi känner oss uttråkade och inte riktigt vet vad vi kan hitta på för att känna oss bättre, så är det egot. Egot är i ständig jakt på något. Kvittar vad det är, bara det är något som kan få egot att växa sig starkare.

Fast, det handlar egentligen inte om att egot inte vill ha tystnad och stillhet (återigen låter det ju som en egen entitet med en egen vilja, vilket är felaktigt), utan att egot inte kan.
Egot gör det egot gör, för det kan inte vara på något annat sätt. Det är bara så det är.

Det är som ett litet barn i trotsåldern. När vi visar barnet kärlek och inte dömer det, så lugnar det ner sig. :-)

Egot är alltså, återigen, inget fel eller ont som vi ska se ner på och vilja överkomma.
Fördömande är också egot nämligen, så känner vi så är det egot som dömer sig självt. :-) 

Oj, detta blev långt..hoppas ingen blev uttråkad. ;-)

Ijin
0

Såklart man kan besegra sig själv.. ;) Det går att göra, jag har gjort det ju! Så egot finns där, men det tjänar mig. Eller så är det så att jag har lärt egot att se från många sidor, men det verkar ännu mer häppnandsväckande…;)

Bra artikel:)

Tunrida
0

Tack. Intressant hur du ser på det, Ijin. :-)
Så du upplever aldrig att du dras med i egot, genom att du hamnar i positionen av att försvara dig, dömer andra, osv?

omelett
0

Utråkad blev jag inte, mitt ego kan ju få läsa fort, så det inte blir tråkigtFlört

Det var en bra beskrivning på varför egot finns och vart det kommer ifrån. Vad jag är och vad jag tror att jag är stämmer illa överens och jag jobbar på det. När jag beskriver hur jag uppfattar mig själv för mina vänner, håller dom på att skratta knäna av sigGenerad

Din beskrivning gör det klarare för mig. Mitt ego kämpar på för att behålla sin position.

Tunrida
0

"Utråkad blev jag inte, mitt ego kan ju få läsa fort, så det inte blir tråkigt"

Haha, kul! :-)

"Vad jag är och vad jag tror att jag är stämmer illa överens och jag jobbar på det.

Det brukar ju vara så för de flesta, och just det där med att vi plötsligt känner att vi inte riktigt vet vilka vi är längre, är ju jättebra som jag ser det! Då är vi något på spåren. :-)

"När jag beskriver hur jag uppfattar mig själv för mina vänner, håller dom på att skratta knäna av sig"

Vet du, alla har vi ju en bild av oss själva, men sen har andra också en bild av oss. Det är också bara en bild utifrån hur de ser dig. Men det är inte heller ditt sanna jag. :-)

"Din beskrivning gör det klarare för mig. Mitt ego kämpar på för att behålla sin position."

Vad bra. Ja, egot ger aldrig upp det är bara att inse. :-)
Men ju mer man ser det för vad det verkligen är, ju lättare blir det. Tills man faller i fällan nästa gång, reser sig och faller igen. Som att lära sig gå. :-)
Men det är en process märker jag i alla fall..

Bra är att observera hur man tänker och reagerar i olika situationer, så man blir mer medveten om de mönster och beteenden man tagit till sig som sina.
Det är ju egot, de tankarna och reaktionerna…

GitteL
0

#0 Bra skrivet Tunrida och det är precis det vi INTE är. Vi tror vi är det men om vi blir vittnet/iakttagaren till egot och vår känsla i olika situationer kan vi också bli medvetna om att detta är ingen sanning.

Då kan vi lära oss att vi inte behöver agera på en reaktion och vi kan även bli medvetna om andras reaktioner och då få mer empati. För när jag inte reagerar om någon kallar mig för idiot eller du har fel fel fel så tar jag inte detta personligt utan jag förstår och kan bara vara och lyssna istället, för det är då de inte har en chans att fortsätta klandra. Medvetet möter omedvetet i detta fallet men om båda möter varandra med omedvetenhet så uppstår konflikten.

Empati för oss själva föder empati för andra.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
0

*putt*

Tunrida
0

Hahaha, nu har jag fattat vad *putt* betyder i forumvärlden! Förut trodde jag att det betydde att vederbörande var sur ("putt") för att ingen svarade på hans/hennes inlägg! Tänk vad tokigt det kan bli med ord och tolkningar! :-D

Hur som helst, här är ett par citat om egot:

"One way of defining the ego is simply this:
a dysfunctional relationship with the present moment."

"Making the present moment conscious is the quickest way beyond ego. Thinking about past and future keeps feeding the ego."

~ Eckhart Tolle

"The ego is nothing more than the next thought believed.
That's all it is. It has no more substance than that." 

~ Adyashanti

Tunrida
0

Bra det du skriver där förresten! :-) Jag märker själv att när jag inte reagerar på någons ego, så faller allt oftast.
Utan motstånd kan ju inte egot överleva i den stunden.

Och precis, det räcker ju med att den ena är medveten, så föds ingen konflikt. Konflikter är näring för egot.

Ijin
0

#2 Jodå. Iallafall tills jag fick egot att lyssna på mig mer än jag lyssnade på Egot.. Men jag besegrade det iallafall…

Egot säger många saker. Ofta i självskyddade syfte.

Tunrida
0

Kan egot verkligen lyssna på dig (vem är "du" som säger detta)?
Och kan du verkligen besegra egot? Eftersom egot är beroende av kamp och motstånd, så kan du aldrig besegra det, det är i såna fall egot som försöker besegra egot… :-D

Egot är ju egentligen, som jag ser det, en felbedömning som sker då vi identifierar oss med våra tankar och tror att det är vilka vi är.
Det är alltså egentligen en illusion, men lever man fast i egot så kan man förstås inte se detta. Då blir egot verkligt och sant, det blir den man är.

"Egot säger många saker. Ofta i självskyddade syfte."

Hahaha, jag skulle säga att det i grunden alltid handlar om att skydda sig själv, när egot agerar. Egot är livrädd för att inte bli sedd, inte vara "någon". Livrädd för sin egen död. :-)

Ijin
0

#10 Hmm, tror inte mitt ego är så… Den dömer snarare människor som har större % chans att göra dumma saker.. Egot säger inte bara skit… Gäller att filtrera vad den säger^^ Jag har inte egot som en del av mig själv, vilket gör mig otroligt givmild och bryr mig väldigt lite om mig själv… Vilket har dåliga och bra sidor. Egot kan vara jag, men jag är skild från det isåfall, för jag måste inte göra som det säger eller någonting. Det ger mig möjligeheten att ha stor acceptans bland människotyper och liknande. Och nej, Egot är inte beroende av kamp och motstånd… Egot är inrikat på att överleva. Simple, really… Så om du säger att du vet bättre än egot hur man överlever, så kommer du ha mer makt än det sen. Inte så svårt.

Tunrida
0

Intressant att höra hur du ser detta. Vi ser det olika helt enkelt, helt okej. :-)

Ijin
0

#12 Tror inte att vi gör det… men jag slogs nog loss från mitt egot under mobbningstiden… Var tvungen att se efter mina vänner då.

GitteL
0

#7 HAHA, du är inte ensam för det trodde jag också innan jag blev Sajtvärd. Skrattade högt när jag läste ditt inlägg. Skrattande

Tunrida
0

Intressant. Hur menar du, att du slogs loss från ditt ego för att du var tvungen av se efter dina vänner? Var de också mobbade?

Tunrida
0

Hahaha, ja då vet du! Skrattade också, när jag väl kom på vad det betydde! :-D

Tunrida
0

Här är en liten metafor, som gav mig en aha-upplevelse om vad egot faktiskt är:

Tänk dig ett rep. Repet är Medvetandet, det vi ÄR. På repet sitter en knut. Knuten är egot.
När vi tror att vi ÄR egot, så är Medvetandet "låst" vid knuten.
Vi ser inte mer än knuten, för den är ju vem vi är. Tror vi alltså…

Sen börjar vi plötsligt se att egot är bara en knut på ett rep och när vi gör det, så löses knuten upp och vi ser det som är kvar och som alltid varit. Repet, alltså Medvetandet. Det vi ÄR.

Var är egot nu? Egot var bara en knut, inte själva repet. Alltså en illusion. Det finns inget att göra för att "få bort" egot, ju mer man kämpar för det, ju hårdare drar man åt knuten.

Det handlar bara om att se saker och ting som de är. Det är allt. :-)

Ijin
0

#15 Jadå. Och jag må inte vara ödmjuk, men jag dör hellre för mina vänner än att låta dom ta skada…

omelett
0

#17 Aah Det var en bra metafor. Egot dyker upp på ett eller annat sätt i alla diskussioner. Vi är många som inte greppar det riktigt.

Ijin
0

#17 Jag vill ha en knut på mitt rep.. det hjälper mig att klättra på repet;)

Tunrida
0

Jag förstår.

Ja, visst är det så. Diskussioner i alla ära, de kan vara till stor hjälp, men någon gång bör man nog också sluta intellektualisera över detta. Det kan också vara ett sätt att fastna i egot…

Därför är metaforer värdefulla. De kan få oss att förstå på ett djupare plan. De är som symboler som går förbi det intellektuella tänkandet och direkt till vår intuition.
Det är bara därigenom vi kan nå äkta förståelse. Inte tankemässigt och ordmässigt. :-)

omelett
0

#20 Haha där fick du till detSkrattande

Jag vill lösa upp min knut lite försiktigt. Jag ska inte klättra mer.

Tunrida
0

Förstår att du ser det så. Helt okej. :-)

Tunrida
0

När man är färdig med klättrandet så är man. :-)

Ijin
0

#22 ;) jag ska klättra till himlen och hälsa på en viss figur där uppe…

GitteL
0

#17 Det med repet var bra.

#25 Ja, men jag tror inte figuren är där utan väldigt nära dig ändå. Figurerna finns som en energi i vårt universum. Glad

Cristine
0

# Håller med GitteL. Dom är runt dej hela tiden eftersom vi alla är en del av universum.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Ijin
0

Får vi väl se;)

awareness
0

Oerhört talande beskrivning.

Och precis som du skrver så är definitionerna alltid svåra att tolka, då ego i mångas uppfattning "värderas" till något negativt.

Sen för att dela med mig av min egen insikt i mitt eget ego, så dras jag allt för ofta in i samtal där jag låter mitt ego verka fritt i fråga om mina insikter, och mina upplevelser. 
Kommer på mig själv allt för ofta att jag försvarar min livssyn, och har svårt att släppa det igenom mig..
D.v.s jag gör motstånd till något..

Tunrida
0

Tack för att du delar med dig av din egen insikt!
Det är ju genom att vara vaksam och uppmärksam på egot, hur det funkar och så, som man kan se när man är på väg att tas över av egot. Eller i alla fall i efterhand att man kan bli medveten om det.
Så upplever jag det i alla fall.

Det här med att försvara sin livssyn är intressant. Har hamnat i det där själv tillfälligt, tills jag insåg att nu hade jag gjort insikterna till något personligt, "mitt". Då blir det lätt en ny självbild som skapas kring "jag som håller på att vakna upp, bli upplyst", eller vad man nu ska kalla det.

Det där är jag vaksam på hos mig. För om jag känner så; att jag nu har "fattat" hur det ligger till, så vet jag egentligen inget alls. :-D

awareness
0

Ler med hela kroppen och känner igen mig!!
Tack!!!

Tunrida
0

Ler tillbaka! :-)