Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettandligt
Läst 1850 ggr
GitteL
0

Kontrollbehovet!!

Härliga medlemmar, livet ger oss så många insikter och jag har fått ännu fler på vägen som jag är så glad för.

Det finns bara två känslor Rädsla & Kärlek men vi kan givetvis sätta ord på alla, det jag vill förmedla är behovet av att behålla vårt ego så att vi inte skall bli sårbara och visa allt inom oss. Öppet hjärta och kärleken som vi redan ÄR. Vi föddes så, med kärlek och vi har aldrig blivit födda med ego utan det har byggts upp från vi är 3 år och det är inte så konstigt att själen längtar till det vi redan är: Vårt autentiska jag.

Här kommer några filmer därutav vårt beroende av kontrollen.

Se och lyssna.

http://youtube.com/watch?v=o5OJ68QJBjs&feature=related

http://youtube.com/watch?v=GTMdzZahYIE&feature=related

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Tunrida
0

Underbart. Tack Gitte för länkarna. :-)

Jag kan numera märka skillnaden mellan när jag är fast i egot och när jag är det jag egentligen är. Egot är litet, trångt, "klibbigt", allting blir "in your face", allt är så nära och påträngande och jobbigt. Jag kan se när jag hamnar där, när jag dras med i situationer och de blir så allvarliga och seriösa.. :-)

Sen, när jag ser att det händer och accepterar att det är så det är nu, så händer det fantastiska; jag frigörs automatiskt från det "klibbiga" och påträngande, det trånga och känner mig Gränslös.

Då ser jag hur det verkligen är; att allt bara är saker som händer, att händelserna är inte JAG utan det bara är något jag betraktar. Saker "föds" och försvinner. Som energi som rör sig.
Och det finns inget skydd i den/det jag ÄR, det är som en öppen vid himmel, utan början eller slut. Allt kan flöda "genom mig", om det låter förståeligt?

Men det är inte otäckt att känna sig oskyddad och öppen, som man kan tro (utifrån egots synvinkel), utan bara så äkta och fritt.

Svårt att förklara detta, men kanske är det någon som känner detta själva? Skillnaden mellan känslan av egot och det sanna JAGET?

GitteL
0

Ja jag känner skillnaden, det blir en värme och frid och när egot "jobbar" blir jag spänd, orolig och känner mig illa till mods.

Är det fler som märker denna skillnaden eller har provat att känna efter??

Tunrida
0

Det är ju ett bra sätt att ta reda på vad som är egot och inte, att känna efter hur det känns, gärna i kroppen.

Känns det tungt, jobbigt, oroligt och spänt så är det egot.

Känns det lätt och fritt och fridfullt, så är det ens sanna jag. :-)

[BigMama]
0

Bör jag vara orolig om kroppen känns tung, allt är jobbigt, spänt MEST HELA TIDEN? Ska jag sluta söka efter sanna jaget? Kanske söker för hårt….

Tunrida
0

"Bör jag vara orolig om kroppen känns tung, allt är jobbigt, spänt MEST HELA TIDEN?"

Se det inte som något du behöver oroa dig över, utan som ett tecken på att du börjar se vad som inte är ditt naturliga tillstånd. Det är ju något att glädjas över! Genom att se vad som inte är du, så kan du ju upptäcka vad du faktiskt är. :-)

"Ska jag sluta söka efter sanna jaget? Kanske söker för hårt…."

Du svarar dig själv i frågan, märkte du det? :-)
Ju mer du söker, ju mer motarbetar du dig själv. Sökande bara leder i cirklar. Du kommer aldrig fram.
Du behöver inte söka efter ditt sanna jag, för du är det redan och har alltid varit, men du har inte kunnat se det bara. Det är allt. :-)

Börja med att rikta uppmärksamheten mot stillheten och tystnaden. Där finns ditt sanna jag. Stillheten och tystnaden är det naturliga tillståndet ur vilket alla ljud och tankar och andra former uppkommer.
Vi är så vana vid att rikta vår uppmärksamhet mot ljud och oväsen, vi har fått lära oss det sen barnsben, så vi tänker inte ens på att vi gör det.

Men det går att rikta uppmärksamheten mot tystnaden och stillheten istället. Den finns i, mellan, bortom, under, ovan och bakom allt. Den finns i dig.

När du riktar uppmärksamheten bort från tankarna och mot andningen istället och följer varje andetag med din uppmärksamhet, hur luften färdas in genom näsan, ner i lungorna och ut igen, så släpper oron och spänningen, inte sant?
Då känner du stillheten inom dig, som är du. Det är i nuet, genom att vara närvarande här och nu som du upptäcker ditt sanna jag.

Perla
0

Inom Buddhismen menar man att vi människor vill ha det så bekvämt som möjligt och därför lägger ner mycket tid på att fly ifrån det som känns obekvämt.

När vi slutar upp med att försöka fly och accepterar vårt liv som det är just nu så har vi möjlighet att se vilka lärdomar vi kan göra och utvecklas därmed som individer.

Så länge vi jagar efter "frälsning" missar vi det som vi behöver se för att få den sinnesro vi längtar efter.

omelett
0

Dessa klippen är jättebra Gitte! Jag har tittat på dom flera gånger. Kontroll, kontroll, så mycket kontroll som finns på alla plan. I relationer, på jobbet, pengar, i hemmet, i familjen. Så detta var anledningen till behovet av att kontolleraFörvånad Usch och fy för kontroll, både att bli utsatt för och att utföra. Jag har börjat att släppa kontrollen, men en hel del kvarstår. Bara att jobba på med det.

Jag tror det var Dr Phil som sa: Det finns inget som är så jobbigt, som att försöka kontrollera det som vi inte kan kontrollera.        I dessa klippen får vi veta, att det finns inget vi kan kontrollera.

Faith
0

Jag som har "haft" ett så stort kontrollbehov har börjat släppa på det mer och mer, befriande kan jag säga, och det var inget farligt :)

#7 Ja tänk så mkt energi jag slösat på att försöka kontrollera det som jag inte kan kontrollera. Vilken insikt och lättnad bara det är :)

omelett
0

#8 Jag har oxå "haft" ett stort kontrollbehov. Har kvar en del fortfarande, men jag håller på att identifiera vart det ligger. Inte alldeles lätt att veta vad jag gör för att jag vill eller behöver, kontra vad jag utför tvångsmässigt för att ha kontroll. Helt underbart när man kommer på att världen inte går att kontrollera. Så mycket tid och energi som gått åt i onödan. Allt bara ÄR ändå.

Faith
0

#9 Jag tror för min del att det varit ett slags "skydd" som jag omgärdat mig med, men nu i efterhand så ser jag det mer som ett fängelse som jag själv satt mig i.

Så enkelt det är egentligen när man kommer till insikt om saker och ting, men vägen dit har varit lång, men det spelar ingen roll nu, för nu är jag här, det är huvudsaken :) Självklart har jag en del kvar att jobba med, men är nu lättare när jag börjar förstå.

Tunrida
0

Glömde säga en sak i mitt tidigare inlägg till dig och det var lite av det Perla tog upp.
Och det var just det här med att det inte alls är fel med "jobbiga" känslor och upplevelser, egot i sig är inte heller något fel eller dåligt. Det är varken bra eller dåligt, det bara är som det är. :-)

Det handlar absolut inte om att fly från egot eller de jobbiga upplevelserna till något "bättre", utan att acceptera det som är i nuet, vad det än är.
Därifrån kan du sedan agera för förändring, om det är möjligt och du vill.

Att vilja bort från något man inte vill acceptera är att fly och är inte detsamma som att agera utifrån att man först accepterar situationen som den är.

När du kan tillåta och se att de tunga och jobbiga, eller obekväma, upplevelserna i livet är helt okej, så kommer du automatiskt djupare i din upplevelse av Livet.

GitteL
0

#7 Ja dom är kanon bra och jag tittar på dom rätt ofta för att förstå vad det handlar om. Det finns många andra på youtube och då även om Eckhart Tolle.

När jag skall förklara detta för någon förstår de inte något vad jag säger haha.

Vissa gör men alla är ej redo än.

Ijin
0

Varför egentligen ha ett kontroll behov, ni som har det, fråga er själv. Ställ er själva mot väggen. Vad har man för rätt att kontrollera andra? eller bestämma vad dom ska göra?

Det har man inte. Ingen har den rätten, att tvinga någon att göra något; Mot deras egen vilja.

Kontroll är inte nödvändigt, och kaos är inte ont;)

Perla
0

Ett kontrollbehov behöver inte alltid handla om att försöka kontrollera andra människor.

Hur ett kontrollbehov är utformat är individuellt men är alltid kopplat till den egna upplevelsen av brist på kontroll (som kan ledas bakåt i tiden).

Kaos, liksom kontroll, kan upplevas både som positivt och negativt men speglar eg. bara var vår personliga rädsla sitter.

Ayena_old
0

Jag har just nu ett starkt behov av att ha kontroll på mina elräkningar, att förstå vad som står där och varför det kostar så in i bänken mycket pengar.

DET skulle jag vilja ha kontroll över, men det var kanske inte detta som var tanken med tråden Flört

Ijin
0

#14 Själv är jag inte så mycket för någon av dom.. Behöver inte kontroll, eller kaos för den delen. Verkar som att alla har fastnat på rädslor..?

#15 Hahaha;)

omelett
0

#16 Kontroll kan handla om väldigt många olika saker, inte bara kontroll av människor. Städning, pengar, hygien, kläder, telefonen, nyheter, mail osv kan vara en form av kontroll. Det kan ha smugit sig in på ställen där vi inte alls uppfattar att det är just kontroll det handlar om.

Tunrida
0

Kort och gott om kontroll: Det är samma sak som att inte vilja se verkligheten som den är, utan vilja att det var på ett annat sätt.
Man tror alltså att man kan ändra på verkligheten genom att kontrollera och motstå det som sker. Detta är vi många gånger inte ens medvetna om att vi gör, så vi kan ju inte rå för att vi gör det.

Kan ta sig uttryck som:

"Nej, detta vill jag inte vara med om",
"Ingen ska kunna sätta sig på mig",
"Varför gör du så här mot mig",
"Varför händer detta, jag vill inte att detta ska hända",
"Jag vill ha det på ett annat sätt".

Kontroll och egot går hand i hand. Egot är kontroll och motstånd. :-)

Ijin
0

#18 Men utan ego skulle ingen människa leva? Kul paradox..

Tunrida
0

Vad är egot då? Är det verkligen egot som gör att vi lever? :-)

GitteL
0

#15 Tanken med denna tråd är att vi är så fasta vid att tänka på ett visst sätt. Vi har ständig kontroll på våra svar till andra som då innebär förSVAR och tar mycket personligt som sitter i vårt kroppsminne från förr.

Detta har vi så svårt för att släppa och bara vara och lyssna mer.

När vi ska gå in och försvara och tjabba som vi alla gör då och då, så har detta med vårt kontroll behov att göra. Vi är beroende av detta och har byggt upp det som en stenmur så att vi inte skall känna att vi har fel. Det är inte vi som personer utan olika tolkningar i allt som sägs och vi släpper ej taget och tror allt handlar om oss.

Hela kroppen stelnar i konfliktsituationer. Det är detta filmerna handlar om samt det jag vill förmedla.

Mycket svårt men jag övar mig med att känna efter i vardagen och det är en ständig process.

Tunrida
0

Mycket bra beskrivet, Gitte. Det är så sant, så sant. Och det är en process, det märker jag med.

GitteL
0

#21 Inte lätt att beskriva med ord men försöker så gott det går.

Jag kan bara ta ett exempel idag, när jag arbetar med seniorerna så gör vi mat i ett kök. Det är ett ständigt klagande på dessa människor som är där och han som är ordförande försöker skylla på han som lagar mat för att det är så smutsigt där men det är inte bara han för i det köket lagar många mat.

Ordförandet sätter sig ner och börjar klaga igen på han som lagar mat och är allmänt irriterad på det skitiga köket.

Då kunde jag inte hålla mig och sa:- Varför hitta en syndabock? Jag är så trött på detta klagande, istället kan vi väl lösa det på bästa sätt. 

Jag nuddade hans ego o han blev ju irriterad för jag hade ju fel. Du förstår inte sa han, det är ju han som lagar mest i köket.

Jag kunde välja om jag ville bli vansinnig eller se det för vad det var.

Jag var tyst o lyssnade bara på honom. Det behövdes ej mer för det är då det händer saker, det känns direkt.

Ayena_old
0

Nu ska jag försöka var lite allvarlig Oskyldig

Det finns ju många olika sorters kontrollbehov. Det som jag spontant tänker på är de människor som skaffar sig "makt" på arbetsplatser genom att just ta kontroll över vissa moment. Som exempel kan jag nämna en fd arbetskamrat som skaffade sig makt genom att låsa in all kontorsmateriel i sitt kassaskåp, så att alla som behövde en penna eller suddgummi skulle stå och "bocka med mössan" i handen inför henne. Sen skulle hon "godkänna" att vederbörande verkligen behövde den där pennan och fnysa i samma ögonblick hon lämnade ifrån sig pennan.

Sen kommer jag också att tänka på så mycket onödig dyr tid och energi det läggs på att ha kontroll, istället för att komma på en praktisk lösning på det aktuella problemet, precis som i GitteL:s berättelse ovan.

Det kommer säkert fler tankar……….

Ijin
0

#20 Utan egot skulle ingen människa vara vid liv över huvudtaget, för överlevnads instikterna ligger där. Men man behöver den, men samtidigt är det ingenting som är bra för omgivningen. Men alla är egoister, allt man gör kan beskrivas som egoistiskt, och den mest egoistiska känslan av alla är ju Kärleken. Lite kul att tänka på;)

Tunrida
0

Intressanta funderingar du har där, Ijin. :-)

Gahella
0

Vilka BRA och upplysande filmer Gitte, nu har ännu en polett ramlat ner. Att ju mer vi vill bli älskade, desto mer försvinner den..för vi är ju redan kärlek, och när vi fattat det så slutar vi att agera som om vi behöver förtjäna den. Har jag förstått det rätt, min engelska vacklar lite ibland?

GitteL
0

Du har säkert förstått det rätt. Det är precis vad vi är. Kärlek, för det kan vi lätt känna när egot tar över, det blir en enorm spänning och vi sluter oss för att behålla och kontrollera så att vi inte släpper guarden. Han visade detta i kroppspråket också.

Gahella
0

Jag ska kolla de här filmerna varje dag ett tag framåt, så att det verkligen får sjunka in ordentligtGlad

omelett
0

#18 Nu ramlade poletten ner på mig tror jag. Så enkelt. Allt bara ÄR, kontroll är egots motvilja till att låta det vara så och försöker därför kontrollera det som inte kan kontrolleras.

God morgon förestenGlad

#21 Så allt deta tjöt och tjafsande handlar om att egot försvarar gamla positioner? Med mig själv har jag kommit en bit på vägen. Jag försvarar inte allt, Ja det var mitt fel. Ja jag klantade till det. Ja jag missförstod. Men en del återstår förståss. Men hur ska jag hantera andra som går i försvar? (jag vet det är samma fråga om och om igen i olika former)

Tunrida
0

Ja, egentligen är det ju väldigt enkelt, men samtidigt så svårt. Enkelt för att det är mitt framför ögonen på oss hela tiden, men svårt för att vi inte kan se det när vi är fast i våra egon.

Att vakna upp och bli mer medveten handlar just om att man börjar se och förstå att man inte är sitt ego, egentligen.
Det blir utrymme mellan ens riktiga jag och egot så att man kan titta på det, innan fanns det inte något utrymme alls och alla vet vi ju att man inte kan se det som man är alldeles för nära inpå. :-) 

God morgon på dig med…eller..näe, god lunch är det visst nu! :-)

GitteL
0

Puttar upp denna igen så vi kan släppa på all kontroll på allt och alla. Glad

Faith
0

Det är märkligt (kanske inte ändå) men mitt stora kontrollbehov har släppt mer och mer, "bara" pga att jag skrivit av mig i några trådar och även läst er andras inlägg. Ibland behövs det inte så mycket för att man skall komma till insikt om saker och ting.. Detta gäller även andra bitar som jag brottas med. Men jag antar att jag är mogen för att ta till mig nu.. Underbart.

GitteL
0

#33 Så härligt att höra fröken tillit. Visst är det till stor hjälp att dela med sig av allt här inne. Jag är så stolt över alla medlemmar och sajten. Du var säkert mogen annars hade du inte kunnat ta till dig detta och gjort handling av saken. Grattis. Glad

omelett
0

Jag har upptäckt en annan sak med kontroll, nu när jag har skärskådat det. Jag behöver inte kontrollera något, det finns det så många andra som gör!

GitteL
0

#35 Haha, den var bra. Vad skall vi ha det till egentligen? Vad är det vi ska kontrollera??

Tunrida
0

Ja precis, vad är det vi vill kontrollera? Verkligheten? Har det någonsin lyckats? :-D

omelett
0

#37 I mitt fall var det nog livet jag ville kontrollera. Hur bra gick det? Man kan ju skratta ihjäl sig för mindre.

Ijin
0

#38 Haha;)

Kontroll… Värdelös sak, egentligen… Makt är så mycket bättre;)

Tunrida
0

Ja, det är ju egentligen samma sak, som jag ser det. Nä, inte kan man kontrollera Livet heller..
Men kul när man förstår det och kan skratta åt sina oskuldsfulla försök till kontroll. :-D

Tunrida
0

Javisst Ijin, för makt har ju inte alls med kontroll att göra! ;-)

Ijin
0

#41 Faktiskt inte… Kontroll betyder inte att man har makt, men makt betyder att man kan ha kontroll… Men kontroll är någonting negativt, och makt är någonting neutralt….

Tunrida
0

Okej, vi lägger väl in olika tolkningar i orden helt enkelt. :-)

Men vad är makt till för, anser du? För att kontrollera? Vad i såna fall?
Jag undrar eftersom du säger att makt betyder att man kan ha kontroll? Så då är det en form av kontroll du är ute efter i alla fall, eller? :-)

Ijin
0

#43 Makt är vilja, egentligen.. Makt är vad man gör det till.. Har inget med kontroll, bestäma, göra saker, eller gott eller ont heller för den delen att göra med.. Makt är makt.:p

Makt är till för att se till behoven av dom som söker den. Makt kan användas på många hundra olika sätt. Så, makt kan innebära kontroll, om det är den makten man strävar efter;) Makt kan också innebära kraft att spränga hela världen..? Eller att veta allt..?

Makt har många ansikten;) Människan har bara ett;)

Tunrida
0

Okej, tack för din syn på det hela, Ijin. :-)

Perla
0

Jag håller med dig om att makt kan innebära olika saker beroende på av vilket syfte som en person vill ha den men också beroende på hur utvecklat medvetande den personen har.

Jag håller också med dig om att makt inte har att göra med kontroll, bestämma, göra saker, gott eller ont - även om vi i vardagslag ofta kopplar ihop kontroll med makt och tvärtom.

Perla
0

Det enda sättet att göra sig av med behovet av kontroll är att ta reda på av vilken orsak som behovet har uppstått och det kan se olika ut hos olika människor.