Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettboktips-musik-filmer-tv
Läst 1203 ggr
Sovgott
0

Medmänniskor

Jag vill varmt rekommendera en bok som jag håller på och läser just nu: Medmänniskor av Stefan Einhorn. Utdrag ur baksidestexten:

Den består av tolv fristående berättelser som behandlar temat medmänsklighet ur olika aspekter. Flera av dem handlar om livsavgörande möten människor emellan. Det är i mötet med medmänniskan vi visar vilka vi är och vart vi är på väg.(---) Han påminner oss om att en enda handling kan göra hela skillnaden i en människas liv och han ställer frågan: Om det inte är min uppgift att vara medmänniska - vems uppgift är det då?

Jag har även läst hans bok Konsten att vara snäll.

Är det någon mer som vill tipsa om en riktigt bra bok som sätter tankarna i rullning?

Maria
0

Konsten att vara snäll är underbar…

/Maria

Gahella
0

Har hört honom på tv och läst lite i tidningar, och jag tycker jättemycket om vad han sagt där.

omelett
0

Jag måste få tipsa om en bok som jag slukade i dagarna. Den heter: Gudinnorna innom oss av Jean Shinoda Bolen.

Hon beskriver arketypiska mönster i det kvinnliga psyket. Den här boken borde ALLA kvinnor läsa. Jag är helt uppfylld av den. Hon har visst skrivit en om männen oxå, så den ska jag leta upp.

Perla
0

Kan du utveckla vad det var som du tyckte var bra och varför du tycker att ALLA kvinnor ska läsa den?

omelett
0

#4 Alla var väl att ta i. Lite dramaqueen i migGenerad

Det var så faschinerande läsning om hur kvinnor fungerar i relation till sinaföräldrar, barn, väninnor och män. Men framför allt hur kvinnor fungerar i relation till sig själv. Man fick oxå veta hur man kunde balansera sitt liv. Författaren är en Jungiansk psykoanalytiker. Hon har genom sitt arbete sett mönstren hos kvinnor hon arbetat med och sedan kopplat detta till gudinnorna. I denna boken läste jag om mig, min dotter, min mamma, mina väninnor och arbetskamrater. Min slutsats var: Inget är nytt under solen, allt är bara en repetition. Alla relationer finns berättade i de gamla gudasagorna.

Är inte det märkligt?Förvånad

Sovgott
0

#1. Ja, visst är den! Tänk vad hela samhället skulle vinna på om alla människor var lite snällare!

#5. Ja, det låter intressant! Får kolla på bibblan…

Fler boktips?

Perla
0

Nej, jag tycker inte att det är märkligt med tanke på att vi ärver synsättet på oss själva och omvärlden utav dem som har varit före oss. Förändringar kommer ifrån dem som vågat bryta sig ur det omedvetet vedertagna mönstret. 

Är det det som går att läsa om i boken så blir den intressant i mina ögon.