Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 1218 ggr
Ayena_old
0

Val av vänner

Det sägs att vi väljer våra föräldrar innan vi föds av en speciell anledning. Men vi ska hålla oss till detta liv och hur vi väljer våra vänner. Vänner kommer och vänner går - man känner samhörighet en tid och sen utvecklas man vidare och förhoppningsvis har man lärt något av vänskapen.

Varför väljer vi att vara vänner och umgås mer personer som i själva verket gör oss illa, tar vår energi osv. Låt mig ta mig själv som ett exempel.

Jag träffade denna person 1971 på en arbetsplats. Det började med att hon och en annan försökte att mobba mig. Men detta lyckades hon inte med, ingen har lyckats med detta trots att många har försökt. (Mer om detta kan vi ta upp i en annan tråd.) Efter att jag avvärjt mobbingen så började vi umgås.

Och hur är då denna person (enligt min uppfattning)?

Det tog mig många år att förstå sammanhanget, att hon när sig på andra människor. Hon har ingen vän som hon inte kan ha någon nytta av. Till exempel så köper hon väldigt sällan någonting utan tigger sig till kläder. Hon har också ett system av "utbyte av tjänster" så att hon aldrig ska behöva sakna något. Hon har alltid omgett sig av "intressanta personer" , dvs kända personer. Hon vill aldrig stå i centrum utan har alltid sett sin plats i åskådarledet. Nu skulle man kunna tro att hon är fattig och arbetslös, men så är det inte. Hon är arkitekt och har mycket stor lön, och har haft så sedan examen i slutet på 70-talet. Hon har aldrig varit arbetslös, tvärtom, så har hon vid tillfällen haft mer än ett heltidsjobb.

Sina semesterresor har hon alltid gjort som "gäst" hos olika "vänner" i Sveriges avlånga land. Hon bor en vecka kanske i Stockholms skärgård, en vecka på Gotland, en vecka i Hälsinglands skogar och en vecka någonstans på västkusten - fyra veckor och fyra vänner.

Hon har aldrig köpt en möbel utan rotat i sopcontainrar efter sådant som folk slänger. Om hon har målat om i en lägenhet så har hon inte köpt färg och tapeter utan bytt till sig detta genom att till exempel göra ett förslag till en ritning.

Jag upptäckte hennes "system" i början av 90-talet och ifrågasatte varför hon valt mig till en av hennes vänner. Jo naturligtvis min förmåga att spå i kort! Oj oj, vad hon "pumpat" mig på information! *skrattar*

Hon har alltid varit väldigt elak mot mig då jag berättat olika planer och olika saker jag gjort, alltid kommit med en spydig och dräpande kommentar.

Jag bröt kontakten med henne i slutet på 90-talet då jag gick in i väggen och blev sjuk. Då hade hon ju ingen "nytta" av mig längre, gubevars! När jag sökte tröst hos henne så orkade hon inte ställa upp utan serverade mig olika lösningar på hur jag skulle bli frisk igen. En av lösningarna var att jag skulle börja odla olika läkeväxter och ta dessa för att så småningom komma fram till vilken av läkeväxterna som skulle kunna hjälpa mig!

Hon har också varit dömd för snatteri ett antal gånger då hon ansåg sig ha rätt till varor i affärerna utan att behöva betala för dessa. Behöver hon en cykel så stjäl hon denna och tycker detta är helt naturligt.

Hon saknar totalt kärlek och känsla för andra.

Min fråga är varför i hela fridens namn jag valde henne till min vän under så många år??? Varför sökte jag bekräftelse hos henne? Varför sökte jag känsla där inga känslor fanns?

Ayena_old
0

Jo, jag skulle göra ett tillägg till denna berättelse. Hon tog kontakt med mig förra sommaren då hon hade sett att jag var datakunnig och hade några hemsidor. Hon ville jag skulle göra en hemsida till henne till en förening som hon är styrelseledamot för. Jag förstod då att hon enbart ville åt denna tjänst……. naturligtvis!

Varför skulle hon ha ändrat sig?

Och varför trodde jag/hoppades jag hon hade ändrat sig?

Perla
0

Om man tror på teorin som säger att vi gör alla val i livet innan vi föds så kan det ibland vara gåtfullt att begripa varför man har gjort vissa val. Varför har man inte valt att få det bästa i det här livet?

Min teori är, som jag har varit inne på i en annan tråd, att det bästa för vår personliga- och andliga utveckling inte alltid är detsamma som det som egot vill ha. Egot vill ha det lätt för sig utan att behöva anstränga sig men all utveckling är en kamp. Det är inte framgången i sig själv som är utvecklande. Det är av misstag och svårigheter som vi lär oss att bli framgångsrika.

Vi möter alltså svårigheter tills vi har lärt oss att hantera dem med framgång. Kampen som leder till personlig- och andlig utveckling sker inom individen.

Tillbaka till dig Ayena. De frågor du kan ställa dig själv (om du vill) är:

Vad har jag lärt mig om mig själv av den här "vänskapen" med den här kvinnan?

Hur utnyttjande hon än har varit så har du själv fått ut något av att vara med henne, även för din personliga del. Försök att hitta vad din personliga "vinst" med vänskapen har varit.

Vad var det t ex som fick dig att hoppas att hon skulle ha ändrat sig?

Kram.

Ayena_old
0

Perla!

Jag ska svara på din sista fråga först :-) Jo, jag tror att alla människor innerst inne kan förändras och handla utifrån kärleken och hjärtat. Jag tror också att det är möjligt att få "gamla hundar" att sitta.

Vad har jag lärt om mig själv? En sak som är negativ, nämligen att jag var tvungen att ha bekräftelse från henne, att hon någon gång skulle berömma mig, uppskatta mig - inte trycka ner mig och inte vara avundsjuk på de egenskaper jag har och hon vill ha. Denna bekräftelse är exakt den jag ville ha från min mor också, men som jag aldrig fick. Kan detta ha varit en förlängd arm av bekräftelsen från mor?

Sen har jag lärt att i denna världen lönar det inte sig att vara "duktig", att vara ärlig, att tänka med hjärtat.. osv.

Kram tillbaka

Perla
0

Av vilken anledning väljer du att tro att alla människor är goda och kan förändras?

Du skriver att du har lärt dig något negativt om dig själv (insikt) - vad innebär den kunskapen för dig? Är det något (hos dig själv) som du kommer att förändra eller göra annorlunda nu när du har fått den här kunskapen om dig själv?

Du skriver vidare att du lärt dig att det inte lönar sig att vara "duktig". Vilken nytta har du haft av den kunskapen? Hur har den påverkat dig?

Ayena_old
0

Av vilken anledning väljer du att tro att alla människor är goda och kan förändras?

Kanske jag är en hopplös romantiker som tror det finns gott i alla människor. Jag vill tro på det goda.

Du skriver att du har lärt dig något negativt om dig själv (insikt) - vad innebär den kunskapen för dig? Är det något (hos dig själv) som du kommer att förändra eller göra annorlunda nu när du har fått den här kunskapen om dig själv?

Denna insikt är väldigt nyvunnen och jag har inte riktigt hunnit med att börja agera utifrån denna. Naturligtvis kommer jag att förändra mig efter denna insikt!

Du skriver vidare att du lärt dig att det inte lönar sig att vara "duktig". Vilken nytta har du haft av den kunskapen? Hur har den påverkat dig?

Detta svar får bli samma som ovanstående - har inte hunnit. Att vara "duktig" är en del av insikten.

Dock kommer jag fortsätta att vara ärlig och handla utifrån mitt hjärta, detta är inget jag kommer att ändra på. Det finns ju en aspekt i hennes beteende som jag förkastar till hundra procent. Hon skulle ju i princip kunna ge mig en kram samtidigt som hon stjäler min plånbok.

Ayena_old
0

Perla! - Jag kommer strax att skriva lite om min insikt, den kommer i en separat tråd.

GitteL
0

#0 Hallå Ayena, välkommen hit, ser att du får kanon bra frågor. Skall bli intressant att se hur det går. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Ayena_old
0

#7 - Tackar för välkomnandet. Det ska bli intressant att vara med  här igen, nu när jag hämtat andan lite och "slickat mina sår" Glad

GitteL
0

#8 HAHA, ja men det förstod jag att du behövde och du har ju fått insikter på vägen. Det är bara att tacka och TA emot när de kommer. Ont men ack så härligt. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Ayena_old
0

#9 - Ja visst sjutton gör de ont. Som Lena Ph sjunger ……….ont, det gör ont………..