Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettrelationer
Läst 1907 ggr
GitteL
0

Livskraft-Vänner!

Vänner som medicin

Jag har funderat mycket över begreppet medicin på sistone. Det finns förvisso olika sorter. Piller, salvor, örter, Bachdroppar, bättre sömn, mera motion, mindre skräpmat och generellt goda vanor - allt detta är och kan vara medicin.

2008-03-03 11:55:08 | Ladislaus Horatius

Men ibland sitter man där och har varken ont eller behöver piller. Man sover ordentligt, håller kroppen i gång och syndar inte med maten heller. Ändå mår man inte bra. Vad fattas?

Svaret kan vara "människor".

Svenskar laddar med ensamhet
Jag vet att detta ofta är svaret för MIG. Som östeuropé har jag funderat mycket över svenskens autonomi. Det vill säga att man här i landet ofta väljer ensamhet och natur (eller TV) när man behöver ladda batterierna.

Även jag måste gå avsides ibland och natur kan visst vara en lisa. Men jag har också kommit på att den bästa medicinen mot ledsnad, tristess och leda är människor. Att växla några ord gjorde det lättare att gå, som Gullberg skriver.

Lär dig konsten att hitta flyt och mening i boken Flow av Mihaly Csikszentmihalyi.

Vårstäda vänkretsen
Men var får man recept, vem skriver ut denna medicin? Man skulle kunna tro att vänner är den bästa medicinen. Det kan förstås stämma, men ibland behöver vänkretsen vårstädas en smula. Jag menar, om definitionen på "vän" är någon som alltid lyssnar, hjälper och ställer upp, då behöver åtminstone jag uppdatera min vänlista.

Sen är det det här med tid. Folk är upptagna. De vill väl, sänder email ibland, men att träffas…? Nja, det ska nog gå bra inom tre månader. Tre månader?? Som att ha kölapp i världens segaste kö. Jag är deppad och ensamen NU, jag kan inte vänta nittio dagar på lite småprat med dig.

Så i praktiken får man se sig om efter annan hjälp. Bekanta och flyktiga främlingar är lika bra eller rentav bättre medicin än de nära vännerna.

Caféet som apotek
Som östeuropé hittar jag mycket medicin på caféerna. I mitt land finns en tradition att leva, verka, bo och nästan dö på café. Mellan borden flyter en ständig ström av vänner, kollegor och intressanta främlingar. Nästan som att ha ett helt apotek för sig själv.

Jag gläder mig alltså åt utvecklingen på caféfronten. Den något inbundne nordbon har där lärt sig att vara mera utåtriktad, att diskutera och pokulera med inte bara kända utan också okända ansikten. Framför allt har hennes blick höjts över Magnecyl och Alvedon och hon har börjat förstå att även Homo sapiens kan vara medicin.

Man skulle kunna kalla det för m-health.

Ladislaus Horatius, thb@allnyckel.se

Vårstäda vänskapen
Ring (maila inte!) alla dina vänner och boka en fika eller ett evenemang.
Vilka vänner är svårast att boka in? Kanske behöver de vårstädas bort?
 Eller är det du själv som inte har tid att träffa vänner? Se då över dina prioriteringar innan vännerna ger upp.
Utforska olika miljöer och intressen - här kan du hitta nya inspirerande vänner.

http://www.e-health.se/livskraft/Vanner_som_medicin_6513.html

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
0

Hur har ni det med vänner? Har ni rensat i er vänkrets efter ni har utvecklats eller har ni följts åt i er utveckling??

Jag kan skriva här att livet är fantastiskt egentligen. Jag har bott utomlands i 11 år och alla mina vänner blev kvar i Sverige. Det har alltid funnits många vänner i mina yngre år.

Jag kom hem år 2000 och där fanns samma vänner kvar som då. Vissa har jag behållt och vissa har kommit och gått. Finns 2 st vänner där jag känner att vi följs åt i vår utveckling och jag väljer de där jag känner positiva energier. Ett givande och tagande.

AnneN
0

En del vänner har jag kvar men många har rensatsbort av olika anledningar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

omelett
0

Jag både gamla och nya vänner. Några sorteras bort eftersom vår gemensamma plattform förändras. Det är något som jag känner att det löser sig av sig själv. Sedan kommer det ett inföde av nya. En del verkar toppen från början och visar sig sedan inte motsvara vad jag tänkt mig. Då får det bara rinna ut i sanden. Andra verkar tråkiga från början, men jag har kommit på att om man ger dom en chans, så finns det oanade resurser hos den kategorin.

Vart jag hittar vänner kanske oxå är bra att lägga till. Svaret är överallt. De senaste fyra gick till så här. En träffade jag på en dejtingsida på nätet (jag tjötar lite skit med tjejerna med) den andra var en granne som hon umgicks sporadiskt med, men den grannen och jag fann varandra direkt. Den tredje är granne till mig, lite tjöt på utsidan. Fika några gånger. Nu delar vi djupa tankar och går på nattklubb och dansar ibland. Den fjärde är en gammal arbetskamrat till mig. Vi har aldrig umgåtts tidigare hon hamnade i separation kännde sig ensam och ringde mig. Alla träffade på ett år.

Ijin
0

Jag tappar vänner, och fort går det. Dom kan inte hanter att jag utvecklas så fort som jag gör.. Men jag klandrar dom inte^^

omelett
0

#4 om man förrändras kan man inte förvänta sig att omgivningen ska göra det samma. Sådant där reder sig själv.

Attraktionslagen: Du drar till dig människor som står på din egna kunnskapsnivå och som har din förståelse för livet och dina egenskaper.

Där fick jag till detSkrattande

GitteL
0

#5 Du fick till det där ja. Allt efter vi lär oss se oss själva med kärlek så ser vi andra också med kärlek. Bara vi haft en underbar dag är ju alla underbara, är det tvärtom så är alla både si och så och det är alla andras fel.

Hur kan det bli så egentligen?? Roligt att höra era svar.

Ijin
0

#5 nej, det stämmer inte riktigt.. Om jag te.x. skulle möta mig själv skulle kärnvapen krig bryta ut..

omelett
0

Det ligger i den svenska kulturen att allt ska vara så perfekt och därmed svårt. Om jag våldgästar någon(vilket jag gör) så struntar jag i deras damråttor och smutsiga strumpor på badrumsgolvet. Om den personen, måste fortsätta med middagen eller tvätten eller disken, så gör vi det tillsammans. Har personen väldigt stressigt, så får jag ta det och komma en annan dag. Jag är ute efter det mänskliga mötet. Det gäller att göra det lätt för sig. Ska man bara träffas under middagsbjudningar, så tenderar det att ställa för stora krav på perfektion, så det blir inte av.

Skulle ni vilja ha oväntat besök? Gör ni oväntade besök?

Gahella
0

Vad kul att höra särskilt om din bakgrund Gitte, vilket land var det?

Jag är en dubbelnatur så till vida att den ena är en eremit. Måste bara få vara ensam med mina tankar. Älskar att rå mig själv å pyssla lite hemma, och sådant som ger mig ro. Att få bestämma över min egen tid och mitt eget varande är såååå skönt! Är inne i en sån perod nu när jag möter mig själv i väldigt mycket. Och där är ni jätteviktiga speglar och möten för mig. Ni ger mig jättemycket som jag behöver nu.

Sedan är det som om jag bara måste ut i livet igen och träffa folk. Och det kan vara genom promenader eller att gå ut å äta, bio eller vad som helst.

Mina vänner har också växlat mycket genom åren. Men jag har 4 st. killar å tjejer som är ovärdeliga vänner. Vi träffas inte så ofta, men finns alltid där för varandra, vad det än gäller. Sedan har jag också kompisar som är så goa och roliga på sitt sätt, men det är ju på lite andra grunder. Det är nog viktigt att ha lite olika former av varande till sig själv och med andra.

GitteL
0

#9 Jag bodde i Holland, det var enormt givande.

Känner igen mig i dig, det är viktigt att rå om sig själv också och om vi inte kan vara ensamma med oss själva vem kan vi då trivas med egentligen ;-) Det låter väldigt sunt det du beskriver.

Gahella
0

Ja, Holland är så trevligt. Har varit i på några ställen där, och blev väldigt förtjust i Amsterdam. Det vilar en sån tolerans där till varandras olikheter. Kanalerna som flyter genom staden, de smala fina husen som folk har smyckat så fint i sina fönster. Båtar å pråmarna folk lever på, och alla som går och cyklar överallt! Min dotter å son var nyss där och blev lika förtjusta som jag över "Folklivet" där. Så i maj åker min dotter tillbaka, då hon fick en så fin kontakt där med flera musiker.