Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: tankar-känslor
Läst 2934 ggr
Gahella
0

De 7 nya dödssynderna!

Kastade mig på datorn då jag läste detta på text-tv; De 7 nya dödssynderna enligt Vatikanen är:

1.Miljöförstöring

2.Drogmissbruk(!)

3.Moraliskt omstridda experiment

4.Vållande av fattigdom

5.Genmanipulation

6.Växande orimlig rikedom

7.Social orättvisa

Det stundar sannerligen Nya Tider och Tankar! Vad tänker ni om det?

AnneN
0

Låter faktisk rätt vettigt tycker jag

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gahella
0

Ja visst gör det!

AnneN
0

De "gamla" dödssynderna har ju tyvärr gjort att mkt har blivit för tabubelagt och dessutom är de lite uttjatade. Men dessa nya kan nog få folk att tänka lite längre än näsan räcker då det gäller hänsyn till andra levande varelser och miljön

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Perla
0

Jag tycker det ser ut som att man bara har specificerat de begrepp som är uppräknade i "de gamla" dödssynderna vilket kan vara både bra och dåligt. Bra för att det blir lättare att förstå vad som menas, dåligt för att det hindrar människor ifrån att använda sin egen fantasi och intelligens.

Ijin
0

Eh.. jag skulle gärna gen manipulera mig själv:/

omelett
0

Punkt 6 förvånar mig. Vad jag har förstått, så har Vatikanen ofantliga rikedommar.

Gronstedt
0

"Moraliskt omstridda experiment"? Man har alltså definierat "Allt som den heliga stolen inte är med på" som dödssynd? Gomorron!

LeTigre
0

#7 reagerade på samma sak! Ett enormt luddigt begrepp  det här "Moraliskt omstridda experiment". Så så fort någon slags rörelse tycker att ett experiment är moraliskt förkastligt (vilket sker hela tiden även med relativt harmlös forskning) så är det en dödssynd?

Och genmanipulation.. det är också väldigt väldigt luddigt. Begår vi dödssynder då vi äter GM-mat också? Tomater tex? Nästan alla tomater är ju sedan länge GM.

Ijin
0

#8 Ja, men tur att ingen av oss är troende då. Jag har ingenting emot genmanipulation.. Men moraliskt omstridda experiment kanske dom menar med en människa man göra tester på. Men o andra sidan är väl det ens eget val om man vill vara med på sådant eller inte?

Gronstedt
0

Vad som helst som är moraliskt omstritt - då räcker det att någon vem som helst säger att "Det där tycker jag är moraliskt tvivelaktigt" - för då är det ju omstritt. Enligt Vatikanen är ju till exempel kondomer moraliskt omstridda …

Angående genmanipulation är det nog få förunnat att få välja själva. I Afrika pågår till exempel omfattande experiment med genmanipulerade grödors verkan på människors liv och hälsa, genom att odlare tvingas använda genmanipulerat utsäde till exemplvis majs om de ska få något utsäde alls. Vad har de för val? Eller vi här? Det är inte mycket av ävervakning och märkning av GM som fungerar som utlovar.

LeTigre
0

#9 jo om studien innehåller människor så måste testdeltagarna naturligtvis godkänna det först och har dessutom rätt att när som helst avbryta. Det finns omfattande lagstiftning kring detta. Men jag tror inte de bryr sig så mycket om det, tror att de främst syftar till den revolutionerande forskning som pågår just nu på tex stamceller. Tex vissa forskare som använder sig av aborterade mänskliga foster. Men även  kloning och säkert en hel del neurologisk forskning.

Jadu, det är sannerligen tur att man inte är troende! Så skönt att slippa följa kyrkan eller någon uråldrig och luddigt formulerad helig bok och istället få känna in sina egna värderingar baserade på mer humanistiska grundprinciper.

Gronstedt
0

#11: Det räknas tyvärr inte som experiment på människor i lagens mening att "råka" skicka Monsanto-majs som utsäde. men i praktiken är det ju just det det blir!

Till "moraliskt tvivelaktigt" hör tyvärr också den mesta forskning som har med familjeplanering och könssjukdomar att göra.

Ijin
0

#11 Människan är snart odödlig. Vi kan bygga nya kroppsdelar snart.

LeTigre
0

#13 nja, visst är forskningen om regeneration på väg men det är lång väg kvar. Kanske besegrar vi döden en dag (jag tvivlar, men man ska aldrig säga aldrig) men det är inte något som du eller jag kommer få uppleva i såna fall. En cell kan fortfarande bara dela sig ett visst antal gånger innan den dör och vi är inte i närheten av att veta hur man förnyar varje cell i kroppen.

Och tur är väl det tycker jag…

*harkla sig*

*skråla*
Who wants to liiiiive foreeeeveeeeeer??? 

Ijin
0

#14 Jag vill leva för evigt, eller tills det blir tråkigt

Gahella
0

Kul att höra era tankar. Jag håller med i mycket, men ser att det "lyfts upp" mer på en global nivå, ett slags världsamvete. Att alla är skyldiga att ta ansvar för miljö och oetiska handligar. Det är inte längre okey, officiellt att plundra hejvilt längre. Och att exprimentera med människor och miljö som kan leda till outgrundliga smärtsamma påföljder.

Och det fina i kråksången, är ju att dessa lagar skriver den katolska kyrkan sig själv på näsan. För vi vet ju hur den dragit fram som en farsot genom tidender. För om de börjar begrunda sig själv lite, kanske även de vaknar upp och äntligen ser sina egna hemska handlingar. Och det i Guds namn!