Mindfulness - mindlessness
Min bästa vän har just avslutat en kurs i Mindfulness! Vi pratade om vad det hade gett honom och hur jag har sett på det här som presenteras i en sådan kurs.
Jag insåg att för mig skulle en sådan kurs leda till både bra och mindre bra saker. Jag skulle verkligen lärt mig hur det är att vara närvarande i varje ögonblick av min vardag tror jag! Men det skulle inte varit någon lätt terapi för mig om jag skulle behövt rehabiliteras för det som jag har problem med!
Mitt största problem är att jag tänker så mycket :-) Att då tvingas tänka ännu mer, för att komma på varför jag gör si och så när det och det händer… skulle ha fått hjärnan att koka, tror jag.
I mitt fall skulle snarare "Mindlessness" (vet inte om det finns ett sånt begrepp) vara något för mig - så att jag skulle kunna ta in mer av alla de andra delarna av mina sinnen.
Vad jag gärna skulle vilja se är hur ni förhåller er till dessa två saker:
1) När passar Mindfulness som terapi (t.ex. för en stressad människa)?
2) När passar inte Mindfullnes som terapi och vad finns då istället?
Ni får gärna berätta om era upplevelser av ämnena, om ni har några :-)
Tyvärr kan jag ej svara dig om detta med de olika terapierna för mindfulness är att vara medvetet närvarande i nuet. Hur detta sker när vi har 65 000 tankar om dagen är ett under och det krävs träning och övningar varje dag med fokus på kroppen.
När vi tänker mycket så är mindfulness ett bra redskap men det finns kanske andra saker som blockerar dig.
Vad tror du själv?
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

1) När personen är i en stressad situation kan teknikerna i mindfulness tillämpas för att få kontroll över henne själv och det som sker.
2) Mindfulness är ingen universallösning på alla problem så man får prova sig fram om teknikerna fungerar för just den person det gäller. Ibland kan det vara mer relevant att gå i KBT, DBT eller psykodynamisk terapi för att komma tillrätta med det som orsakar problemen.
Vad jag förstår så är det just minfullness du söker. Att vara mindfull betyder inte att vara full i mindet
Tvärt om. Det handlar om att vara i nuet. Medveten om det som sker NU om man blir medveten om nuet, så skingras alla dom andra tankarna, som inte hör hemma där. Det här händer med automatik ibland, när något fångar vårt intresse, något som får vår fulla uppmärksamhet. Då är vi mindfulla.
Tack för svaren - inser att jag behöver förklara ännu tydligare :-)
Säg så här - jag blir stressad av att analysera alla mina tankar! Det får alltså motsatt effekt mot vad mindfulness ska ge egentligen…
Det känns alltså som om jag ska försöka gå innan jag kan krypa, bildlikt talat.
För att jag ska kunna ta till mig mindfulness på ett harmoniskt sätt (utan att bli stressad) behöver jag först lära mig att slappna av min överaktiva hjärna, känns det som…
Jag brukar jämföra min hjärna vid en dator, med för litet internminne - när jag har för många "fönster" öppna samtidigt (dvs. för många bollar i luften) låser sig datorn och jag måste göra "reboot" (dvs. jag behöver börja om tankarna från början). Om jag då samtidigt ska analysera alla datorns processer som är igång (mindfulness) blir det ingen "arbetsyta" kvar att lägga fram resultaten på.
Någon som förstod *skratt*? 
#4 Så har jag förstått ditt inlägg tror jag iaf ;-) Att du tänker för mycket och analyserar…Har du provat med att meditera hahaha. Jag kunde inte låta bli.
Jag analyserade ihjäl mig innan men allt släppte när jag kom på att det hade med mitt kontrollbehov att göra. Vet ej om detta är relevant för dig. Gick min utbildning och där fick vi göra en övning där jag ville smita för jag hade inte alls någon kontroll på situationen. Det gjorde ont men jag är så tacksam idag för detta.
Det finns dock små knep att utföra i vardagen när tankarna börjar att fladdra. När du diskar så diska och var närvarande, när du duschar, när du lagar mat. Börja med små saker och framförallt full koncentration. När du känner att tankarna fladdrar igen så öva och för fokus tillbaka. Detta är att stanna upp i vardagen och vara medvetet närvarande i nuet. Klarar du detta tror du??

#4 Jo tack, jag känner igen mig i detta, att tänka på högvarv och analysera tankarna, ibland tänker jag på vad jag skall tänka..
Det som har hjälpt mig mycket är att meditera, det var svårt i början för mig, den ena tanken efter den andra ploppade upp. I början när jag skulle meditera så hörde jag att man kunde visualisera så att alla tankarna skulle segla bort på ett moln, men det funkade inte på mig, jodå dom seglade iväg men kom tillbaka igen.. hahaha. Jag fick hitta ett eget sätt, och sen gick det lättare o lättare, så idag går det riktigt hyfsat.
#5 - Ha ha, hi hi - typiskt dig Gitte :-)
Nu kom du till pudelns kärna - kontrollbehovet. Det är där som tankarna har sitt ursprung!
Jag har inga problem med vardagens små saker - är medveten om många av dem varje dag. Däremot är det mycket jobbigare när det är många bollar i luften och jag känner att jag håller på att tappa kontrollen över dem… då uppstår kaoset i hjärnan och mindfulness är bara ett ord, som inte ens når fram till medvetenheten…
#6 - Meditation är jättebra - det har jag hållit på med i snart tio år nu (det var det Gitte retades om *skratt*)! Dels för att jag genom meditation har lättare för att utvecklas som medium men också för att hitta tillbaka till den där lugna friden då det är lätt att njuta av fullständig närvaro :-)
Kontrollen - nu ser jag att det är den som sätter käpparna i hjulet! Ska bli intressant att se vad som dyker upp på stresskursen jag börjar med på tisdag…

#6 10 år! Då kan väl jag slänga mig i väggen då :)
Stresskursen lät intressant, det får du gärna rapportera om hur det går. Nåt som jag skulle behöva gå på..
#7 OOO så kul med en stress kurs. Hur länge skall du gå den? Berätta mer sedan.
Ja du känner ju mig lite nu och jag skrattade som bara den med meditationen haha.
Lycka till med dina övningar och genom att du erkänt det redan så är processen redan igång. 
Kram
#8 Ja du kan slänga dig i väggen haha men det är få som har upplevt det du har gjort ;-)
Du är ju en gåva för dig själv.

Det här med stresskursen Vintersaga, var hittar du såna:) För några år sen så hörde jag att det fanns en sådan kurs genom Försäkringskassan, jag slängde mig på telefonen och ville genast sätta upp mig på en sån, nä då skulle dom lägga ner den, indragningar..pengar som skulle sparas..gäsp..
Antar att detta är privat, denna stresskursen, eller?

#9 F`låt, glömde, Tack :) Men det får ta lång tid mellan meditationerna, måste ju hinna smälta allt :)
#8, #9, #10 - Stresskursen har jag blivit rekommenderad av min företagsläkare. Jag körde slut på mig i höstas och en av de saker som han sa var att det kunde vara bra med en stresskurs, som företagshälsovården håller. Den skulle börja i slutet av januari men börjar först nu, då det inte var tillräckligt många ansökanden.
Jag ska berätta om kursen när jag har gått den, eller (om jag kan och tycker det är bra) efter varje kurstillfälle. En gång i veckan är det och jag tror det rör sig om fyra tillfällen á 3 timmar.
#8 - Inte behöver du slänga dig i väggen för att du inte har hållit på lika länge som jag! Dels för att du är du och inte kan jämföra dig med någon annan - men framför allt för att du inte känner till kvaliteten hos mina meditationer jämfört med dina egna :-)
Häromdagen citerade min sambos son ett flertal av mina morgonmeditationer: "Med huvudet tyngt mot bröstet, snarkandes…" 
Så fast jag har mediterat snart tio år har jag mycket kvar att lära mig om meditation :-)