Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettdrömmar-drömtydning
Läst 6949 ggr
ikna
0

Husets symboler

När man drömmer om olika rum i ett hus står det för olika saker.

Drömmaren = huset

Vinden = huvudtankar, fördomar, normer

Sovrum = födsel, död, sjukdom, sex

Barnrum = gå tillbaks till barndomen för att söka lösningen

Vardagsrum = allt som händer i det dagliga livet

Kök = transformationsställe, övergångsperiod

Toalett = våra skuggor och omedvetna aspekter, vårt inre, psykiska avfall

Hall = personliga masker

Källare = det okända omedvetna

GitteL
0

Tack för att du delar med dig av dina gåvor och din kunskap. Detta betyder mycket både för mig och för andra hoppas jag. Det är vägen till att förstå sig själv.

Tacksam för detta Ikna.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

lightseeker
0

att huset står för drömmaren, det tog mig många år att själv komma underfrund med, för jag hade upprepande drömmar om min gamla lägenhet, i över 20 års tid, innan jag hade kommit dithän i min egen utveckling, så att jag kunde se vad min dröm stod för.

Det är oerhört frustrerande att hela tiden upprepa samma dröm, man förstår att det MÅSTE betyda någonting viktigt, men inte vad?

Att hallen är en symbol, för ens masker, det skall jag ta in och känna efter.

[BigMama]
0

Drömmer mycket om min hembygd, speciellt vägarna där. också om huset jag är uppväxt i. Vad står det för? Obearbetat groll?

ikna
0

För att hitta lösningen, kan du tänka dig tillbaks till din barndom/uppväxt och hitta något som påminner om din situation nu.

Ijin
0

senaste drömmen hade :

Kök, Hall, Vardagsrum.. sen att det va ett bord som levde va liiite konstigt…

LillMalin
0

Va menas med den där hallen? fattade inte riktigt.

ikna
0

#6: Våra personliga masker = våra olika roller. Vi har ju många olika sidor, som t ex förälder, barn, kompis, elev, lärare, djurvän o s v. När man i drömmen uppehåller sig i hallen, kan det symbolisera någon av våra masker/roller.

LillMalin
0

Ja, det gjorde det också, drömmde att min pappa stog i hallen och sa " jag och mamma ska skiljas", var ingen bra dröm precis =/

Ijin
0

#8 Ursh.. jobbiga mardrömmar..

Jag har dött i en av mina drömmar en gång.. Obehagligt..

Gahella
0

Allt det där visste inte jag. Tack, nu förstår jag bättre en dröm jag nyss hade, där jag just städade toaletten.

[BigMama]
0

Om man drömmer om en balkong då? Förknippas det med höjd/bro/ravin?

ikna
0

#11: vad är en balkong för dig? Ofta är balkongen utanför vardagsrummet och då går man efter det(det dagliga livet), den kan vara inglasad och då är det något nytt man ska se, nästan alltid finns det fönster innanför balkongen och då är det också något nytt man ska se. Sen beror det ju på vad man gör där.

[BigMama]
0

I den här drömmen, tror jag att balkongen var i anslutning till ett sovrum. Huset, ett 50-talshus kanske? Rött. Känner inte igen huset från verkliga livet. Jag står på den lilla balkongen med svart järnstaket och tittar ut. nedanför längre bort på den gröna gräsmattan kommer en f d arbetskompis gående. jag blir glad för det var längesedan vi sågs. "Men hej!?!" Utbrister jag glatt och förvånat.

Helt plötsligt står jag mittemot honom och han tar tag i mina axlar, tittar mig i ögonen och säger: "Jag vet inte hur jag ska säga det här, så jag säger det bara rakt ut: Linus är död".

I den här drömmen är Linus hans egen son (fast ingen av hans söner heter så). Jag börjar gråta.

Sedan minns jag inte så mycket mer…

Annars i tidigare drömmar med balkong, har balkonggolvet lutat, det har vart hög höjd, och jag har fått svindel.

[SharpMissy]
0

Jag hade för mig att även toaletten/badrummet står för sexualiteten, i vart fall enligt Tony Crisp.

Vidare:

Framsidan av huset - saker du visar upp för andra

Baksidan av huset - saker du skäms för, inte vill visa

Ijin
0

#14 jag tror nog mer på att toaletten står för undermedvetna^^ Toaletten är ju trotts allt ett ställe i huset där man kan få vara helt ensam..

ikna
0

#13: Sovrum = födsel. Grön gräsmatta = inre växt. Arbetskamrat = manlig sida. Död son = manlig sida du inte behöver längre. Tar tag i dina axlar = något du "axlar" (en börda). Du börjar gråta = du är ledsen / lättad över att du inte har den sidan längre. Namnet Linus har säkert en betydelse också.

Angående sluttande golv och hög höjd på balkongen och att du får svindel = det är något du inte har kontroll över.

[BigMama]
0

Ikna, Du är helt SUVERÄN. Du borde försörja Dig på detta!

Tacksamma kramar/Mirja

GitteL
0

#16 Så duktig du är i dett Ikna, du är verkligen en klippa att luta sig mot när vi behöver hjälp att se oss själva vad som pågår i vårt undermedvetna.

Tack

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Vintersaga]
0

#13 - Jag säger som de andra, du är verkligen en fena på det här med drömtydning och deras symboler :-)

Ewerhof
0

Vad kan då katakomber under källarplanet betyda?

ikna
0

Tidigare liv? Grävningsarbete i marken = osäkerhet i det dagliga livet.

Ewerhof
0

Under en tid i mitt yngre jags liv drömde jag ofta om just platser under källar nivån. Det var gångar med utholkningar i väggarna, till sovplatser, och vitmenade väggar ibland och jord naturellt ibland. Man kom dit genom att gå nerför trappor från just någon källare så det var ingen fristående plats i skog å mark så att säga. Ibland fanns där utmärglade människor, slavar, inte fångar. Ja, det är klart de var fågna men syftet var att ha dem som slavar. Och ibland var det 'nyss övergivet' och kvar låg bara de arm, hals och ben hållare som satt fast i väggarna med kedjor och som kedjat slavarna.

Ijin
0

Tjenare.. Igår hade jag världens längsta dröm.. Fy fan.. 4 st, som gick ihop O.o Tyvärr så är Ijin så pass lat att ni inte får höra om dom skumma sakerna xD

ikna
0

#23: jag tror det kan ha varit ditt undermedvetna du har uppehållit dig i när du drömt om detta. Ungdomstiden kan vara allmänt jobbig och man kan emellanåt känna sig som en slav/ mindre värd. Och ibland "släpper man på kedjorna" och känner sig friare.

Ewerhof
0

#25 Ja, så har jag inte riktigt tänkt på det. Min barndom var väldigt kontrollerad. Tack, nu ska jag fundera på detta nya perspektiv. Glad

Gahella
0

En annan grej Ewerhof, du kanske hjälpte oförlösta döda upp till ljuset?

Ewerhof
0

#27 Hmmm. Det skulle vara värt att syna lite närmare för det här var i samma veva som jag bl.a. förstod vad min uppgift här är.

Gahella
0

Ok, vill du berätta mer?

Ewerhof
0

#29 Glad Det är nog inte så mycket viljan som hindrar mig att tala om det som vetskapen om att vissa saker bör man inte tala om. Det handlar om att kraften tas ifrån det då. Handlingar som ska ske i det fördolda. Det låter alltid så mystiskt när man undviker att tala om det men det är det inte. :)

Jag hade en väldigt jobbig tid i mitt liv mellan 16-25 års ålder. Jag sökte mycket intensivt efter en förklaring till alltet och min egen existens. Till slut, upplevde jag, fick jag svar. Sedan dess har jag en mycket stark förankring i livet och har en grundmurad tro på livets kraft till självläkning, inom alla områden. Jag känner mig behörig till livet. :)

Gahella
0

Jag förstår och respekterar det.

Och i det sista stycket känner jag precis samma sak som du…och äntligen!

Rita-S
0

Jag drömmer ofta att jag går inn en av dom många entreer på skolan jag gikk på i gymnasiet. Bara att när jag väl kommer inn, så ser inte hallen ut som i värkligheten. när jag kommer inn dörren är det en trapphall från en av mina arbetsplatser som städerska, där jag jobbade typ 10 år efter jag gick på gymnasiet.
Jag går uppför trappan, 2 våningar upp (vilket inte överenskommer varken med arbetsplatsen eller skolan, bara 2 våningar på båda) och när jag väl kommer upp är det en gammal korridor i mörkt trä som dragen rakt ut av harry potter eller nån rysarfilm. Korridoren är hur lång som helst. Jag vet att nånstans gömmer sig nåt monster som alla fruktar mer enn dom fruktar döden, men jag är inte alls redd för detta varken i drömmen eller när jag vaknar. Det angår på nåt vis inte mig. Jag går gjennom korridorerna mot en jättestor majestetisk dörr i andra ändan, passerar många gamla dörrar på vägen, dom ser ut som dom skal ramla från varann av ålder. Dörren jag är på väg mot ser jättefin och välhållen ut, men den gnarrar som en gammal dörr när jag öppnar den. När jag kommer på andra sidan av dörren står jag på en trappavsats, till en ruggig gammal trätrapp som går med väggarna ne¨döver i et jättestort rum, fyrkantig, flera våningar djupt, trapperna hänger mitt på väggen typ som i askungen filmen om ni fattar. Dammigt, spindlar, nät o allt.

Går nedöver, men trappan tar aldrig slut.

Allt detta händer i ett nyfikent lugn, inga stress, inga panik, inga rädsla, trots att jag hela tiden gjennom korridoren och nedöver trappan har kjänslan av att monstret fölger efter mig och flämtar i min nacke i principen.

Några ideer?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ewerhof
0

Huset är ju ens egen kropp….dags för lite omvårdnad i form av gympa? :)

ikna
0

Du är på skolan = något du ska lära dig. Städerskans arbetsplats = den som gör rent = du rensar mentalt. 10 år = gå 10 år bakåt eller tillbaks till den tiden, för att hitta ledtrådar. Du går 2 våningar uppför trappan = uppåt i livet eller karriären. Korridor som från en rysare = mörkt och många 'roller'/sidor. Du är inte rädd, det angår inte dig = det är ok för dig. Passerar många gamla, slitna dörrar = du har passerat många olika "vägar" i livet. Går mot en majestätisk dörr, som du öppnar = du vet vart du är på väg och det styrker dig. Du står på en trappavsats = du kan välja vart du ska gå. Du går ner, men trappan tar aldrig slut = du har möjlighet att ta dig hur långt in i ditt undermedvetna som helst. Du är lugn, trots att monstret flåsar dig i nacken = du vet att inget ont ska hända dig, när du undersöker ditt undermedvetna.

Vad tror du själv?

Rita-S
0

ledtrådar 10 år tilbaks i tiden hittar jag inte. Jag har helt änkelt ingen aning i varför jag går inn en dörr på gymnasiet och sen står på en arbetsplats jag hadde 10 år efter det, och nu för 8 år sen. Jag hittar ingen sammanhang i det helt änkelt. Men det är en stor poeng i det hela även om jag inte greppar den
Mentalt ränsande är en evig jobb så den delen är jag med på, och hela livet är en evig skola man lär nåt nytt

Problemet är.. dom två våningar upp.. jag har haft denna dröm mer enn 20 gonger under dom senaste 8 år, och alla gonger jag haft den har jag blivit avskedat eller jag har slutat, flyttat eller nåt, så jag har inte gått uppåt i karriären ved dessa fall. Nu senaste 3 månader fick jag en befodran på jobbet, men nu har jag inte haft den drömmen på et halvår heller. Uppåt i livet har det gått först nu senaste 2 år dessutom, före det bara ned. Gamla slitna dörrar och dom många vägar i livet värkar dock logisk. Samma med den stora majestetiska dörren, och visst hämtar jag styrka från mitt mål.
Att mitt undermedvetna är utan gränser vet jag med, jag har en styrka jag inte ens anar räckovidden av och jag vet den kommer från mitt undermedvetna, denna styrka jag besitter.

Mitt lugn tror jag dock kommer från som du säger jag vet inget ont kommer hända mig, jag är en sköld i mig själv och inget kan ramma mig om jag inte tillåter det. Iaf inte av psykiska saker, jag är ju inte härre över en fysisk voldsperson man skulle träffa på gatan , där skulle nog jag bli lika sårad som en vilken som helst annan människa, men jag känner mig stärk psykisk.

Men det med korridoren, vad menar du där? Med mörkt och många roller/sidor? jag är norrmann kan va jag misstar språket, men jag hänger inte med här ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Rita-S
0

#33 skulle nog funka bra om det inte var för att jag ligger till sängs i en vecka efter et lindrig gympapass…..:)

ikna
0

Korridor = hall = personliga masker = våra roller/sidor.

Då fattade jag nog fel…jag trodde att du menade att du hade jobbat där direkt efter gymnasiet och 10 år framåt. Då kan det vara så att det är något du ska lära dig av det arbetet du hade då för 8 år sedan.

2 våningar upp kan vara mentalt/andligt

2 våningar upp kan också stå för VINDEN = huvudtankar, fördomar, normer.

Hoppas du förstår vad jag menar även om det är 'rörigt'!

Rita-S
0

Tack Ikna, jag skal fundera på detta.

Tuva-Lena
0

Fantastiskt Ikna, Vad du kan! Roligt med drömmar, men nu skall jag koja, sen får vi se om jag har nåt på lager imorgon.. Natti, natt! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."