Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettkommunikation
Läst 1799 ggr
[BigMama]
0

Vardagsbomull

Så, gott folk: Strör ni vardagsbomull omkring er? Till nära och kära, rent utav okända?

Med vardagsbomull menar jag komplimanger, beröm, en klapp på axeln. Det behövs så lite för att göra en medmänniska glad!

Många gånger har jag kommit på mig själv med att tycka att någon     t ex har fina ögon, eller är så rolig att vara med… Men sedan stannar det vid tanken. Varför kunde jag inte tala om det då?

Är det viktigt med vardagsbomull? Och då menar jag ärligt riktad beröm. Kan ni ta emot en komplimang och säga "tack" eller skruvar ni besvärat på er och snabbar er att säga något nedlåtande i försvar?

Ijin
0

självklart gör man det^^ det är otroligt viktigt=)

[BigMama]
0

Kan du ta en komplimang Ijin?  Jag har jättesvårt att ta emot komplimanger!

[Vargnatt-]
0

Jag ger ofta komplimanger, men har väldigt svårt att ta emot dom på bra sätt

Faith
0

Jag ger gärna vardagsbomull (fin benämning:) till andra, som beröm, komplimanger och många klappar:) Men har så svårt att ta emot själv, tyvärr. Varför är det så himla svårt..?

[BigMama]
0

ja, varför är det så svårt?

Faith
0

#5 Kan det ha att göra med den där dåliga självkänslan.. Flört   Ijin, visst är det viktigt att även kunna ta emot.

[Vintersaga]
0

Jag ger inte vardagsbomull direkt i den formen - istället bemödar jag mig om att lägga märke till andra personer och sprida glädje till dem… bara ett litet "hej" kan ibland vara det som en människa behöver - det gör jag själv :-)

Att ta emot beröm med glädje är kanske svårt för att vi är lärda att inte skryta om oss själva. Men egentligen är det hur lätt som helst att ta emot det - det räcker ju med att säga "tack, det var roligt att du tycker det" och vara glad för komplimangen :-)

Vet ni, ni är alla fantastiska i mina ögon - för varje dag när jag tittar in här finns det något som gör mig glad som ni har delat med er till mig (och alla andra)!

[BigMama]
0

#7 Super Vintersaga! Du summerar upp det så bra: Ett hej är nog så viktigt, och sedan ger du oss alla vardagsbomull!

TACK!

[Vintersaga]
0

#8 - Jag säger Tack själv för allt jag får från dig och alla andra här på PU :-)

Det är verkligen bra med vardagsbomull (annorlunda ord måste jag säga *ler*) - det ger en, som Gitte brukar säga, win-win situation när folk vågar ta emot också!

GitteL
0

Ja visst lär vi av varandra här, jag är också tacksam för att alla ni finns här och det är kanon om vi kan både ge och ta emot.

Vi behöver ge oss själva innan vi kan ge andra. Det är då det blir genuint givande utan att kräva något tillbaks. Ge för att du vill och tacka och TA emot.

Bra tråd BM och härligt ord precis som Vintersaga säger.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[BigMama]
0

Jag kan känna, när du skriver ge oss själva innan vi ger andra, att jag behöver ge mig själv just nu. Det är ju skit, rent ut sagt, men ack så sant. Är det inte väldigt ego det? Är så rädd att jag bara tycker synd om mig själv, och att jag inte har självinsikten att se det.

Gahella
0

Jag älskar att berömma och bekräfta människor, för jag blir glad av att se hur människor blir glada av det. Jag upplever att vi människor fullkomligt ibland hungrar över att bli bekräftade, och tyvärr är det inte så vanligt att vi ger varandra den glädjen. Jag älskar också att få höra det, men har ibland svårt att ta in det. Det beror på vad det handlar om.

Men min erfarenhet härifrån på de olika sajterna, så är människor jättefina i det. Jag kan ibland bli alldeles varm innombords, när jag ser hur ni stöttar och bekräftar varandra här på PU t.ex…

[Vintersaga]
0

#11 - Det är en av de saker jag fick lära mig på reikikurserna. Börja ge healing till dig själv och därefter till andra!

Tycker jag synd om mig själv vill jag inte bli bra (just då) - vill jag däremot bli frisk eller stark måste jag börja ge till mig själv (medicin, healing eller vad det nu kan vara). Just nu känner jag att en förkylning är i antågande - därför tog jag vår "favoritmedicin" mot alla möjliga åkommor… och därför ska jag ge mig själv healing när jag lägger mig… Nu :-)

God natt alla nattvarelser här! Flört

GitteL
0

#11 Ja du det är så viktigt att kunna värdera sig själv utan att känna skuld och skam. Det är inte alls ego utan en viktig del t.ex att stanna upp och känna efter vad du vill inte vill och att affirmera varje dag *blink*

Allt tar ju tid men det är värt all mödan och uppoffringarna för att kunna se sig själv. Det är då vi kan se andra och vara närvarande i nuet.

#12 Gulligt att du skriver detta, du tänkte högt och det värderar jag mycket.

#13 Japp, det är kanon. Ska skicka healing och ljusa tankar till dig. Krya på dig vännen. Natti själv.

Gahella
0

Tack själv Gitte för de goa svaret.

[Mariann]
0

Underbar benämning "vardagsbomull", jag försöker iaf sprida denna bomull även genom uttalade ord.

LillMalin
0

Jag provar så gott jag kan att ge komplimanger till folk! Men har väldigt svårt att ta imot sånnt, skämtar väl typ bort det.. =P

Ijin
0

#2 Oj, jag missade helt topicen:/ börjar bli vimsig<.< men jag tar bara emot det om jag anser att jag behöver ta emot det för att jag ska må bättre.. annars, nej, för det kan sabba strävan efter att bli bättre..

[Vintersaga]
0

#14- Tack för omtanken Gitte! Nu åkte jag dock på en rejäl förkylning/influensa, så jag har varit helt sängliggande i tre dagar och är på benen första gången idag under en längre stund :-)

Jag fick dock tid att reflektera över min livssituation och det behövde jag verkligen, samtidigt som jag lyssnade på min nya mp3-bok "Bränn inte ut dig" och fick några insikter även där :-)

Och även om jag inte ser fram emot att vara lika sjuk igen så kan jag ändå konstatera, inget ont som inte har något gott med sig!

Kram, Rickard

GitteL
0

#19 Usch då, snorigt och jobbigt men härligt att läsa om inget ont som inte har ngt gott med sig.

Har själv fått gå in i mig själv och lyssnat och fått lite svar om saker och ting.

Mycket givande.

Kram själv och keep on laughing. Skrattande