Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: jobb-karriär
Läst 2112 ggr
thebird
0

gymnasiet

Hej Jag går ettan på ett hästgymnasium därjag har bra kompisar och så men har ett problem. Jag är sämst på att rida och det sänker mitt självförtroende så mycket. Jag har tappat intresset för hästar mer och mer sen jag började där för allt är på så stort allvar.

Jag har blivit mer intresserad av film och teater och tror nu att det är det jag vill hålla på med. Ska jag försöka byta eller borde jag kämpa vidare där jag är. Det känns inte bra att hålla på med nåt som inte riktigt är min största talang jag får bara dåligt självförtroende. fast om jag gör det bevisar jag också för de som sa att jag var dålig att de hade rätt.

[Vintersaga]
0

Svår fråga det där - det är både och faktiskt. Å ena sidan skulle du behöva kämpa på för att visa att du inte ger upp så lätt, men å andra sidan skulle det vara värt att gå en annan linje om det intresset har blivit större nu!

Jag har själv ridit i över tio år så jag vet hur det känns när man inte är så bra. Men samtidigt så har man faktiskt himla roligt på ridlektionerna. Jag märkte att om jag bara hade någon att prata ridningen med, någon som själv red och kunde vara ett stöd för en, så var det mycket lättare.

Tycker du fortfarande att det är roligt att rida? I så fall tror jag du skulle satsa på att lära dig mer om ridningen - man kan läsa en hel del om ridning i böcker, för att fördjupa kunskapen ytterligare, men mest handlar det om att praktisera!

Du kunde ta privatlektioner om du har möjlighet (och ekonomi) till det - då får du träna på det som stärker dig och det ökar självförtroendet enormt! Samtidigt kan du också tänka på att det inte är viktigt att vara bäst, att det viktigaste är att ha ett bra samspel med hästen och framför allt att ha roligtnär du rider :-)

Vet inte om det här gav dig någon ledning - men håller tummarna för att du ska lyckas med det du vill :-)

\Rickard

Hoppfull
0

Jag tänker lite som Vintersaga, du kanske själv behöver fundera på vad du vill uppnå med din utbildning. Är det att bli bäst på att just rida eller är det annat som är viktigt med? Ridningen är väl bara en del av en massa moment man kan vara bra på? Och som sagt, är det viktigaste att vara bäst eller att trivas med det du gör.

Lycka till!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ina123
0

Jag skulle också om jag var du ta en ordentlig funderar på vad jag verkligen vill precis som det står i dom tidigare inläggen. Men skulle du då komma fram till att du vill göra nått annat och kanske har ridningen mer som en hobby vid sidan av skulle jag absolut byta. Att byta i ettan är inte så krångligt, det kommer ju bara skilja ett år på dig och dina klasskompisar sen iaf.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

Maria
0

En dum fråga kanske. Ett hästgymnasium? Är det enbart inriktat på ridning?

Det finns ju så mycket mer som handlar om hästar. Skötsel, träning, trav, avel, hälsa (veterinär). Hovslagare behöver väl inte vara duktiga på att rida? Nu vet jag ju ingenting om denna utbildning men man kanske skulle kunna välja en "gren" som ändå handlar om hästar men inte just ridning.

Jag förstår ditt dilemma. Att sluta kan kännas som ett misslyckande men om du bestämmer dig för att hoppa av så försök att vända dina tankar till det positiva. Tänk att du har lärt dig lite om dig själv.- Detta var inget för mig men nu har jag i alla fall prövat.

Lycka till.

/Maria

Ijin
0

jag tycker att du ska byta linje, då det är slöseri med livs tid, om man känner att man vill göra något annat… men så kommer det där med vänner.. det är ett svårt val, men du väljer själv=)

Hoppfull
0

Jag tycker som sagt att du ska fundera på vad du vill, om du trivs med skolan och kompisarna och det finns annat att bli bra på så tycker inte jag att du ska byta. Om däremot hela grejen känns fel och inriktningen är uteslutande ridning… ja då kanske det är lika bra att satsa på något annat.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

baby-lovedoll
0

jag bytte själv när jag gick i ettan, bytte från barn å fritid till Datorteknik. Är själv intressertad av hästar, men slutade rida för tre å sen för att jag kände mig dålig.

Tänk igenom det noga!! Att byta är ganska jobbigt, men det går helt klart

GitteL
0

Hej the bird, det jag uppfattar i ditt inlägg är att du har blivit mer intresserad av teater och film och att du tror det är detta du vill hålla på med.

Du har redan skrivit vad du vill så jag skulle vilja ställa dig en fråga.

Hur ser du dig själv i framtiden? Syssla med teater eller hästar?

Lyssna i hjärtat vad DU vill. Hoppas det löser sig.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Tuva-Lena
0

Precis så där är livet. Man kastas mellan olika intressen och val hela livet ut. Men har man ett intresse man brinner för, då känns det riktigt även om man hamnar i svackor av o till.

Sedan tycker jag att du skall fundera över varför du just nu har blivit mer intresserad av teater och film. Antingen så är det på det viset, och då skall du lyda din känsla. Men sedan kan det också bero på att du för tillfället upplever det så jobbigt med ridningen, att du helst vill slippa det - och därför väljer att hoppa av helt enkelt. Då kan ditt intresse för teater och film bli "ursäkten" för att kunna få hoppa av utan att behöva känna att du har "gett upp". Lyssna alltså till ditt hjärta och ta sedan ditt beslut om vad du skall göra. Lycka Till vännen! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

thebird
0

Hej tack för alla svar!

Ursäkta att jag svarat så sent.

Jag har funderat en del och känner mig ganska säkert på att detta gymnasiet är fel för mig. Problemet är alla kompisar som inte vill att jag ska sluta och jag blir så pressad av att de säger tex. Nej du får inte sluta vi vill ha dig kvar!!.

Samtidigt vet jag ju att jag måste göra det jag själv vill men jag är ju rädd att jag inte ska få nya vänner och jag känner mig som en svikare.

[Vintersaga]
0

#10 - Det är viktigt att lyssna på din egen inre röst! Vad är det du vill?

Sen det här med svek är något som du också behöver se på ett annat sätt. Om du lyssnar på dina kompisar och stannar kvar - vem sviker du då? Dig själv förstås…

Rädslan för att tappa alla kompisarna och inte få nya är en rädsla som vem som helst skulle ha kunnat få - men chansen är också att om du väljer till ditt "riktiga" ämne, det som du verkligen vill hålla på med, så kommer du att trivas jättebra och det i sin tur gör att många vill vara din kompis för att du är så glad och trevlig :-)

Visst är det viktigt med kompisar - men hellre en bra vän som stöttar dig i allt du gör än en massa kompisar som bara tänker på sig själva…