Behöver hjälp!
Jag behöver hjälp. Någon som säger åt mig på skarpen, eller någon som hjälper mig iaf.
Min sköthäst (en liten shetlandsponny) som jag skött varje dag och haft som min egen har nu fått en medryttare som rider honom. Eftersom jag är för stor och bara kör honom så har han fått vila rätt så mycket nu när vi väntar på att en ny sele ska komma. Iaf, tejen som rider honom tycker jag är alldeles för stor, dessutom rider hon bara ut med den nya tjejen i stallet eftersom det är hennes kusin. För att hästen ska få röra på sig får hon rida honom varje dag på förmiddagen nu och ska sen efter lovet börja rida honom några grr i veckan.
För att komma till saken; Jag tycker inte så mkt om den nya tjejen i stallet (fördomar + att hon var väldigt dum förut men har tydligen blivit bättre nu) och jag tycker inte heller om tjejen som rider min sköthäst. Jag tycker hon för stor osv och vill inte att hon ska rida honom och jag tycker att hästen inte mår så bra av att släpa på henne för mkt.
Men det kan vara såhär (vilket det nog är) att jag bara vill ha min sköthäst för mig själv. förut när han hade mindre medryttare så följde jag med dem ut, så jag fick se hur dem red hela tiden, å de kan jag inte göra nu. Så vad tycker ni? Är jag bara dum, fördomsfull och egoistisk eller har jag någon poäng? Vad ska jag göra!? skäll ut mig om ni vill, det är åtminstone någon hjälp! jag har aldrig varit så här ledsen i hela mitt liv som nu och har ingen att vända mig till!
SHV_Pysen, vilken liten goding på bilden! Jag har också en shettis som jag sköter ett par dagar i veckan.
Vad klok du är som tänker att det KAN vara dina fördomar som talar! Men jag tänker så här, att det är ganska lätt att avgöra om hon är för stor. Jag vet inte exakt var en shettis får bära, men det kan du väl ta reda på på nätet? Om du tror att hästen inte mår bra av hennes ridning, så var noga med att visitera hela hästen varje dag och stretcha ben och hals, så du fort känner om det blir någon skillnad. Var också uppmärksam på hur ryttaren är mot hästen, om hon flänger iväg utan hänsyn eller om hon tar det lugnt tills hästens kondition byggts upp.
Kan du prata med hästägaren om dina tankar? Annars är det kanske bäst att vänta och kolla, och så prata med ägaren om du hittar tecken på överbelastning.
Lycka till, både du och Pysen.

Jag håller med Gronstedt. Vänta och kolla och prata med ägaren om du hittar tecken på överbelastning.
(Jag förstår också dina känslor. Både beskyddarinstinkten och de andra mindre trevliga och tycker att det är bra att du är medveten om dem så att de inte tar överhanden.)