Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettavslappning-meditera
Läst 2113 ggr
CatarinaJ
0

stressade barn/ungdomar

Många av oss här på PU har säkert barn i "dataåldern". Det jag har fått höra av bla läkare är att datoranvändandet bidrar till stress hos unga. De går från datorn till tv-spel, och vidare till TV:n. Vissa har flera idrotter och fritidsaktiviteter. De ska ha socialt umgänge, gå i skolan, och detta ska hinnas med i deras redan "hormonstinna" liv :)!

Jag tycker det är viktigt att se till våra barn o ungdomar och stötta o hjälpa dem i deras liv så det inte blir en "sönderstressad" generation! Och detta är mitt sätt att "väcka" frågan och kanske även vissas samveten, vad vet väl jag :) !

1 Hur länge låter du ditt/dina barn sitta framför datorn, tv-spel?

2 Vad gör du för att ditt/dina barn ska kunna slappna av? 

3 Hur många fritidsaktiviter tycker du det är rimligt att ditt/dina barn ska ha i veckan?

Sagann
0

Mina barn är lite yngre, 5 och 7 år gamla. De har inte något större intresse av att sitta framför datorn eller tv-spel och jag har inte direkt uppmuntrat det heller. De få gånger de spelar, får de hålla på runt en halvtimme. Den kan drygas ut lite i och med att om en vill spela - så vill den andra det också… Vilket innebär timer och mycket rättvis uppdelning av tiden!

Jag har precis skaffat en skiva som heter "avslappning för barn" som mina tjejer gillar jättemycket. Det är vacker musik och fantasireseor, bla lek med delfiner. Rekommenderas! Sen gillar jag att läsa för dem så det gör vi en stund varje kväll.

Vad gäller fritidsaktiviteter har de mellan 1-2 i veckan. Mer än så känner jag blir för mycket. De behöver tid att bara leka med kompisar, med sin mamma (!) och att bara vara.

CatarinaJ
0

Sunt! Tycker jag utan att vara proffs :)!

Våra barn får en timma om dagen vid datorn… Och jag brukar tvinga dem att "göra ingenting" och att vara själva en stund på sina rum, mest för att sortera tankar och bara vara. Och fritidsaktiviteter tycker jag är lite beroende hur mycket aktiviteten tar i tid för anspråk under hela veckan.. Tax fotboll som kan vara 3 - 4 ggr inkl match per vecka, det räcker så då… Och är nästan mer än nog ibland oxå :)

Ijin
0

Eh.. Datorn är det enda ställe jag INTE är stressad på, därimot blir man stressad av föräldrar som tjatar på att man inte ska sitta framför datorn…

#2 Det är väl rätt fel att kontrollera ungarna så pass? Dom borde ju göra det DOM vill, inte det NI vill?

LillMalin
0

#3, du har rätt Ijin, men man har ett ansvar som föräldrar att se till att sina barn mår bra, och jag tycker det är bra att barnen inte gör " nåntiing " ….så jag tycker inte det gör nåt.

Ijin
0

#4 Kan du gissa vad min ända rädsla är?

LillMalin
0

föräldrar? dataförbjud?

Ijin
0

Att vara uttråkad..