Brahma Kumaris?
Hej,
jag har sett att man kan gå en kurs i meditation gratis hos Brahma Kumaris, jag har läst på deras egen hemsida, men skulle vilja höra om någon har erfarenhet av deras undervisning?
Tycker ni i så fall att kursen var givande?
Måste man ansluta sig till en lära - eller kan deras variant av meditation fungera ändå?
Något annat med dem som kan vara bra att känna till?
Detta är väl kanske inte svar på din fråga…. men jag skriver ändå!
Verkar vara en form av Raja yoga meditation, dvs mindcontrol enligt vad man kan läsa om raja…
Mitt sätt o se det så leder ingen meditation som har sitt fokus på huvudet/mind till någon andlig utveckling.
Nu har jag ju INTE sett någon meditation därifrån, så jag vet inte om det är en "omarbetad" form av Raja och därmed för in hjärtat.
Men om man ska utvecklas hela vägen fram, så MÅSTE hjärtat med. Hjärtat ÄR dörren in!!

Huvudet är ju en "symbol"/omskrivning för intellektet/tanken så vad symboliserar hjärtat?

Jag tar mig friheten att svara. Hoppas Mariann ursäktar.
I den vediska traditionen finns också Bhakti yoga dvs hängivenhetens väg. Den är mer dedikerad till hjärtat.
Som jag ser det är hjärtat kopplat till känslolivet, det astrala i det högre registret som kärlek och medkänsla.
H.H. Dalai Lama undervisade 2003 i Köpenhamn om de sex paramitas, de dygder som behöver utvecklas för att uppnå upplysning; generositet, etik, tålamod, flit, koncentration och visdom. Man kan fråga sig varför kärlek och medkänsla inte är med?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
#3 Du får svara hur mkt du vill!! 
ja du, varför är inte de dygderna med iaf medkänsla? För kärlek är ju mer luddigt…fast det är väl visdom också….
#2 för mig är hjärtat dörren, eftersom precis som Lionadh skriver, där finns kärleken och faktiskt inte bara den astrala, kommer vi till den högre kärleken som Lionadh nämner är jag övertygad om att den finns i hjärtat och korrelerar med det Buddhiska planet, kärleksplanet, som ligger ÖVER mentalplanet.
Så för att nå hela vägen dvs in till kärleksplanet måste vägen gå genom hjärtat vid en viss tidpunkt i utvecklingen.

Som jag ser det så finns det inget som hindrar att Mariann också svarar. :)
Tillägg: vilket Mariann hann göra innan jag skickade mitt inpass. :)

Tack för svaret. :)
Sedan är nog inte Bhakti yoga optimalt heller, för om jag tolkar det hela rätt så är det just hängivenhet och hängivenheten till Gud som det handlar om och jag tror alla yoga formerna ska ev leda till varandra. för att slutligen ända i moksa = det slutliga frihets tillståndet.
Jag ser inte att denna väg är den optimala för oss flesta männskor, eftersom den leder till frihet från att inkarnera och därmed frihet från lidande.
Jag ser sådant som en flykt, och för att bringa världen framåt i utveckling så behövs det att människor vill ut och tjäna mänskligheten inte fly från den!
Givetvis kan vi behöva plocka in det österländska även i vår utveckling. Men är anledningen att man vill nå moksa eller Nirvana, så är det flykt! I mina ögon…
Oops.. inser att nu är vi nog lite OT 
Inanna ville ju veta om någon som gått denna meditationkurs…
mitt svar i #1 var på hennes sista fråga i inlägget…..
#0 Jag har aldrig hört om detta innan men har du sökt på nätet? prova lägg in samma tråd på healing om du inte redan gjort det.
Berätta gärna mer om detta för jag vet varken ut eller in. Finns ju en hel djungel med olika yoga, meditationer m.m.
#1 Öppna en tråd om detta så vi kan diskutera och få mer förståelse för varandras tankegång. Intressant.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

Tack för alla svar!
Jo, jag har sökt på nätet, men där får jag bara deras syn på saken, ville veta mer från någon som inte är partisk.
Jag tycker att deras meditation verkar i stort sett sund, en meditation med syfte att identifiera sig med själen istället för det falska jaget. Och att finna frid inom sig själv så att man inte så lätt hamnar i obalans.
En sak som jag gillar är att man ska försöka meditera utan mantra, utan någon speciell andningsteknik och med ögonen öppna. Visserligen svårt, men klarar man det betyder det ju att man kan meditera i vilket sammanhang som helst - vilket vore bra.
Enligt Brahma kumaris är själens ursprungliga kvaliteter frid, kärlek, glädje, renhet och visdom. (Känns som om man kan koppla detta både till intellekt och hjärta…?)
Men det är också givande att höra om andra meditaionsformer - särskilt om någon har prövat på någon som ni vill rekommendera!
Om det syftar till att integrera själen, är det bra. Omedelbart låter det då som att hjärtat är med. Kanke det ändå är en blandning av raja o bhakti?
Om det är gratis och också ingen anmälan som jag uppfattade det, varför inte bara prova?
Vet du mer om hur den går till? Påkallar du något? Ska du öppna dig för något?
För min del är det hjärtemeditation dvs daglig öppning för ljuset och därefter daglig öppning för Gud som givit mig mest, när jag började meditera. Nu är det gralsmeditationen för hela slanten! Jag märker att meditationen tenderar att blir mer "tjänst" präglad en "personlighets" präglad nu förtiden…
Så har det iaf varit för mig! :)