Om drömmar!
I många år har jag drömt och fått budskap till mig som jag inte velat se. Jag var inte mogen för dessa och förträngde dom.
Detta förstod jag när jag flyttade tillbaka hit år 2000 som jag är evigt tacksam för. Dessa drömmar har varit allt ifrån mitt inre barn till att bli instängd av maskerade män.
Jag tänkte vi kunde skriva lite här för jag tror drömmar betyder enormt mycket eftersom vi kan inte se och förstå allt som händer med oss i vaket tillstånd. Vårt undermedvetna talar till oss om vi vill vakna ännu mer och lyssna på denna värdefulla info.
Vad har ni haft/har för drömmar? Hur har ni tolkat dom?
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

Kommer tyvärr sällan ihåg drömmar och oftast de få gånger jag kommer ihåg dem så är de sanndrömmar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Oj oj oj, det finns ju massor av drömmar jag har haft under årens lopp (jag är ju gammal nu *skratt*).
Jag minns när jag för ett antal år sedan hade bestämt mig för att följa mina drömmar genom att skriva upp dem så fort jag vaknade. Sen tolkade jag drömmarna och fick lite hum om vad jag gick igenom i livet just då.
En natt vaknade jag sex gånger och skrev upp drömmen jag just hade drömt!!! Tänk att vakna sex gånger under natten, av att ha drömt en dröm varje gång - då är det mycket som bearbetas i hjärnan :-)
Annars har flygdrömmar varit de som har varit mest fascinerande :-)

#2 Å,har du också drömt om att flyga?Det är så härligt!Jag ska försöka få ner någon dröm på pränt,inte lätt att få drömmar begripliga för andra tror jag.
#3 - Japp, men det är sällan jag får dem. Atttolka drömmar är spännande - men det är personen som drömmer dem som bäst kan förstå dem! Men man kan bli inspirerad av att höra en annan människas tolkning - det har gjort att jag fått perspektiv på mina drömmar ibland.

Vissa av mina drömmar är så klara och verkliga, jag vet inte om dom kallas för sanndrömmar (?) men jag vet att det jag upplever då är verkligt. Sen finns det drömmar som jag absolut inte vill drömma, riktigt obehagliga, jag vaknar och somnar om och fortsätter på samma dröm, så kan det hålla på några gånger. Jag kommer bara inte ifrån den.. Det är väl det undermedvetna som vill säga nåt. 

I min barndom drömde jag samma dröm några gånger. Det handlade om Stora stygga vargen, lilla vargen, de tre små grisarna, min bror och min pappa… De sprang över en fotbollsplan och drömmen var inte direkt obehaglig men ändå inte behaglig.
Idag skrattar jag åt drömmen men vem vet, den kanske har haft någon betydelse
Jag har analyserat en hel del drömmar de senaste åren, både för egen del och jag har även hjälpt andra. Det är mycket intressant med drömtydning, tycker jag. Jag ser det som att drömmen är det undermedvetna som förmedlar till det medvetna. Det är spännande med drömmar och att analysera dem är ett bra sätt att lära känna sig själv!
Jag drömmer en hel del om relationer, både i mitt parförhållande och relationer med vänner och släkt. Mycket triangeldramer, otrohet.
Svindel, höga broar t ex. VATTEN, är ofta på finlandsfärjan (åkt varje sommar i min barndom) tillsammans med olika personer och olika handlingar.
Jag har ingen aning om hur det ska tolkas, otroheten kan ju vara min rädsla för att bli lämnad. Vatten ska ju vara känslor, sägs det.
Har reflekterat över att jag aldrig drömmer om mina barn! Jag tror faktiskt jag får nog av dem under vaket tillstånd…
Nå´n gång måste man ju få vara ledig!
Jag har många drömmar, och går nästan inte en natt utan dom:p Det är intressant, men man glömmer drömmar så otroligt fort!
Jag drömmer ofta och intensivt. I hela mitt liv har jag drömt om tomma hus. Olika hus alltid, men gemensamt att de är tomma och fönstren öppna med gardiner som fladdrar i vinden.
Vid något tillfälle läste jag något om drömtydning och då symboliserades hus med själen.
Alltså har jag en tom själ….? Eller…
Jag blev bara full i skratt och sedan har jag egentligen aldrig funderat vidare.
/Maria
#10 - Jag förstår att du skrattade då. Ett hus är egentligen inte själen - snarare är det du och din kropp sägs det. Att huset var tomt betyder inte att du är tom - snarare betyder det att du hade många dörrar öppna för att ta in nya saker i ditt liv. Man skulle t.o.m. kunna säga att de öppna fönstren var en symbol för att du då "vädrade ut" något gammalt som funnits inom dig, men som nu hade tjänat ut sitt syfte…
Drömmar är hjärnans sätt att bearbeta sådant som har hänt - under dagen, i ens liv etc.
#7 Då har du mycket att tillföra här, härligt att vi alla har olika kompetenser.
#8 Du har fullt upp i dina drömmar ;-) Du är bäst på att tolka dina egna drömmar tror jag. Jag har samma som dig, drömmer aldrig om mitt barn haha.
#11 Intressant att se hur våra drömmar visar oss vägen.
Innan jag startade eget så fick jag en otroligt märklig dröm, jag visste att det var ngt som jag behövde göra för jag kände mig så frustrerad av att inte komma igång. Jag ville men vågade inte och ekorrhjulet snurrade.
Bad att få drömma och komma ihåg, det var det mest märkliga jag har varit med om, jag drömde och kom ihåg den.
Drömmen: Det var fest hos mig och plötsligt hade jag ett barn sovande i min famn som jag skulle lägga i en säng. I sängen fanns det färgade pärlor men jag lade ändå ner barnet i sängen, det var en tjej med blont hår.
Hon vaknade och jag slog barnet för att hon inte gjorde som jag ville. Jag ville att hon skulle sova vidare och allt var kaos i rummet med leksaker m.m.
Jag pratade med mina vänner om detta och ville se om de tolkade samma som jag.
Tolkning: Jag slog på mitt inre barn för att jag inte gjorde vad jag ville. Jag ville starta eget men begränsade mig själv vilket gjorde att det fanns en frustration i mitt undermedvetna. Flickan var blond men det var för att det skulle ske en förändring i mitt liv. Pärlorna tolkade jag som en färgad gåva som skulle hända mig när jag tog steget över min trygghetszon.
På min födelsedag tog jag ett beslut och allt föll på plats. Nu blev min trygghetszon ännu större och det är livets gång.
Säger bara TACK.
Någon annan med drömmar som gett er något i livet eller som visat er vägen?
Jag har möt en Drake i en av mina drömmar… Rätt intressant, fast dom är naiva och väldigt arroganta:p
#13 Vad hände i mötet med draken?
#14 Vi snackade, kommer inte riktigt ihåg om vad, men jag blev förbannad iallafall och förolämpade den rätt grovt..
#14 Du kanske tog fram din inre drake ;-)
#16 nej.. har ingen drake i mig, har en demon.p men jag ville möta en drake då, och tog hjälp av häxforumet för det:P
En vän till mig gick bort för drygt ett år sen. Drömde om honom en natt, så levande. Han var väldigt generös, och i drömmen kom han med ett jättestort paket till mig, som han ställde på köksbordet.
Men, sa jag, du har ju gått bort!? Då ruskade han lite på huvudet, och sa; Folk pratar så mycket så..
Men sa jag, jag pratade med Astrid - alltså hans mamma - och hon sa också att du inte fanns mer..? Då ruskade han på huvudet en gång till så där nekande. Och då trodde jag på honom, alltså att han fortfarande var i livet. Och jag minns att jag lade mitt huvud mot hans axel och kände mig så trygg över att han levde trots allt. :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

jag har en återkommande dröm som kommer i perioder… Den handlar alltid om att jag får barn och att jag blir panikslagen av beskedet. Vissa fall har jag vaknat då jag fått beskedet i drömmen och ibland har jag fött barnet i drömmen o sen kommer ångesten och allt blir fel med det här barnet, min relation till dem precis som man kanske skulle få vid förlossningspsykos.. att jag inte vill ha det….o så vaknar jag skräckslagen .. uäh… jag har alltid undrat vad det betyder… Är bara 23 år och går inte precis runt och tänker på att skaffa barn.. så det måste betyda något annat, vilket drömmar oftast gör i o för sig….
Jag drömmer då och då om att jag blir våldtagen..Förstår inte varför! Det är så hemskt att drömma och jag vaknar med panik och gråten i halsen.
Tidigare hade jag perioder då jag drömde mardrömmar varje natt, fick inte sova ordentligt på många nätter.

jag har hört att om man drömmer mardrömmar är det för att man åt för tätt inpå sänggåendet….en tanke…. har stämt för mig många gånger…
Nej det stämmer inte för mig tyvärr =/ Äter flera timmar innan jag lägger mig

Spännande att se den här tråden precis idag. Jag drömde nämligen tydligt inatt.
Jag är polyamorös men lever med en partner som mer kommer från monohållet. Under de snart tre år vi haft tillsammans har jag haft en del romanser utöver vårat förhållande, men inte han.
I drömmen hade han en ny partner som tog över min plats i sängen, jag fick sova i vardagsrummet. De gjorde en massa saker tillsammans och jag var helt utanför. Det var otroligt jobbigt och vi kommunicerade inte alls tillräckligt så istället blev jag förtvivlad och gick ut på alltför långa promenader med katten utan koppel tills han sprang bort och jag blev ännu mer förtvivlad. I slutet av drömmen satt jag där i vardagsrummet och pillade med en massa minivinyler när de kom hem och hon kom in och pratade med mig varpå jag började i alla fall att tycka om henne.
Jag är alldeles tacksam för drömmen för den gav mig ett lite nytt perspektiv. Jag har fortfarande inte fått vara med om att en partner till mig har andra partners. Jag har ju försökt sätta mig in i känslan, men jag har inte verkligen upplevt känsan själv. Nu fick jag ta del av känslan av att vara bortvald även om det i drömmen var draget till en extrem iom att hon tog över min sängplats och så. Jag fick också en påminnelse om vikten av kommunikation. Utan bra kommunikation kan saker göra så mycket ondare. Det är sannerligen a och o.
Nu så har jag inte fått tag på min partner under hela kvällen och jag hoppas lite att det är för att han faktiskt träffat den här tjejen från drömmen ^^

#20 Vilka hemska drömmar!
Jag har ett par återkommande drömmar som jag drömt i flera år. Den ena drömmen handlar alltid om att jag hittar en övergiven bebis, denna lilla tar jag hand om så ömt, ger mat, och tröstar. Jag vill inte släppa henne ifrån mig, jag håller henne hårt och säger med ångest, "hon är min, bara min!"
Denna drömmen slutar alltid med att jag måste lämna henne ifrån mig, jag vaknar med den smärtan och med tårarna rinnandes.
#24 Ja det är hemskt =/ Ofta är det någon jag haft i mitt liv som gör det också..Personer jag nu mer inte har någon kontakt med.
Din lät inte heller alls trevlig =( Att vara tvungen att lämna ifrån sig någon man älskar så
#23 Det där var nånting nytt för mig:
Varför känner du ett behov av att ha flera partners på samma gång? Jag kan ju tänka mig hur det känns för den som vill ha ett "troget förhållande" med dig".. Eller är det nånting som ni kommit överens om? Du får gärna berätta i en ny tråd så att jag inte sabbar den här! ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#26 Haha, jodå, naturligtvis är vi överrens. Jag vet inte riktigt vad jag ska starta en ny tråd på egentligen, så jag förklarar lite kort. Om du är mera nyfiken kan vi ju ta det via pm :)
Jag blir kär i flera och då väljer jag helt enkelt att bejaka det istället för att trycka undan de känslorna. Det är helt väsensskilt från allt vad otrohet och lögner heter, så vi har ett fullkomligt troget förhållande. Polyamori handlar om ärlighet och, som drömmen poängterade, kommunikation. Och kärlek framför allt. Det handlar om att inte äga sina partners, om att inte begränsa de man älskar. Men det kan naturligtvis ta lika många uttryck som det finns polymänniskor.
Det finns en artikel om polyamori och relationsanarki på relationer i fokus.
När man drömmer att man får barn brukar det symbolisera att man har skaffat en ny sida/egenskap.
#24: kan den övergivna babyn vara en ny sida hos dig? Som du trots allt ser som något du måste avstå?
#20:Att bli våldtagen kan symbolisera att man våldför sig på sig själv.
# 19: barnet du drömmer om kan vara en ny sida som du inte vill ta till dig. Det kan vara en sida som du har, men inte vill kännas vid. Försök att närma dig barnet i nästa dröm!
Drömmar som återkommer brukar göra det tills vi förstått vad det undermedvetna vill säga. När vi väl har förstått innebörden, upphör drömmen.

#28 Intressant tolkning..hmm… Jag har aldrig tänkt att det kan vara så, mina tankebanor nu det sista har varit att det kanske är jag själv som är den där lilla övergivna..
Nu fick du mig att fundera lite :) Tack ikna
#30 När eleven är redo uppenbarar sig läraren ;-)
#28 Våldför sig på sig själv..Menas det fysiskt då?
# 32: Det kan vara både fysiskt och psykiskt. Det handlar nog ofta om att man pressar sig själv alltför mycket i något avseende.
#33 Åh, ja men då förstår jag drömmarna mycket bättre. Tack! :)
Harr.. jag hade en dröm i natt:p Bord som lever och är väldigt aggresiva…
# 35: Då kan du fundera över: vad är ett bord för dig? vilken betydelse har bord?
#36 Eh.. Ett bord är ett bord.. tror mer att den här drömmen va "Clean out the miind" dröm typ..
Alla drömmar betyder något! För mig är ett bord en möbel att sitta vid när jag äter bl a. Och när man äter kan man säga (i drömmar) att man tillför psykisk näring. Vad står bordet för för dig? Ett bord är inte alltid ett bord. Vi kan lägga in känslor för ett visst bord t ex. Och det kan vara den känslan som drömmen handlar om egentligen. Detta var bara ett exempel, det finns många, och det är drömmaren som känner vad som är rätt tolkning! Så, vad står bordet för för dig?
#38 Rätt roligt.. jag har känslor för många saker, men aldrig tänkt på ett bord.. det måste väl förknipas med mat, för när jag vaknade var jag sjukt hungrig..:P