Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: kommunikation
Läst 2672 ggr
GitteL
0

Att lyssna aktivt!

En liten checklista på hur vi kan bli bättre lyssnare.

http://www.forresultat.com/Samtalaverktyg.htm

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Tina-A
0

Superbra lista!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ijin
0

följt den listan av reflex:p

Aslan_
0

Åjh, skulle behöva en lista för det motsatta. :)

[Vintersaga]
0

Japp, bra checklista på det!

Jag har haft en annan väldigt bra checklista på hur man lyssnar aktivt - men nu vet jag inte var den är…?

Ijin
0

"den som inte lyssnar kan inte lära"

Ha! Kom på den själv!!! *STOLT*

CatarinaJ
0

Den var bra!!!! Tack!

[Vintersaga]
0

#5 - den var bra Ijin :-)

Man brukar också säga… den som talar (i vårt fall skriver) sår och den som lyssnar (i vårt fall läser) skördar. Inte min, någon annan som myntat uttrycket…

Tuva-Lena
0

Ja, den var bra. Skall försöka att komma ihåg den - även då jag munhuggs med sambon..hmmm..Skrikandes

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Vintersaga]
0

#4 - Här är den!

Sök förståelse: Som lyssnare är det din roll att förstå vad talaren säger och menar. Det kan kräva av dig att du ställer frågor, gräv efter djupare förståelse.

Reflektera: Ett av de bästa sätten att säkerställa att du förstått talaren är att till denne reflektera tillbaka det som du har hört. Meningar liknande "Är det så här du menar…?" och "Som jag förstår det så är det…" är två sätt att reflektera din tolkning av meddelandet tillbaka till talaren.

En sak i taget: Då du ikläder dig lyssnarens roll, LYSSNA! Ignorera distraktioner i omgiv-ningen. Sitt inte och plocka med papper eller förbered dig mentalt på vad du skall svara.

Pauser: Du behöver inte omedelbart svara på talarens framställning. Då du tillåter dig en kort stund av tystnad så frigör du tankarna för att formulera ditt svar under den tystnad som råder.

Observera signalerna: Mycket av det som sägs "sägs" inte. För att verkligen skapa förståelse behöver du vara uppmärksam på kroppsspråk, gester, ansiktsuttryck, tonfall etc. De här ledtrådarna kommer att hjälpa dig till en bättre förståelse av talarens budskap.

Sammanfatta: För att säkerställa att du verkligen förstår kärnan i budskapet, sammanfatta det talaren sagt. Talaren kommer sannolikt att uppskatta att du kontrollerar din förståelse.

Bekräfta: Bekräfta budskapet. Det betyder inte att du behöver dela talarens uppfattning utan snarare att du verkligen uppfattar budskapet. Att bekräfta talaren är lika viktigt som att bekräfta budskapet.

Låt talaren avsluta: Att avbryta är ofta slöseri med tid. Du frustrerar talaren och riskerar att offra en fullständig förståelse av budskapet. Låt talaren avsluta, gör en paus för att reflektera och svara på ett lämpligt sätt.