Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 2649 ggr
AnneN
0

Egot

Egot har av någon anledning fått en negativ klang. Många tänker nog att en person som som är ego bara tänker på sig själv och struntar i andra.

Men ego behöver inte alls vara något negativt. För att själv må bra måste man ibland tänka på sig själv och mår man bra i sig själv så blir humöret bättre och man kan sprida glädje och hjälpa andra.
Men även handlingar som kan ses som osjälviska tror jag i grunden på ett undermedvetetplan påverkar egot, tex om jag skänker en slant till rädda barnen eller annat välgörande ändamål så mår jag bättre efteråt och känner att jag har varit duktig och god som hjälper andra.

Jag tror inte att det finns några handlingar som inte är det minsta egoistiska, men det finns handlingar som är bara egoistiska och det är de gånger som man gör något för att själv få som man vill och på vägen medvetet skadar andra.

Vet inte om detta kanske vart lite virrigt men det jag vill komma fram till är iaf att allt vi gör har en egoistisk grund och inte alla egoistiska behöver vara av ondo =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[danae7206]
0

Man kan alltid ha olika åsikter om vad som är positivt respektive negativt. Men jag tycker i stora drag att det du har skrivit låter rimligt.Glad

Ijin
0

för mig är ego själv bevarelse..

[BigMama]
0

Jag söker balansen mellan egot och själen. Vi har ju fått ett ego - då ska det användas. Men den kanske tar överhanden ibland? Jag skulle vilja väva in lite mer magkänsla i mitt liv!

Bra frågeställning och tänkvärt!

storAnnette
0

Jag bryr mig eg inte så mycket om vad det heter faktiskt.Jag har valt att nöja mig med att må bra,göra så gott jag kan och lyssna till mitt hjärta och förstånd.

Självklart är det så att jag själv mår bra av att göra gott,t ex om jag skänker pengar till behövande.Det blir dubbelt positivt då!

[Mariann]
0

undra om man ska skilja på egot och personligheten… kan det vara så att det negativa i personligheten är egot?

Egot anser jag också vara en form av självbevarelse drift. Den har sannerligen behövts här på jorden, men ju högre upp i personligutveckling man kommer ju mer bör och ska den släppas, den helt egoistiska sidan av personligheten. Personligheten ska sedan ställas i själens tjänst. Det är ju målet för peronlighetens utveckling.

Själens utveckling är ju en annan tråd…

Så ser jag det

Glad Mariann

CatarinaJ
0

.. "när alla andra har lämnat en så står man ensam med sitt ego".. För mig är ego inget negativt enbart. Det handlar väl lite om hur man själv väljer att använda ordet, och tolka det…

nera
0

Att vara egosist är väl ok så länge man inte skadar andra? Flört

Faith
0

#7 Ja det håller jag med om :)

[Mariann]
0

Det håller jag också med om att det är helt ok så länge man inte skadar någon!

men personlighetens egoism lär minska med tiden… Flört

Glad Mariann

Perla
0

För mig står "egot" för de bitarna i personligheten som bl a omfattar avundsjuka, girighet, frosseri, högmod, vrede, lättja och vällust (begär). De som man i religiösa sammanhang brukar kalla "de sju dödssynderna".

Med tanke på vad det egentligen innebär att leva ut de sidorna blir det svårt att se hur man ska kunna vara egoistisk utan att skada någon eller ens klara sig ifrån att skada sig själv.

[BigMama]
0

Vilken bit i personligheten är det som hackar och slår på sig själv? T ex "va´dum du är!" eller "det finns ingen som vill vara med mig!" Den där rösten som trycker ner dig i skorna och gör så att du känner dig värd mindre än ett ruttet lingon…

Det borde vara egot det med, jag skadar ingen annan "bara" mig själv.

[Mariann]
0

Skada sig själv är mer ok än att skada andra.. fast jag kan följa perlas tankar också…

ödmjukhet infår allas våra egon.. som garanterat visar sig och skadar andra,  även om vårt syfte ibland inte var å skada…

Glad Mariann

Lionadh
0

Nä nu håller jag med er allihop! Skrattande 

Jag håller just på och läser boken "Krama din skugga" av Debbie Ford. Som hon ser det ligger det en dold skatt i varje delpersonlighet på skuggsidan. Så genom att lära känna våra skuggsidor och famna dom med ljus och kärlek så frigörs nånting fint inom oss som vi inte haft kontakt med ordentligt.

Fin tanke eller hur?

Kram Maud Glad

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[BigMama]
0

#13 Debbie Ford - ännu ett namn jag känner igen från Louise L hays radiostation, hon har "Live with Debbie Ford".

Kanske ska beställa den boken och bli bekant med skuggsidorna då - verkar vara värt det!!!!

GitteL
0

#13 Skulle du kunna skriva om detta i en tråd om just skuggorna inom oss. Detta tycker jag är väldigt intressant och att vi möter våra speglar överallt. Byron Katie har just denna övning att istället för att se andra som störande element gör hon en övning att det handlar om oss själva. Sökande inåt och just som du skriver Krama din egen skugga.

Jag utmanar detta och ser det som en inre utveckling samt en frihet och att inte begränsas.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Lionadh
0

#15 Javisst, jag kikar lite i boken först bara. Återkommer med lite citat…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

GitteL
0

#16 Tack, skall bli mycket intressant. har hört om boken men ej läst än.  Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se