Minnesdagen!
Idag är det förintelsens minnes dag. Det är hemskt att höra vad dessa traumatiserade människor har gått igenom.
Jag arbetar med dom flera ggr iveckan och jag har stor respekt och medkänsla för dom hur mycket de fick lida. Idag är det inte många kvar men de som överlevt är mellan 75 och 95 år.
Deras livshistorier är gripande, deras öde att bli sjuka och hur de blev transporterade till sjukhus och överlevde.
Många är levande böcker idag på skolorna som är deras livsuppgift, de går ut och gör detta för att visa ungdomarna hur de haft det som barn.
De som föreläser får många fina ord skriftligt om hur ungdomarna i skolorna börjar tänka efter. Ingen går oberörd ut ifrån en föreläsning om Förintelsens offer.
Tankarna går till dom idag.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

Absolut. Tack för påminnelsen.

Det går nog inte att föreställa sig vad dessa människor gått igenom, detta fruktansvärda.
Sänder tankar 
Måtte vi ha blivit klokare..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#3 Nä.. det har vi inte^^ Det är inte världen, utan 1 person som lyckades få så många dödade, han hade guldläge och spelade väl. Då hände det som hände… vi får hoppas på att det aldrig kommer någon sådan ledare igen.

Alla dessa människor… Alla dessa öden… Jag kan aldrig sluta att känna sorg även om jag inte personligen känner någon. För många år sedan träffade jag en äldre dam som visade mig sitt nummer hon hade fått i ett av lägren…. Något som alltid finns i mitt minne och garanterat hennes.
Men den styrka, det inre mod, den balans och kärlek hon hade den var större än stor!
Hitler var tyvärr inte ensam, lika lite som George W Bush III. Die Endlösung som den kom att se ut konstruerades till exempel inte av Hitler, han ville inte ha judarna som arbetskraft i "ariska" fabriker. Olika ledare, aythollor, presidenter eller vad de kallar sig, är bara spetsen av en stor administration som strävar åt samma håll. Att sedan galjonsfiguren är en medryckande talare är bara skälet till att vederbörande placerats i spetsen.
Jag besökte Auschwitz härom året. Den tyngsta insikt jag fick med mig därifrån var att jo, det kan hända igen. Och vi kan alla bli offer, förövare eller åskådare i samma slags hemska dans.
Där fanns en liten gård där man brukat arkebusera folk. När vi passerade där kom det en guidad rundtur med svenskar. När guiden stod framme vid muren och berättade roade sig några av våra unga svenska hopp med att börja skrika Sieg Heil, Sieg Heil, Sieg Heil. Jag vet inte om de verkligen var nassar eller om de bara var totalt befriade från anständighet. Men så länge det finns ungdomar som kan göra så, finns det ungdomar som gladeligt skulle gå i krig mot "de andra" om bara en karismatisk ledare bad dem om det.
Och om det hände, skulle jag vara stark nog att inte gå med i samma förband? Skulle jag stå tyst och låta det hända? Eller skulle jag verkligen vara stark nog att ta strid emot dem?
Det blir svårt för sådana människor att inkarnera på Jorden hädanefter. Det sägs ju at de två nedersta astralplanen är stängda och då kan så lågt utvecklade människor inte inkarnera här längre.
Man inkarnerar från astral + mental planen om man ska ner fysiskt på en planet.
Så varteftersom diktatorerna och sådana grymma männskor dör och förflyttas, blir mänskligheten fri från dom.
På så vis sker det också en höjning av energierna på Jorden….
Mariann

Alla som funderar kring varför det hände och om det kan hända igen rekommenderas att läsa en bok som heter: Auschwitz och det moderna samhället av Zygmunt Bauman. En fantastisk bok som visar på samband mellan modern rationalitet och hur förintelsens omfattning vad möjlig.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

sexuella övergrepp på barn, är en förintelse av barnet eget person. När man växer upp under sådana förhållanden, vilket jag gjorde, så lär man sig att man själv inte har något mänskligt värde och är borträknad ur mänsklighetens skara.
Detta händer varenda dag runtomkring oss, någon du känner är också utsatt, utan att du har den minsta aning om det.
Ondskan i världen är inte placerad: någon annanstans, hos några andra, i en annan tid. Det är dom tysta människorna som står runtomkring som gör det möjligt för dom få onda att fortsätta att härska i världen.
#9: Jag håller absolut med! De av oss som inte är starka nog att se och göra motstånd mot dem som gör ont, gör att ondskan kan bestå. Ont och gott finns i oss alla, men få är speciellt onda eller speciellt goda. Men alldeles för många är bekvämt oengagerade.
Det finns en "gåta": Om det finns 100 människor på en ö, varav 99 är hänsynsfulla och 1 är hänsynslös, vem är det då som bestämmer där?
De 99 har faktiskt del i ansvaret för hur det ser ut på ön.

Ja,förintelsen var något fruktansvärt som jag egentligen inte kan fatta till fullo att någon kunde få såna idéer i huvudet…å andra sidan vet jag att det finns ondska överallt…och i olika skepnader.
Det enda vi kan göra är att välja hur vi själva tänker och gör.Godhet i den egna vardagen kommer vi långt med.
#6 Jämför inte bush och hitler, dom spelar inte i samma liga.
Det är lika inspirerande varje gång när jag kommer in och ser era diskussioner. menar tråden om Ansvar eller Offer.
Det finns många hemskheter och det enda vi kan göra är att göra allt med hjärtat för att vi vill. Att göra ngt för de som varit eller är utsatta är en stor uppgift för mig i livet. jag har fått mycket och nu är det min tur att ge tillbaka.
Denna kärlek är obeskrivlig, det går inte att förklara men jag kan säga att de är SÅÅÅ tacksamma för minsta lilla hjälp. De har svårt för att vara till besvär och det är mycket psykosomatiska sjukdomar och då är det bra med healing.
Healing kan väl också ske med att bara vara i närheten och skapa glädje, kroppsberöring och ge med hjärtat.
Hur tänker ni om detta??
Mina tankar går också till förintelsens alla offer!! Jag besökte själv museumet i Israel för dessa stackare i början på 80-talet när jag var där och jobbade på Kibbutz. . Jag kunnde inte vara kvar därinne, fick gå ut för jag grät så jag mådde illa!! Jag klarar inte av att se program på tv överhuvudtaget där folk behandlas på detta nervärderande vis. Mår illa och vill spy…Det är sorgligt att dessa övergrepp fortsätter än idag, fast under andra omständigheter bara i hela världen 

#13 Visst är det Healing genom att bara finnas där, sprida glädje och ge med hjärtat, definitivt! Bara en kram (inte så bara) kan säga mer än tusen ord. Tycker du är beundransvärd som "arbetar" med detta.Är själv något som jag skulle vilja göra.
#14 Håller med dig, blir också så känslosam när jag ser dessa program på tv, såg för ett tag sen när Oprah hade ett program om detta, trodde aldrig tårarna skulle sluta rinna. Då kan jag tänka mig vad dom kände, det jag känner är väl en droppe i havet jämfört med dessa..
Något OT:#12: Abu Graib och Quantanamo är toppen på ett isberg av samma slag som som Bergen-Belsen, Auschwitz och allt vad de hette. Så jo, de spelar definitivt i sama liga. Tyskland i andra världskriget ville ha land och naturresurser, precis som USA nu vill ha olja.
I Nazityskland fråntogs judar, romer, homosexuella med flera sina rättigheter och kunde behandlas hur som helst, i Bushs USA är det alla som är anti-amerikanska, oliktänkade eller kan befaras kunna misstänkas för att vara terrorister. I Tyskland var det i alla fall vissa specifika grupper. Enligt nuvarande amerikansk lag är det alla som kan misstänkas för att kunna hysa en viss åsikt. I Nazityskland måste en person bevisas tillhöra någon av dessa grupper, enligt the Anti Terrorist Act räcker det att man kan misstänka.
Nazityskland var en regim som begick grova övertramp i fråga om mänskliga rättigheter, men den var långt ifrån ensam och kanske inte ens värst. Medan judeutrotningen pågick stod resten av världen bredvid och tittade på och väntade på att det skulle bli klart innan man tog itu med Tyskland. Inget land angrep Tyskland för att rädda folk ur koncentrationslägren. Sverige verkade för judepassen. Raoul Wallenberg var en privatperson, inte någon som den svenska staten sanktionerat. Och Bernadottes vita bussar rullade ut långt efter att det blivit tydligt att NSDAP hade förlorat.
Fler än bara Tyskland och tyskarna har skäl att rannsaka sin historia.

Var det ingen som såg repotaget i nyhetsmorgon härom dagen? Det handlade om en man som skrivit en bok om just detta… att folkmord och etnisk rensning alltid pågått och pågår just nu idag men det är egentligen bara förintelsen som fått uppmärksamhet.
Dessutom är vi ju i viss mån en del av det så länge vi handlar mat och annat som skapar den enorma fattigdom vi ser bilder av i tv:n. Om alla slutade köpa billigt och sanktionerat och handlade rättvisemärkt (både kläder och mat) skulle en hel del av problematiken försvinna och det är bättre att agera än att tänka.
Hörde om en boken på radio, om du menar Avsikt att förinta av Sven Lindqvist. Man borde läsa den, men den verkar väldigt otäck. I Aftonbladet idag stod att den bland annat beskriver britternas koncentrationsläger i Kenya:
"Mellan 1895 och 1963 var Kenya en brittisk koloni. Fem miljoner kenyaner bestals på sin bästa jord, som brittiska kronan generöst överlämnade till 30 000 vita bosättare. 1952 skakades kolonialherrarna av den så kallade terrororganisationen Maumau, en grupp ur kikuyufolket som tagit till vapen mot sina förtryckare. I blodbadet dog tvåhundra vita och kanske så många som 300 000 svarta. Britterna upprättade koncentrationsläger för tiotusentals fångar - "omänskliga monster och lägsta sortens vildar" - som utsattes för svår tortyr. Vissa tvingades tvingas äta upp sina egna testiklar, elvaåriga flickor dömdes till livstidsstraff och utsattes för grova övergrepp. En miljon kvinnor och barn tvångsförflyttades till ett slags "befästa byar", det vill säga storskaliga interneringsläger."
Detta var alltså 7 år efter att tyskarnas koncentrationsläger visats upp för världen i all sin grymhet. Balansen i dödssiffrorna för Maumauupproret påminner lite om dem för Irakkriget. Och definitionen av "terrororganisation" påminner också en del om den som nu är aktuell.

Exakt den boken är det jag menar :)
Förintelsen var en oerhörd och fruktansvärd sak men ibland känns det som om den får vara sköld för att slippa visa upp att detta är något som pågår ständigt (och gjort läääänge) och som vi moderna människor bara blundar för!
# 15 Ja, jag såg också detta program som Oprah gjorde om förintelsen. Jag grät också floder då…Men var och en har nog med sitt antar jag…Även vi andra " vanliga dödliga" om jag säger så..
# 13 Gitte det Måste kännas givande ändå att få ge desa människor all kärlek och omsorg! Kan du inte ge dem en stor kram från mig med?? 
Bush krigar för att hans land inte ska gå in i en ekonomisk krash, som lär döda betydligt fler än dom som dör i kriget, Det finns ingen gämförelse med vad Hitler gjorde. Han anföll och hatade judar helt utan anledning. Du har läst för mycket svenska tidningar, och lär inte vet speciellt mycket om honom, för i svergie har tidningarna gjort det så att det ska se ut som om han är "The Worlds badest guy". Ta och jämför med te.x. diktatorn i nordkorea, där har du någon att gnälla på.

Jag håller nog inte med dig där Ijin, men vi ser ju olika på saker :)
Tidningarna får bush att framstå som en enbart ond person. Det är fakta. Det kan ingen säga emot.
#15 #20 Tack det värmer med er medkänsla och er empatiska förmåga, jag lovar att ge dom en kram imorgon. De säger själva att det är en guda gåva att jag kom in så att de kan få uttrycka sina känslor som de går och bär på. Unik känsla..Kärlek.
#21 Jag håller med dig om att det känns inte rätt att jämföra Bush och Hitler. Jag skriver om minnesdagen för att skicka en tanke till dom.
Det jag hör ifrån tidningarna m.m. om Bush tar jag med en nypa salt. Mycket är vänstervridet och dessutom kan vi aldrig veta vad som ligger bakom. Sanningen.
Minnesdagen är för att MINNAS denna utrotning så att folket blir påminda och förhoppningsvis klokare och det vill inte säga att andra är glömda.
#23: Studera gärna andra världskrigets orsaker mer ingående. Nazitysklands bevekelsegrunder var ekonomiska och att judar, romer med flera "avvikande" grupper utsågs till syndabockar berodde på att de var allmänt hatade i Europa och lätta att utmåla som onda. Hur tror du till exempel att Polens judar så enkelt kunde identifieras och föras till lägren? Jo, för att de redan tidigare var hänvisade till att bo i ghetton och för att den polska civilbefolkningen villigt lämnade ut dem. Hiterladministrationen gjorde sig till tolk för något som de flesta europeer tyckte, men den startade inte kriget i syfte att utrota judar.
Det är många folk och individer som bör använda minnesdagen till att erinra sig sin egen skuld, inte bara andras.

Jag håller med där, det finns stora missförstånd om 2:a världskriget och att det skulle ha startats för att utrota judar! Helt fel!
Från början var faktiskt Hitlers tanke enbart att de skulle deporteras (vilket är illa nog men inte särskilt olikt sådant som pågår just nu i andra krig) och inget mer… sedan utvecklades det hela i en galopperande kedja som ingen hade förutspått. Som sagt, det finns en hel del litteratur i ämnet som kan vara bra och nyttig att sätta tänderna i innan man jämför.
Och skuld bär vi väl alla så länge vi låter liknande saker pågå utan att vi ens öppnar ögonen för dem!
#25 Men du kan fortfarande inte jämföra bush med Hitler. kanske stalin och hitler, men faaan inte bush.