Filosofi
Idag började min Filosofi A kurs =) Verkar vara en riktigt intressant och rolig kurs med kul lärare.
Fick med ett blad med några frågor att fundera på och tänkte dela med mej av dem =)
Hur tänker du om…
**… din egen existens?
**Är du säker på att du finns?
Om ditt svar är ja… hur bevisar du att du finns?**… andras existens?
**Är du säker på att vi finns?
Om ditt svar är ja… hur bevisar du att vi finns?**… verkligheten?
**Vad är verklighet?
Finns det någon verklighet?
Hur vet vi vad som är verkligt?**… sanningen?
**Vad är det för skillnad mellan det som är sant och falskt?
Finns det någon som är ren rasnning?**… det goda livet?
**Vad är det att leva ett gott liv? Hur gör man?
Kan man välja ett liv är godare än ett annat?**… ondskan, det onda?
**Finns det onda?
Om ditt svar är ja… var finns det onda?**… kunskap?
**Hur kan vi skilja mellan tro och vetande?**… värderingar i dagens samhälle?
**Hur skulle du vilja formulera "dagens allmänna filosofi"?
Finns det någon sån?
Behöver vi någon?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hur tänker du om…
**… din egen existens?
**Är du säker på att du finns? Ja _det är jag ganska säker på
_Om ditt svar är ja… hur bevisar du att du finns? _Hur bevisar man något öht? Jag består av någon slags materia alltså finns jag
_**… andras existens?
**Är du säker på att vi finns? _Jepp det är jag rätt säker på, skulle bli så ensamt annars.
_Om ditt svar är ja… hur bevisar du att vi finns? _Se föregående svar
_**… verkligheten?
**Vad är verklighet? Något som är verklighet för mej kan vara overkligt för någon annan.
Finns det någon verklighet? _Ja men den ser olika ut från individ till individ.
_Hur vet vi vad som är verkligt? Det jag kan se, känna, höra osv är verkligt för mej.**… sanningen?
**Vad är det för skillnad mellan det som är sant och falskt? Sanning är något som är verkligt medan det som är falskt är en påhittad lögn.
Finns det någon som är ren sanning? _Både ja och nej… Det som är sant för mej kanske inte är sant för dej och viseverca
_**… det goda livet?
**Vad är det att leva ett gott liv? Hur gör man? Att leva ett gott liv är att leva det liv man fått fullt ut varje minut av det och att leva i nuet ist för att bara blicka frammåt eller bakåt.
Kan man välja ett liv är godare än ett annat? Förstår inte frågan.**… ondskan, det onda?
**Finns det onda? Ja
Om ditt svar är ja… var finns det onda? Överallt fast mer på vissa platser eller i vissa individer**… kunskap?
**Hur kan vi skilja mellan tro och vetande? Tro är något som inte kan bevisas medan vetande är något som oftast kan bevisas på vetenskapliga sätt**… värderingar i dagens samhälle?
**Hur skulle du vilja formulera "dagens allmänna filosofi"? _Tar sig folk ens tid att stanna upp och filosofera idag?
_Finns det någon sån? Jag tror att det finns men jag vet inte vad den består av.
Behöver vi någon? Ja det tror jag absolut! Om man inte stannar upp och ifrågasätter det som är hur ska man då kunna komma frammåt i utvecklingen?
_**/Mvh Anne
Ska snart avsluta Filosofi A-kursen (på gymnasiet) och det har varit en lärorik kurs, mycket intressant!! :)

Aha =) Då kanske du vill/kan svara på frågorna? =)
_**/Mvh Anne
Hihi, visst!! =) Även om vi dock mest höll på med olika filosofer, deras teorier och allt det där.. ;)
Hur tänker du om…
… din egen existens?
Nej, eller, jag var det innan jag började läsa filosofi, sedan har man börjat få en massa knasiga tankar.. Hur kan du t.ex. vara säker på att du inte kom till liv just nu, i denna sekund, men att någon hade laddat upp din hjärna med massa information så att du "vet" vad som hände när du "var liten"? ;)
… andras existens?
Nej, se svaret innan.. :)
… verkligheten?
Det kan vara olika saker från person till person, men finns det ens en verklighet, eller lever vi alla i en "Matrix"-värld (som i filmen Matrix)? Jag har inget riktigt svar, även om jag är tveksam till det där sista.. ;) Men vad är verkligt egentligen? Jadu, svårt.. Man skapar nog sin egen verklighet!! :)
… sanningen?
Vad som är sant för mig kan vara falskt för en annan. Det beror helt och hållet på vad du har för uppfattningar, hur man formulerar saker och ting som är sanna/falska.. :)
… det goda livet?
Bara DU kan skapa ditt eget liv och göra det gott/ont. Se till att göra positiva saker. Ett gott liv för mig är kanske inte ett gott liv för en annan person? Därför skapar du själv ditt goda liv efter de förutsättningar du har.. :)
… ondskan, det onda?
Jag tror att alla föds goda, men efter olika saker så kan ondska växa fram, så ja, det finns ondska, men alla är goda innerst inne. Det onda är bara som ett slags "virus" eller hur man nu ska säga som kan tas bort..
… kunskap?
Som Platon sade så är det kunskap om:
1. Du tror på påståendet
2. Påståendet är sant
3. Du har goda skäl att tro på det
=)
… värderingar i dagens samhälle?
Värderingar i vilket syfte? Det finns både goda och mindre goda värderingar om man menar det så..

filosofi är verkligen sjukt kul. läste A och B på gymnasiet. och nu har jag precis börjat med praktisk filosofi grundkurs i Lund. tror nog ja fortsätter med teoretisk filosofi sen.
mycket roligare nu i lund, för på gymnasiet var det bara jag och några få till som var intresserade, blev sån tråkig stämning i klassen när alla bara klagade :(
spännande att läsa era svar :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum du kanske också skulle vilja svara? Är alltid så intressant att få se hur andra tänker
_**/Mvh Anne
Hur tänker du om…
**… din egen existens?
**Jag tänker, alltså existerar jag?**… andras existens?
**Såklart ni finns=)**… verkligheten?
**Verkligheten är vad man gör den till=)**… sanningen?
**Det som är sant gör för det mest gott, medans det som är flaskt gör för det mesta ont**… det goda livet?
**Att leva ett gott liv är att leva som du själv vill.**… ondskan, det onda?
**Måste finnas, annars kan inte det goda finnas.**… kunskap?
**Hur kan vi skilja mellan tro och vetande?Lätt, tro finns det inget bevis för, det gör det för vetande
**… värderingar i dagens samhälle?
**Hur skulle du vilja formulera "dagens allmänna filosofi"?"skit i andra"
Finns det någon sån?Ja
Behöver vi någon?En annan
**Är du säker på att du finns?
**Nej
**Är du säker på att vi finns?
**Nej
**Vad är verklighet?
**Vem vet? Men av praktiska skäl måste man oftast agera som om det sinnena upplever är verkligt.
**Finns det någon verklighet?
**Lika många som entiteter som kan ha uppfattningar om verklighet.
**Hur vet vi vad som är verkligt?
**Det gör vi inte, men se under Vad är verklighet.
**Vad är det för skillnad mellan det som är sant och falskt?
**Individen uppfattar subjektivt att det sanna är i överensstämmelse med den egna uppfattningen, det falska inte.
**Finns det någon som är ren sanning?
**Nej
**Vad är det att leva ett gott liv? Hur gör man?
**Det goda, och därmed det goda i livet och det goda livet, är subjektivt.
Kan man välja ett liv är godare än ett annat?
Man kan välja ett som man uppfattar som godare, inte ett som är godare.
**Finns det onda?
**Ja
**Var finns det onda?
**Inom varje individ, subjektivt uppfattat som avvikande från det som subjektivt uppfattas som gott.
**Hur kan vi skilja mellan tro och vetande?
**Det kan vi inte. Vi kan bara tro mer eller mindre komplett beroende på hur goda vi finner bevisen. Gårdagens vetande är dagens vidskepelse.
Hur skulle du vilja formulera "dagens allmänna filosofi"? Finns det någon sån?
Ganska vanlig verkar tesen om självförverkligande vara, uppfattningen att det inte är nog att leva, utan att man måste analysera och organisera levandet, annars gills det inte.
**Behöver vi någon?
**Individen kanske behöver en filosofi, samhället gör det inte.