Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettboktips-musik-filmer-tv
Läst 2179 ggr
pson
0

EFT

EFT står för Emotional Freedom Techniques, utvecklat av Gary Craig, USA.

EFT är nog den enklaste och mest mångsidiga av de nya s.k. meridianterapierna (även kallat energipsykologi).

EFT är en mycket kraftfull teknik, som på kort tid bryter fastlåsta mönster.

Det går ut på att man använder sig av samma punkter som man gör i t.ex. akupunktur och akupressur och stimulérar dessa för att via vibrationerna som sänds ut i systemet, lösa upp blockeringar och "fel programmeringar".

EFT kan användas på en mängd olika områden:

•  Värk, speciellt kronisk; migrän, psykosomatiska sjukdomar
  •  Beroenden, missbruk: alkohol, droger, nikotin, mat, sötsaker
  •  Andningssvårigheter, astma, allergier
  •  Fobier t.ex. höjd- spindel- orm- cell- flygfobi, rädsla att tala inför andra
  •  Depression, sömnproblem, irritabilitet
  •  Alla negativa känslor t.ex. stress, ilska, sorg, rädslor, oro, ångest
  •  Följderna av plågsamma händelser, misshandel; att våga köra igen efter en bilolycka
  •  PTSD: Post Traumatic Stress Disorder
  •  Panikångest
  •  Barns problem t.ex. separationsångest, stamning, sängvätning, inlärning
  •  Prestationsrelaterade aktiviteter t.ex. sport, försäljning, tentamen/prov,  uppkörning för körkort.
  •  Personlig utveckling, dålig självbild, att nå mål, relationer

Här är en video om detta: http://www.youtube.com/watch?v=9nRY3UtTHvo 

Och en svensk hemsida: http://www.eft.se/

Är det någon som provat detta ?

mvh

pson
0

Och en 5 minuters introduktion: http://www.youtube.com/watch?v=aQp0kA5a5OI&NR=1

pson
0
[danae7206]
0

Jag har inte provat på någon av meridianterapierna ännu, men är på god väg. Jag håller på att läsa en bok som heter Instant Emotional Healing - Acupressure for the emotions och är skriven av två amerikanska psykologer vid namn Peter Lambrou och George Pratt. Metoden de beskriver kallar de för ESM - Emotional Self Management. Både EFT och ESM är förgreningar/vidareutvecklingar av TFT - Thought Field Therapy, som på svenska också kallas för Tankefältsterapi. Många förkortningar blir det :)

I boken beskrivs inte bara metoden, utan även bakomliggande teoribildning för meridianterapier och konkurrerande metoder. Men själva konceptet verkar inte skilja sig så värst mycket från EFT och TFT.

Blir det någon förändring till det bättre när jag provat ESM så hör jag av mig igen.

pson
0

TFT EFT NLP ESM….haha…. alla dessa förkortningar får mig att tänka på en dikt som Tage Danielsson skrivit:

Livet är kort

BB

GB TV

IQ AB Ba BC C TV

FF LP EP UKV LSD

SSU RFSU TV

vpl OP

SKF LO ABF TV

SKF PR TCO DN TV

SKF VD SAF SvD TV

ATP KDS TV

GB TV

TV

TV

STOP

Jag har läst lite om EFT och blev nyfiken på att höra om någon här inne använde sig av det. Ska bli spännande o höra hur det går för dig danae7206   =)

GitteL
0

Detta kändes som NLP. Har provat detta men inte göra det själv.

En familjemedlem är utbildad på att trycka på olika meridian punkter. Han gör så att hela kroppen blir i balans. Ying o Yang.

Kallas för mirakel mannen HAHA..

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Vintersaga]
0

Jag har lärt mig TFT i teorin. Skulle ha gått en kurs i ämnet men kursen blev inställd - men jag fick inget veta och åkte därför till kurslokalen som låg i Stockholm, 15 mil bort…

Som kompensation för att de inte sagt till mig fick jag teorin på papper - vilket egentligen var det som behövdes…

En dag ska jag ta tag i det ordentligt, för jag tror att det är ett fantastiskt verktyg om det görs rätt!

pson
0

I grunden handlar det om att omprogramera oss, sedan vilken metod man använder kan det finnas många varianter på.

NLP har jag läst lite om, och tycker det är  väldigt intressant det också.    =)

GitteL
0

Fick bara en sådan enorm fantasi. Här kommer den: Tänk jag står ute i en affär och jag drabbas av ångest och då skall jag ställa mig och knacka på mitt huvud och på ansiktet. Folk hade ju trott jag behövde åka in till psyket hahaha.

Jag kunde inte låta bli att skriva för jag har en enorm förmåga att visualisera fram bilder o denna ville jag dela med mig.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Vintersaga]
0

#8 - *skratt* Det hade de garanterat gjort!

Det finns dock punkter på handflatornas sidor som man också kan använda - och det syns inte lika tydligt :-)

pson
0

#8   Skrattande

nera
0

# 8..FlörtSkrattande

Tuva-Lena
0

Vi har tagit upp EFT på alternativbehandlingar och den verkar intressant, men det finns så många olika terapier numera - fast den ena skämmer väl inte den andra, antar jag. ;) Själv arbetar jag bl a med akupunktur, akupressur och TuiNa massage, som är en form av massage där man stimulerar kroppens olika meridianer. Om yin och yang är i balans så förblir vi friska, är dom däremot i obalans så kan både sjukdomar och störningar i kroppens organ uppkomma, liksom psykiska störningar. ( Något förenklat ) Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."