Annons:
Etikettoff-topic
Läst 463 ggr
[QASIK]
2019-12-06 09:43

Tomtens namnsdag idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nikolaus har namnsdag idag och det är ingen mindre än självaste tomten. Det är hans dödsdag idag egentligen. Han var en av de tidiga kristna i det som numera är Turkiet och blev ärkebiskop. Han var ingen glad gubbe och fredsivrande präst. Han deltog i strider bland annat. Men han var givmild och det i hemlighet. Bland annat ska han ha räddat flickor från prostitution genom att i hemlighet slänga in pengar i deras föräldrahem.

För några dagar sen hördes ett ramaskri i media mot årets julkalender om att den riktiga tomten avslöjar för barnen att deras släktingar klär ut sig till tomte. Så många blev arga. Själv förstår jag inte den reaktionen. Jag tror att man inte ens behöver vara stor nog att förstå vad som sägs, för att uppfatta att "tomten" är någon man känner. Barn är inga lättlurade korkskallar. Försöker vi lura deras ögon så finns det några sinnen till som avslöjar oss. Men det gör inget, för de barn som gillar tomten är med på noterna. Det är jag övertygad om.

Jag minns när jag var 10 år och vi hade julfest i klassen.
Skolan låg fint med mycket natur omkring och det hade snöat. Vår lärare sa att han skulle gå iväg och göra någonting, så vi skulle vara snälla, för kanske tomten hinner komma innan han kommer tillbaka. Vi alla skrattade för vi förstod vad som skulle hända.
När vi tittade ut genom fönstret efter ett tag, så såg vi en gammaldags tomte i gamla grå ytterkläder och tomteluva, gå mot skolan. Han hade en säck över axeln och lyste upp både sig själv och snön med en gammal lykta. Det var magiskt. Vi alla visste att det var vår majje, men det tog inte bort spänningen och magin.
"Tomten" kom in, pratade med oss med gammal röst och delade ut klappar. Sen gick han samma väg som han kom. Kort därpå kom majjen tillbaka och vi alla var så ivriga med att berätta för honom om tomtens besök och visa upp våra klappar. Så fungerar man när man är barn tror jag. Man är med på noterna för sitt eget höga nöjes skull. För bevis på falska tomtar finns ju precis överallt, så om man som liten vill delta i tomte-magin tror jag att det krävs allvarligare saker än en TV-tomtes avslöjanden.

Annons:
GitteL
2019-12-09 01:13
#1

#0 Visste inte att tomten hade namnsdag haha 🌹

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Tarotstollan
2019-12-09 02:27
#2

#0. Vilken fin berättelse QASIK!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[QASIK]
2019-12-09 12:31
#3

Tack Tarotstollan :)

Upp till toppen
Annons: