Annons:
Etikettjobb-karriär
Läst 459 ggr
novembre
11/25/19, 11:29 AM

anställningskontrakt - råd

Hej! 

efter en provanställning inom detaljhandeln har jag nu när provanställningen tar slut blivit erbjuden en intermittent anställning.  på mitt första kontrakt vid provanställningen stod det inget om intermittent anställning och jag gick på schema med en viss mängd timmar.  Jag är inte helt säker på vad intermittent anställning innebär. Jag  har googlat lite, men jag vänder mig till er som har bättre koll. 

Är det något jag kan skriva på med gott samvete, eller bör jag söka annat?

Jag har haft funderingar på att söka annat jobb av olika skäl men har inget jobb tillgängligt för stunden. Jag tror inte det blir problem att söka nytt heller, men ser förmodligen inte så attraktivt ut på cv:t om jag gått arbetslös en period som det kanske skulle bli.

Alla tips och råd är jag tacksam för! :)

Annons:
Åsa S
11/25/19, 11:52 AM
#1

Om du inte har nått annat så tacka ja det kan ju se bätte ut än att vara arbetslös och sök annat jobb. Vid intermittent anställning blir du inte schemalagd (blir man det är det inte intermittent anställning) utan arbetsgivaren ringer dig när du behövs och det blir då tekniskt sett en ny anställning för varje gång arbetsgivaren ringer. Du har rätt säga nej när arbetsgivaren ringer så det är en mycket otrygg anställningsform både för arbetsgivare och arbetstagare. Det är svårt leva på en sån anställning det kan hända du knappt får jobba nått alls men det kan ju även vara så att du får jobba hyfsat mycke ifall det är mycket sjukdom på arbetsplatsen.

https://lawline.se/answers/intermittent-anstallning

+Gå med i facket ifall du inte redan är med tror det är stor risk för ev. tvist med arbetsgivare för alla har inte förstått att arbetstagare har rätt att tacka nej till jobb vid en sån anställningsform och nu kommer snart julen då arbetsgivaren kanske vill schemalägga dig men då är du ju inte intermittent anställd så då måste du försöka förhandla dig till annan anställning ifall det ska vara så

novembre
11/25/19, 12:29 PM
#2

Tack för svar! just nu har jag schema, men kommer förmodligen bli en förändring när det nya kontraktet träder i form i så fall. Det känns väldigt osäkert med den formen av anställning. när jag blev provanställd fick jag schema och fasta timmar, 3 dagar i veckan  som senare ökades till nästan heltid,  eftersom jag behövdes. Nu verkar det som att jag inte ens har dessa 3 dagar  om jag ska gå på intermittent schema. 

Jag är inte med i facket, men jag borde ha gått med inser jag nu. det har skett att löneutbetalningarna  inte stämmer. Detta gäller alla månaderna jag jobbat. samt att jag inte får betalt efter stängning, när det egentligen är mycket att göra sista 15 minuterna. det är en del konflikter dessutom som jag inte längre orkar med, och nu när jag får ett kontrakt med obestämda tider så känns det inte heller helt bra.

[QASIK]
11/28/19, 8:17 AM
#3

Det låter som att du bör söka annat jobb så snart som möjligt. Företaget verkar inte vara seriöst utifrån vad jag förstår.

Upp till toppen
Annons: