Annons:
Etikettglädje
Läst 432 ggr
[QASIK]
2019-11-13 23:02

Leendet och skrattet är mirakelmediciner

I mitt arbete vid järnvägen träffar jag ibland en kollega som har varit deprimerad sedan han var liten. Efter några tillfällen öppnade han upp och berättade då om sitt tillstånd och om en del jobbiga erfarenheter.

I början lyssnade jag bara och hade sympati för hans depression. Men efter ett tag såg jag att han gärna ville se lite extra sorgsen ut för att få mig att ge sympati och då ändrade jag taktik. Jag började prata om mig själv och om en del dråpligt roliga saker jag har varit med om. Så fortsatte det. Varje gång vi jobbade ihop så log jag glatt och hade nya skojigheter att dela med mig av. Efter ett tag märkte jag hur han började förändras. Han log hjärtligt så snart han såg mig och tom berättade om roliga saker för mig ibland. 

När jag försvann på semester såg jag inte honom på nästan tre veckor och när jag såg honom igen såg han lika ledsen och uppgiven ut som i början. Inget särskilt hade hänt, bara att han inte hade någon att skratta ihop med. Så nu börjar jag om med glädjespridandet.

Jag har själv erfarit och även bevittnat hur människor drar sig undan från dem som är ledsna, deppade eller tillbakadragna och det är så himla synd! För just dessa människor behöver positivitet mer än andra, det är min övertygelse.

Det är som att vi blir rädda för att de negativa vibbarna ska smitta av sig på oss. Visst kan det hända, men jag tror att om man åtminstone ger en sorgsen person ett leende och även frågar hur den mår, så blir det snarare att vår glädje är starkare än depressionen och då är det vi som smittar av oss istället. Bra va!

Jag är egentligen inte särskilt social, snarare tvärtom. Men ett leende, ett snällt ord eller en komisk berättelse vid rätt tillfälle klarar även osociala jag av. Och då känns det jättebra! För leendet och skrattet är en smittsam medicin som inte bara är gratis, utan man upplever mer glädje när man ger den ifrån sig.

Annons:
GitteL
2019-11-15 00:17
#1

#0 Så fint gjort av dig. Du är en ljusarbetare och tänk så mycket du ger i detta mötte med honom. Är det fler som har gjort samma sak? Jag tänker att det vi ger ut får vi tillbaka. 👌🥰

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Soligajag1
2022-07-24 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#0:

Vilken fantastisk person du är. Du SÅG honom , din arbetskollega och hur han mådde och va ledsen , pratade inte , va deprimerad . Du va den glada , öppna , positiva människan som "fanns där" och lyssnade på honom. Berättade dina roliga händelser då och då , då öppnade han sig för dig , kände tillit för dig.

Tänk om fler människor kunde lyssna på andra människor , som inte är den där "pratglada" , roliga , idéspruta , "festprissen" ( ibland) , initiativ tagare . Kom igen -detta fixar du , sa jag.

Att bara finnas där för en människa , lyssna eller man behöver inte alltid prata utan bara att sitta där bredvid , finnas där .

I dagens samhälle är många upptagna med "sitt eget liv" tycker jag .
Jag älskar att diskutera om världens alla intressanta ämnen .
Även att finnas där för var och en . DET är viktigt för MIG!!

Stanna upp och lyssna på dina medmänniskor och ge ett leende på vägen !
Du ska se att du får ett leende tillbaka.
Shine on!!

( Lånar en bild från pixabay)

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: