Annons:
Etikettjobb-karriär
Läst 1792 ggr
novembre
2018-11-06 16:00

Har jag valt fel yrke?? vad gör jag!

Hejsan, 

Jag känner att jag behöver höra lite råd och tips av andra utom de i min närhet. Jag har precis utbildat mig till bildlärare för att jag tycker om konst.  Utbildningen var lång och jag tog mig igenom den, kruxet är bara att det känns som att jag gjort fel val, men nu när jag pluggat så länge och blivit klar känns det väldigt fel att jobba med något annat. Man kan undra varför jag pluggat så länge utan att komma på det tidigare, och det beror nog på att jag i samband med få praktikperioder fått en lite väl romantiserad bild utav hur skolan verkligen är. Lärarjobbet är det absolut inget fel på, men jag känner bara att mina egenskaper befinner sig någonannanstans…. 

Jag vet inte om jag trivs att jobba som lärare alls och jag har dåligt samvete för det när jag pluggat så länge. Att hantera och leda barngrupper är en riktig utmaning för mig, och visst är det utmaningar i alla jobb, men i detta jobbet känns det verkligen som att det mesta i yrket är en utmaning och att jag går motströms istället. Jag tänker att det borde finnas yrken där mina egenskaper kommer till nytta istället.  Jag känner inte heller riktigt den här entusiasmen över yrket utan mest bara det som tar min energi, samt att det e svårt att koppla bort det när det när jag är hemma när det e så mycket att göra hela tiden. 

Det känns som att jag har bestämt mig för att göra något annat, visst kan det ta ett tag innan man kommer in i arbetet, men då borde det väl iaf kännas som att det är lite mer roligt under tiden och det känner jag inte alls. Jag önskar det finns något annat  jag kan jobba inom där min bildlärarutbildning kommer till användning och gärna något konstrelaterat (eller något helt annat som kanske administrativt skulle jag kunna tänka mig)  i så fall så att jag ändå kan utnyttja utbildningen. funderar på vad bara… Har någon tips tar jag gärna emot dem! Jag har ju läst en master nu i bild samt att jag har det pedagogiska med mig.

Jag vet att jag trivs med att strukturera upp saker och ting samt med  konst och det kreativa och jag är en väldigt lugn person. Att jobba och leda barngrupper vill jag helst inte, iaf inte där bedömning sker, men jag ser istället min styrka i att arbeta med människor enskilt med människor och inte i grupp. Jag arbetar med konst på min övriga tid, som jag vill utveckla och om det går att kombinera med något jobb är det de allra bästa. 

Jag känner mig lite vilsen och rådlös just nu. Hoppas ni orkar läsa och har ni tips tar jag tacksamt emot dem :)  

De flesta säger att jag borde bara härda ut inom mitt valda yrke så blir det bättre, men det känns verkligen inte så inombords.

Annons:
Skogsväsen
2018-11-17 15:35
#1

Åh vad tufft. Jag har också hört att det blir roligare när man kommer in i det mera. Och jag funderar på ifall det även kan ha att göra med hur de du lär ut till, är? Om de är vildingar eller snälla och lyhörda?

Jag hade bild i högstadiet och där fick jag arbeta med lera och göra ett djur av två djurarter (blev en zebra och en kanin tillsammans), måla med vattenfärg efter en viss konstnärs stil och sen lite annat pyssligt. Väldigt kul tyckte jag att det var, men alla var ju inte lika intresserade som jag för i skolan så har man ju inget val - där måste alla gå oavsett intresse.

Har du kollat in lite om hur det är med bildlärare till t.ex. vuxna? (lektioner/prova på/utbildningar) Eller kanske barn med speciella behov? (då borde det vara mindre grupper).

Jag kan nog tyvärr inte ge dig några råd men om jag hade varit du så hade jag följt det jag kände innerst inne och försöka hitta den bästa lösningen som jag tyckte var bäst för mig själv. Men det är absolut inte lätt.

Jag har det tufft på jobbet och just nu är det lite tråkigt faktiskt. Men för mig så vet jag att det blir roligare när jag kommer in i det mer. Men sedan är jag även intresserad av att hitta ett jobb med hundar. Men vet inte vad. (har ingen djurutbildning)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

novembre
2018-11-23 12:54
#2

#1 Tack för svar :) Ja, det är jätteolika med intressenivån. mest är de ganska vilda i klassrummet. Jag tyckte jag tyckte inte min anställning var okej med arbete i förhållande till betalda timmar samt situationen. Jag fick inte heller nån vidare introduktion och som helt ny i yrket var det rena mardrömmen att börja så. Jag avslutade jobbet där och tyvärr är jag lite avskräckt nu för att gå in i det igen även om det är en annan arbetsplats. Just nu känner jag mig bara vilse, att jag inte har nån plats i arbetslivet. Det är en ganska jobbig situation som gör mig väldigt nedstämd när jag inte vet om det kommer lösa sig. 

Vad skönt att du har den känslan i alla fall! :)

JRSN
2019-01-03 17:40
#3

Det finns mycket inom bild och konst, som inte nödvändigtvis är lärarrelaterat. Kanske skulle du börja med något inom reklam, grafisk litteratur (bilderböcker) eller grafisk formgivning. För övrigt bör man inte vara nedstämd över att kanske ha valt fel eller lagt ner för mycket tid på något. Man lär sig alltid något som man har nytta av i andra sammanhang. Det kommer säkert att ordna sig. Följ hjärtat hellre än hjärnan, som man brukar säga.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: