Annons:
Etikettreflektioner
Läst 1390 ggr
qayza
2018-09-12 09:08

"Berätta lite om dig själv! Vem är du?"

Det är inget jag eller någon annan kan svara på egentligen. Visst man kan ge sin egen version av sig själv, men andra kanske inte upplever en så. Vem man är beror på vem det är som tolkar en, och vilka resurser som finns tillgängliga för en själv och andra just då.

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Annons:
[rore]
2018-09-13 14:07
#1

#0 Hej Kexiilainen! Intressanta tankar.

Jag tänker att Vi alltid är de vi är.

Sen om det stämmer överens med andra människors syn på en? Ja där kan det ju bli i stort sett  hur som helst, eftersom de allra flesta av oss tolkar varandra och sätter etiketter.

 Så det finns oändliga variationer av oss alla - Som bärs ut i de sociala sammanhangen och blir till berättelser, som går från mun till mun.  När andra tolkar oss. Och viceversa.

Och i själva verket så upplever jag att de tolkningar /speglingar som blir till genom detta sätt att *vara på*. Säger mer om oss som tolkar in  - Än den som blir tolkad. All kunskap kommer in i från och när vi projicerar ut det Är det för att det finns i oss själva på ett eller annat sätt.🤔

qayza
2018-09-15 09:26
#2

#1 Det är så jag också har tankarna åt. Men vad är det andra vid tex jobbintervjuer & dejtingsidor vill ha för svar av mig? Vilka "teman" är det jag ska förmedla osv??? 🤔

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

[rore]
2018-09-15 21:02
#3

#2

Jag tänker att det är ganska så ovidkommande Vad andra vill ha för svar av en i såna sammanhang,,,,,,

Det viktiga är väl att förmedla det som är viktigt för dig. I de frågor som kommer upp 🙂

spiritoffalconer
2018-10-19 19:54
#4

Jobbar och sliter med ett jobb som inte är så roligt. Vissa delar med jobbet är bra. Men kollegerna gör att man stannar kvar . Förlorade min hund i somras vilket tynger en hel del . Allt känns mörkt det finns inte mkt ljus kvar nu hunden var mitt allt , nu har jag ingen som vet så nära mitt hjärta . Men man får la fortsätta kämpa när man väl gått i mörkret så kommer man tillbaka starkare .

Tissetass
2018-10-25 20:15
#5

'vem är du , enligt dig själv?' är ju en bättre formulering .  Sen beroende på hur stark eller svag självbild och självuppfattning man har så blir det en lätt eller svår fråga. Vet man inte vem man är så blir det oftast en klurig fråga🙂

novembre
2018-12-13 13:48
#6

Tycker också den frågan är rätt svår att svara på då man ju är olika i olika sammanhang och man förändras ständigt.

Beroende på  olika sammanhang och individer en möter tvingas en hela tiden göra val i bemötande och hur en agerar,  vilket i sin tur formar en som individ genom sina handlingar. Alltså formas man utefter sociala sammanhang tror jag på, och det är då man ser hurdan man själv är när man kan se sådant som avviker  från ens egna beteende, intressen och åsikter. 

Dock skulle det vara mer riktigt att svara på den frågan i hur man upplever sig själv på ett djupare plan, vad det är som får en att engagera sig i vissa intressen eller åsikter.  Istället för att återge en spegling i hur andra tycker någon är för det i sig är bara en upplevelse som speglar den andra personens tolkning baserat på dens erfarenheter den har av en annan person. Den andra  personens tolkning behöver inte alls vara överrens med vad personen själv upplever sig själv som. Det är bara personen själv (jag) som har kontakten med sitt inre, sina tankar och känslor. Men den andre, personen kan alltså skapa avgörande uppfattningar av hurdan en annan person är genom iakta val och agerande den personen gör och på så sätt skapa sig en uppfattning. 

Därför tycker jag det är viktigt att se i sitt inre vad det är som engagerar en och att det definierar en, men samtidigt också lika viktigt att förstå hur andra upplever en för man definieras också av sina handlingar.

Annons:
spiritoffalconer
2019-03-06 16:23
#7

Jag är ett blankt papper i en bok som jag skrivit. Tidigare kapitel är förgångna. Varje dag på börjar jag skriva en by sida. Denna tunga bok skall jag bränna. Se lågorna äta det skrivna. Röken som dansar mot uneversum. Där står jag med lättnad min tid är här och nu. Namnet på min nya bok må bli "Nuet" . Låt mig få kraften att skriva, många härliga kapitel.

Upp till toppen
Annons: