Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 1256 ggr
Tarotstollan
2018-06-06 07:40

Utveckling och gå vidare.

Att utvecklas är ju att gå vidare och förhoppningsvis lär man sig massor på vägen också!👍

Att avsluta en vänskap som blivit dålig är ju alltid jobbigt, både fysiskt och psykiskt men hur går man vidare?

Jag hade en väninna i några år som jag tyckte var en god vän men sen långsamt upptäckte jag att hon var en stor energitjuv och gav ingenting tillbaka till mig.
Det var jag som hela tiden skulle lyssna och stötta henne, när jag försökte påpeka försiktigt till henne om ändringar, så bara hon förnekade allting och till slut gick det inte längre att umgås med henne, jag orkade helt enkelt inte!
När jag då ville försöka förklara och reda ut saken, visade det sig att hon varken var intresserad av att lyssna på min sida av saken och heller inte förklara sitt beteende, hon bara valde att försvinna ur mitt liv.

Vilket jag då var mer än tacksam för, men nu har jag i några år försökt att lägga detta bakom mig men det är svårt.
Hon förstörde så mycket i mitt liv och min tilltro till människor.

Vissa säger till mig att glömma henne och det hon gjorde och bara gå vidare.
Andra säger att jag får leta efter svaren inom mig själv, för hon kommer aldrig att ge mig några svar på mina frågor.
Vilket också skulle bli svårt då vi inte umgås eller pratar med varandra längre. Vilket jag inte heller vill!

Så hur går jag vidare? Har ni några bra tips?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
retep
2018-06-07 13:17
#1

Tänker att du egentligen redan vet vad du behöver göra.

Acceptera det som varit, vad det än är! Det är inte längre av betydelse, utan blir bara ett hinder för din frihet och utveckling. Lev nu och ta tillvara det som är och allt det som kommer till dig i livet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Sia Lo]
2018-06-07 18:07
#2

Jag ser en viss saknad samtidigt en befrielse i att ha lagt allt bakom dig.

Du bryr dig om henne fortfarande och  en viktig fråga är varför styr hon fortfarande ditt liv ? 

Vilket inflytande har hon om hon påverkar dig idag efter så många år ?

Vad gjorde hon som gjorde dig så ont att du inte kan släppa ?

Det här kan vara svåra frågor att besvara men om du återgår till dig själv och din vardag utan henne så har du det bättre nu eller hur ?

Du måste släppa och gå vidare med ditt liv, försök så ska du se att det är den enda lösningen för frigörelse mot energitjuvar är att bara gå förbi dom.

Tarotstollan
2018-06-08 00:10
#3

Tack för era svar!❤️
Jo, jag förstår att jag måste fortsätta att gå vidare.
Det är mycket i mitt liv som rivits upp som jag måste bearbeta utan att jag egentligen vet hur, men tiden läker ju det mesta sägs det!
Jag får fortsätta att ta en dag i sänder och till slut skall jag väl känna att jag återtagit mitt liv!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sjuttan
2018-07-04 21:14
#4

Försök finna lättnad i att tiden med henne är över! Känn att det är skönt att inte längre bli missuppfattad, nedvärderad och sårad. Känn att du är värd friheten från det här. Låt dig själv växa!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tarotstollan
2018-07-04 22:42
#5

Tack för svar!
Ja, det blir bättre med tiden men det hade känts bättre för mig om hon hade lyssnat på mig för en gång skull. Så vi hade kunnat reda ut hennes förvanskade antaganden och anklagelser mot mig och andra, sen kunde vi gått åt varsitt håll.
Och då hade vi alla mått bättre….
Fast jag vet ju nu att energitjuvar lyssnar inte på någon annan än de själva!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scintilla
2018-07-16 20:49
#6

#5 Precis, jobbigt att ha saker olösta. Att du inte fick säga ditt. Jag skulle rekommendera att blockera henne överallt och inte ge henne en tanke till, fokusera istället din tid på andra saker som är positiva för dig. Kanske unna dig själv en rolig upplevelse, en vandring i något vandringsevenemang kanske? Alltid skönt att röra på sig. :)

Annons:
Tarotstollan
2018-07-16 22:36
#7

Tack! Vi har aldrig haft annat än personlig och telefon kontakt med varandra, så jag behöver aldrig tänka på blockeringar annat än i mitt huvud. Vilket är svårt nog!😕
Jag har börjat att måla och det får räcka för nu, varken min kropp eller ekonomi tillåter mig några större utsvävningar.
Men skönt att veta tack vare er, att jag är på rätt väg ur det här meningslösa gamla tänkandet!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scintilla
2018-07-17 09:18
#8

#7 åh vad kul att höra, jag har endast ritat i ett datorprogram eller med penna och papper. Skulle vara kul att prova t.ex. akryl/oljemålning. 😃

Tarotstollan
2018-07-17 09:46
#9

#8. Ja att gå på kurs och lära mig måla Vedic Art är bland det bästa jag gjort i mitt liv!👍 Det är verkligen utvecklande mest för det inre men självklart även det yttre, det gäller att hitta sitt inre barn!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scintilla
2018-07-17 16:30
#10

#9 vad kul, har inte hört talas om det förut. Låter väldigt intressant. 🌺

Tarotstollan
2018-07-17 23:49
#11

Det är kul och utvecklande, här kan du och ni andra läsa lite om det:
http://vedicartacademy.se/vedic%20art.html

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scintilla
2018-07-18 17:34
#12

#11 tack så mycket! 😃

Acerventus
2018-10-01 18:56
#13

Känner igen det där! När det blir obalans i en vänskapsrelation, och den ena parten bara tar och tar. Men så när man tillslut säger, "Hallå där! Jag tycker om dig som människa, men jag tycker inte om ditt beteende." Och man får noll positiv respons från sin "vän", utan bara negativitet, för att man vill ha balans i relationen. 
Min erfarenhet är att det ofta är karismatiska människor som blir såna vänner. Antigen om de varit så redan från början, eller om de halkar in i det pga. omständigheter i sitt liv. 
 De är "härliga människor" som kommer undan med mkt. Man vill vara snäll. Men när slutar man vara snäll och börjar vara utnyttjad… Ligger mkt psykologi kring detta.

Annons:
[rore]
2018-10-08 10:14
#14

Hej Tarotstollan!

När det blir så där med vänner är det lätt att känna sig både lurad och utnyttjad och se sig blind på att *vi* behöver den *andres* deltagande för att vi har ett behov av att förstå och också få bekräftelse åt oss själva.

Då kan vi stå på paus under resten av våra liv och undra *Varför?* Och dessutom kommer vi att bli medvetna om att detta kommer att upprepas även i andra vänskaps relationer *mer eller mindre* ( Kanske att vi tillslut inser att det finns flera vänskaper som är liknande fast i olika utsträckning?)  Och jag vill påstå att det är ingen annan än vi själva som sätter oss där. Det kan komma att kännas som en anklagelse mitt påstående och naturligtvis är det inte menat som ett sådant.

Utan det handlar mer om att svälja den där beska känslan av att vara sviken av någon annan - Att *jag* bara dög när det passade henne eller honom - Och anledningen till att det blir på det viset - är vårt eget behov av att vara behövda. Det är så mycket lättare att ställa upp för andra, än vad det är att ställa upp för sig själv.  Och så svårt att erkänna att *man* faktiskt har lurat sig själv. Livets beska droppar handlar om att lära sig att vara omutligt Ärlig - Mot sig själv! När vi är det. Kan vi inte såras eller känna oss använda av andra. För sanningen är den att *vi* är de som tillåter det att ske.

Kram på dig!

Tarotstollan
2018-10-09 04:15
#15

Tack, för era svar. Som andra också sagt till mig många ggr innan så är  dessa "energitjuvar" experter på att hitta "svaga individer" som de kan använda för sitt syfte.
I detta fallet får jag ge dem halvt rätt, för jag hade ingen aning om vad som skedde när det skedde. Så när jag äntligen fick tillräckligt med information och förstod vad som hände, då började jag fundera på hur jag skulle agera och ta mig ur situationen. Vilket skedde med buller och bång till slut!
Men det blir bättre ju längre tiden går!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Hannah86
2018-10-13 14:22
#16

Jag tror det är viktigt att tillåta sig själv att sörja vänskapen som aldrig blev som man hoppats. Det är nog omöjligt att bara "släppa allt och gå vidare", det är nog inte så effektivt eftersom man man då trycker undan känslor som sedan kommer upp senare ändå.  Men däremot tror jag det hjälper till att försöka skaffa en ny vän, då fokuserar man på något nytt och konstruktivt och blir påmind om att det finns fler människor att umgås med :) Kram!
https://mellan-raderna.com/

Tissetass
2018-10-25 21:21
#17

Hej!

Jag känner igen det där alltför väl, att inte kunna släppa helt… Det jag kan ge som tips som funkat för mig är att skriv brev till henne ,OBS! som du INTE skickar, släng det eller bränn upp dom sen.  'Jag är så arg/förbannad på dig för att… jag är så ledsen för att…jag är så  besviken för att……. sårad…. jag hade behövt …. och så vidare… sätt ord på känslorna' Skriv av dig allt det där som blev osagt som du hade velat säga om hon satt mittemot dig.  Och ja det kan bubbla upp känslor, men det är ju dom vi ska låta bubbla upp och iväg 🙂 

påminn dig om: 'det någon säger eller gör säger mer om den personen än om mig'  

/🐱

Tarotstollan
2018-10-25 22:22
#18

Tack för tipset! Jag har redan gjort det ett par gånger redan men inser att det fortfarande finns massor kvar att ösa ut!
Ja, jag vet att det är saker som kommer från dem själva och hur de ser på sig själva och deras liv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: