Annons:
Etikettkommunikation
Läst 923 ggr
Patrikperssonoslo
3/21/18, 6:28 AM

Allt eller inget

Hej

Jag har haft en intressant upplevelse av människor som kan ha med hur man förstår kommunikation att göra.

Har en människa allt fel eller allt rätt 🙂

Tja, Jesus lär ha haft allt rätt i enlighet med hans egna testamente men i övrigt så kan nog inte så vara fallet.

Det intressanta är att vi har samma bekymmer överallt i samhället med allt rätt eller allt fel teorin. Människor har svårt att kommunicera på grund av teorin helt enkelt.

Det man ska försöka träna på har jag upptäckt är att värdera information och ha ett omdöme. 

Som exempel: Jag skrev i ett annat inlägg om hur min släkt förklarat för mig om hur det var under 2:a världskriget i vår släkt. 

Är då allt rätt med min släkts berättelser om kriget?

Det vet man inte! För det finns inga klara och uppenbara motsatser till berättelserna (inget som förklarar att dem är fel) men det finns inte heller några medhåll om att berättelserna är sanna. Man får helt enkelt se dem som berättelser som kan vara sanna eller falska eller delaktigt falska (sanna). 

Hur ser ni på allt rätt och allt fel teorin?

Tror ni att man kan vara en personligt fullt utvecklad person som inte förstår allt fel och allt rätt teorin? 

Bör man träna på detta?

Annons:
retep
3/22/18, 2:53 PM
#1

Vad som är rätt och fel är enligt min uppfattning något relativt och individuellt. Vi har alla skapat uppfattningar och följer normer som vi växt upp med, genom påverkan av familj och samhälle. 

Jag skulle säga att det är en fullt andligt och personligt utvecklad som har möjlighet att förstå och avgöra kring rätt och fel. Min erfarenhet är att en förståelse kring vad som kan vara  fel eller vad som är rätt. Att  det kommer mer som ett resultat av andlig utveckling eftersom jag då har en kontakt med Själen bortom det personliga, med källan för all kunskap och förståelse, allt jag som person skall förstå, ta ställning till och förhålla mig till.

Tänker att det är värdefullt att träna på att försöka undvika att göra fel. På så sätt blir det naturligt och spontant att gör jag mer rätt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Patrikperssonoslo
3/22/18, 6:23 PM
#2

Hej retep

Jo, din uppfattning delar jag. 

Men för att dra den till sin spets:

En man har blivit hare krishna munk och berättar om all den andlig utvecklingen han har upplevt som munk. Han känner sig som en mer utvecklad människa! Han är en fullt personligt utvecklad människa menar han!

Men när någon frågar honom om på vilket sätt som han upplever sig som fullt utvecklad så skriker han högt att man ska hålla käften. För man får inte ifrågasätta Hare Krishna.

Det finns rätt så många sådana människor.

Kanske den personliga utvecklingen också ska innebära hjärnan  🙂

Men på en lägre nivå så blir många gånger sådana personer som inte klarar av rätt och fel lurade. För människor som är på en sådan låg nivå är lätta att manipulera. Sådana personer blir också dåliga på att komunicera.

På universitetet så tränar man på rätt och fel genom att man läser många teorier om samma problem. Alltså många svar från många olika forskare. Men jag är osäker på om studenter därefter är bättre på detta med rätt och fel än andra i samhället.

Kanske man skulle försöka starta en träning på något sätt?

retep
3/22/18, 10:33 PM
#3

Hur tänker du dig att en sådan träning kan fungera? Om du kommer fram till vad som är rätt eller fel i en fråga, vem kan då, har då rätt att påstå något annat?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Patrikperssonoslo
3/23/18, 5:58 AM
#4

Nej, jag tänkte mer på följande:

Ingen har egentligen rätt eller fel.

Givetvis så finns det ett rätt eller fel men som i för exempel fallet Liv i universum som är ett ämne på universitetet så kan alla forskare ha fel men förmodas ha rätt eftersom vi inte vet bättre om universum. Man kan så att säga inte få fram det rätta eller fel i alla lägen men Liv i universum finns ändå kvar som ämne på universitetet.

Alltså, hur ska man bli bättre på att diskutera?

För diskussionen gör så att vår värld går frammåt!

Hade vi för exempel avslutat alla ämnen på universitetet där vi inte direkt kommer fram till fel eller rätt så hade vi fått avsluta nästan hela universitetet. För det finns inte så många ämnen som vi vet så mycket om än. Vi kan så att säga fortfarande få Nobelpris för våra upptäckter. Fel och rätt är på en lägre nivå.

För givetvis så kan man i form av religion få fram rätt och fel men det är svårare ifall vi ska försöka med det i astrofysiken  🙂

Geru
3/23/18, 7:39 AM
#5

I verkligheten är det bara religion och moral som pysslar med vad som är rätt och fel. Och det är bara för att du har "riktlinjer" på vad som är "rätt och fel".

Verkligheten bara är. Det finns saker som är. Vetenskapen försöker med sitt bästa förklara hur saker är, och hur de fungerar. Det handlar mindre om rätt och fel, det handlar mycket mer om att förstå. 

Vi, från ett mänskligt perspektiv, kan anta att liv i universum finns, eftersom vi finns. Men det är ju för att definitionen av liv som vi har är våran egen bedömning.

Vetenskapen är väldigt bra på det viset att det inte finns några problem med att lämna saker öppet. "Jag vet inte" är helt okej. Dom fyller inte i saker som de inte konsekvent kan observera.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Patrikperssonoslo
3/23/18, 7:06 PM
#6

Hej Geru

Så kul att du har Stephen Hawking som din undertext  🙂

Jo precis, och det skulle man behöva förstå och träna på!

Människor som inte klarar av rätt och fel slutar ofta dåligt!

Killar som har problem med rätt och fel blir ofta missbrukare och tjejer som har problem med rätt och fel väljer oftast sin tjej-kompis val av kille och blir olycklig. För inte kan någon annan välja åt en! 

För detta med rätt och fel gör så att man blir lätt att manipulera vilket då blir droger och fel partner. 

För du älskar ju den du älskar och du behöver inte prova droger.

Men med problem med rätt och fel så blir det den andre (ens kompis) som blir ens mästare vilket den andre ofta inte klarar av att vara om den då inte är Jesus (på riktigt). För så länge den andre har en ambition i livet vilket inte är förenligt med ens egna ambition så blir det den andre som väljer åt en och detta på ett undermedvetet sätt.

Exempel: Men den killen du har är ju inte snygg! Byt kille! (fel kille)

Exempel: Människor har användt droger i miljoner år så varför prövar inte du? (rätt val, droger)

Annons:
Patrikperssonoslo
3/24/18, 2:33 AM
#7

Men för att inte vara allt för negativ!

Man kan klara livet och vara på en lägre nivå! Man kan ha tur och man kan ha bra kompisar.

Men ditt liv kommer alltid att vara tråkigt om du inte gör dina egna val och dina egna misstag! 

För att lyssna på andra i sådana lägen är som att lyssna på musik eller kungen. För vem det än är så har den personen ingen delaktighet i ditt liv.

Upp till toppen
Annons: