Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 1590 ggr
dawdog
2017-10-31 13:46

Självbehandling psykisk ohälsa/IPT

Hej,

Undrar om någon har något bra tips på saker man kan göra för personlig utveckling själv utan hjälp fr vården eller för att förbättra sina sämre sidor? Försökte för ett år sen få utredning för mina symptom som jag misstänker är Borderline eller IPT då jag hade stora problem med min aggression. Dock neka mig vården det då jag ej va självmordsbenägen eller psykotisk, läkaren sa att alla människor skulle ha en bokstavskombination om man skulle diagnostisera sina sämre sidor. Det gav mig ju ingen hjälp direkt så jag släpte mina tankar på att få hjälp från vården. Sedan var jag även hos en psykolog för ett år sen när jag mådde som sämst som hade en "annan" syn än den klassiska vården och som påstod att det INTE finns några diagnoser what so ever. Att allt ifrån autism till borderline är påhitt och att man kan bli "frisk" från allt. Gick där en gång men kände ej heller att det gav mig så mycket heller då han va väldigt kontroversiell och ej vad jag sökte i form av professionell vägledning i mina bekymmer.

Lider ej idag av mina sämre sidor/symptomliknande beteenden på diagnoser men känner att jag vill ta tag i det o förändra själv. Undrar om nån här haft liknande problem som dem  fått hjälp med/hittat ett bra sätt att bli bättre på? Dvs bra tips på självmedicinering/behandling? gillar ej böcker så mycket så det faller bort men gärna nån hemsida med kurser för personlig utveckling. Har även funderat på beteendeterapi på nätet eller något stärkande mot min dåliga självbild, nån med bra erfarenheter utav sånt?

Mina problembeteenden då som jag vill förbättra är kort nämnt;

* Instabil självbild - är introvert och har något likande social fobi emellertid. Har svårt för sociala möten. Stammar lite lätt då jag blir väldigt nervös inför människor o vill va dem tillags. Problematiskt i arbetslivet. Skulle vilja hitta sätt att bli mig själv mer o strunta i andras åsikter.

* Agression/utbrott - har väldigt lätt för o skifta i humör kan i ena stunden va glad o i andra jättearg. När jag blir arg blir jag riktigt arg finns inget mellanläge. Har ibland slått saker i väggen o gått på min sambo men det var en väldigt destruktiv period, har ej fysiska benägenheter längre. Letar mer knep för o kontrollera sitt humör på. Sömn o fysisk motion har hjälp mig mkt men vill ha mer konkret hjälp.

* Dem andra lite mindre problemen jag har är väl att jag har implusivitet dvs har lätt för o missbruka något exempelvis köpa massa grejer utan o tänka på pris och ett tag var det bekräftelse av killar dvs jag missbruka sex. 

Skulle uppskatta om någon i en liknande situation skulle kunna dela med sig av bra tips eller råd om ställen/hemsidor man kan förbättra ovanstående sämre sidor. Att vända mig till vården o få hjälp är ej aktuellt då jag ej lider av detta så avsevärt men skulle få högre livskvalité om det blev bättre spec med min självbild o jag vill bli bättre med mina utbrott dels pga för mina anhöriga.

Alla tips tas tacksamt emot

Mvh S

Annons:
Upp till toppen
Annons: