Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 1256 ggr
Blueberry95
2016-04-08 20:35

Utanför bekvämlighetszonen

Jag har rätt dålig självkänsla och fick en ide om vad jag kan göra åt det. Jag tänkte från och med idag börja göra saker som är obehagliga och jobbiga varje dag. Jag vet själv att rädslan och ångesten är onödig och gör så att jag inte kan leva mitt liv ordentligt. Så jag tänkte om någon vill hänga på och testa detta. :) Ge gärna några exempel på vad man kan göra, jag tänkte typ saker som att fråga en främling om klockan eller sitta själv på ett kafé. Det behöver inte vara svårare en så.

Annons:
Aleya
2016-04-08 20:38
#1

Ge en främling en komplimang

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2016-04-08 21:34
#2

Om det finns någon person i din närhet som du tycker verkar intressant och vill lära känna men som du hittills  inte vågat  ta kontakt med, gör det.

Föreslå en fika, en promenad eller vad som helst du vill/kommer på!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Otippbar]
2016-04-11 00:29
#3

#0 Jag tänker att det är jättebra att du vill utmana dig själv och övervinna rädslor för situationer som du tycker är jobbiga. Det gör ju att du sen kanske känner dig mindre begränsad. Det kan stärka dig när du upptäcker att du klarar av det. Men jag tänker att det är viktigt att det inte blir en prestationsgrej, eftersom att stärka sin självkänsla handlar om allt förutom att prestera. Du duger precis som du är, med rädslor och allt! Glöm inte bort det bara. Jag tänker att det är också bra att försöka ta reda på och reflektera över vad som får dig att må bra. Det är så lätt hänt att börja klanka ner på sig och sätta för höga krav när man fokuserar lite för mycket på det som känns jobbigt. En balans är nog bra, och ta sig tid att fundera varför det känns som det gör, och om det är rimligt att känna så. Det handlar ju om att lära känna sig själv, och förstå även det som gör att du mår bra. … Kanske behöver du lära dig att ta emot t ex komplimanger eller att ge dig själv beröm lite oftare? För du har redan positiva sidor och egenskaper som är lika viktiga att du får koll på. Det kommer ju under livets gång att dyka upp nya saker som är jobbiga. Det som ändras är hur man hanterar det. Jag menar inte att det inte är bra att utsätta dig alls, utan vill mest säga att det är helt ok att ibland känna att saker är obehagliga. Så ett exempel vad du kan göra som jag gissar kanske är jobbigt… Se dig i spegeln en gång per dag och ge dig en komplimang för något, vad som helst. "Jäklar vilken snygg näsa du har" eller "Det där hanterade du bra idag". Eller skriv ner vad som har hänt och hur du har känt under dagen. Att skriva gör att man måste tänka till, och att sätta ord på händelser och känslor är bra för att stärka sig. Och då är det också lättare att gå tillbaka senare och reflektera över hur du "funkade" i den ena och andra situationen. Exv för att se dina positiva framsteg eller varför något inte fungerade så bra. Ja, lära känna vem du är, vem du vill vara och vad du behöver för att må bra. Ha det bra nu! :)

Blueberry95
2016-04-11 11:46
#4

Tack för det långa svaret! Förstår precis hur du menar, det blir ju inte direkt bättre för självkänslan att göra saker för att man inte tycker att man duger som man är. Det är ju absolut inte det som är målet med dom här övningarna jag funderade på. Men samtidigt är det svårt att veta vad som är egot och vad som är på riktigt stärkande och bra. Förut brydde jag mig inte lika mycket om min självkänsla, men nu när jag har passerat tonåren har jag börjat förstå att jag är lika bra som alla andra. Jag har alltid tyckt att det har varit jobbigt att prata med människor för att jag tror att de inte vill lyssna på mig eller inte bryr sig om det jag säger. Så nu känns det som att ända vägen ut ur detta är att pressa sig själv att göra jobbiga saker. Och också försöka få mig själv att skämmas och få ångest med flit för att se att det inte är så farligt igentligen. Det är nog det ända som har fungerat hitils. Så förhoppningsvis tar jag nog rätt riktning :)

Upp till toppen
Annons: