Annons:
Etikettgränser
Läst 2026 ggr
HusetAnubis
8/11/15, 9:46 PM

Våga säga Nej!

Jobbar just nu på att våga säga nej!

Jag behöver ju faktiskt inte ha någon anledning att säga nej, vill jag inte så är det anledning nog. Är bara så rädd för att verka … ja vad det nu är jag är rädd för? Funderar och funderar. Skulle vara så skönt säga nej utan att ha någon förklaring fast egentligen är det kanske så att jag vill ge en förklaring och markera att jag har en gräns.

Annons:
Ravynsfair
8/11/15, 9:49 PM
#1

Det är bra att öva på att säga nej, synd att det ska behövas dock. 
Har själv svårt för det där och går ofta långt över min egna bekvämlighetszon för att slippa säga nej. 
Man vill ju inte verka tråkig/elak/dum eller vad man nu tror att folk kan tänkas tycka. 
Oftast sitter det ju i ens egen hjärna, folk kan oftast ta ett nej som svar och sen acceptera det.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

SuzanneV
8/14/15, 10:37 PM
#2

Det är verkligen inte lätt och något jag själv övar på hela tiden. Går bättre och bättre att säga nej utan skuldkänslor eller rädsla för vad någon ska tycka. Att behöva förklara mig skapar bara ännu mer rädsla och osäkerhet. Det triggar ofta den andres irritation också. Beror ju på vad det handlar om så klart, men tror det bästa är att man säger rakt ut att man inte orkar, inte har någon lust eller vad det nu än är utan att behöva förklara i detalj. Den andres reaktion har ju ingenting med dig att göra. Ibland kan rädslan handla om att man är rädd för konflikter, att någon ska blir sur eller att man inte vill såra någon. Men den man sårar är sig själv. Och precis som Ravynsfair skriver så kan folk oftast ta ett nej och acceptera det. Så oftast är vi rädda helt i onödan. Något vi skapar själva av våra tankar. Funkar inte alltid att säga nej förstås, men det som hjälper mig är att tänka att när jag säger nej till någon så säger jag ja till mig själv. Och vad någon annat tycker är ingenting som jag behöver bry mig om. Det är deras tankar och känslor, inte mina. Då sparar jag på min energi, och kan använda den till något mer värdefullt. Som att ge kärlek och omtanke till andra. Viktigt då att först ge kärlek till mig själv för att kunna ge till någon annan. Detta är bara en liten del av allt värdefullt jag har fått med mig från vår Sajtvärd Gittes distanskurs "Frigör kraften inom dig" Står om den här i menyn och på startsidan, om någon är nyfiken. Rekommenderar kursen av hela mitt hjärta.

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

[Silverräv69]
9/4/15, 2:03 PM
#3

Jag sa nej till en extra arbetsuppgift, mer för att jag inte hade tid eller lust..men det kändes inte alls bra.

Vet att jag inte kan göra allt för folk, men detta nej'et kändes onödigt och själviskt.
Hur ska man fortsätta säga nej och må bra med det?

[rore]
9/4/15, 5:26 PM
#4

Silverräv69

När vi bryter gamla mönster är det vanligt att känna FEL när *man* gör RÄTT!!

Det är bara att fortsätta öva och våga stanna i sina egna känslor.( BARA OCH BARA???)

Menade inte alls att förminska eller förenkla😊,,, men det är det som gäller!🤗

[Silverräv69]
9/9/15, 12:59 PM
#5

#4 Tack Rore, jag förstår dig precis. Privat har jag blivit mycket-mycket bättre på att säga nej, stå för det och inte behöva känna kravet att förklara varför. Men på arbetsplatsen känns det fortfarande ganska främmande, men det är som du säger..bara att fortsätta och med tiden kommer det att bli mycket lättare.

Min man har ett roligt ordspråk: När du gjort en ny vana 2500 gånger blir det ryggmärgsbeteende till slut. =)

Upp till toppen
Annons: