Annons:
Etikettpersonligt-om-oss-själva
Läst 4483 ggr
[Clockwork]
1/14/15, 7:28 PM

vill förändra mitt liv - hur?

Det här är kanske fel forum, men vet inte var jag ska skriva det.. behöver få skriva av mig.

Jag slösar bort mitt liv. Jag gör inget vettigt om dagarna, hamnar lätt framför datorn och slösurfar eller sover. Jag har svårt att komma igång med saker, och då menar jag inte bara tråkiga saker, utan det är svårt att börja med saker jag tycker är kul också. Jag har väldigt dålig självdisciplin men vill ha en förändring. Jag SKA skapa en förändring, frågan är bara hur. Tanken är att jag först och främst ska börja äta rätt och motionera mer. Men jag behöver även få in rutiner i vardagen, ett schema skulle kanske vara bra? Men känner mig så handlingsförlamad att jag behöver någon slags hjälp/knuff i rätt riktning..

Jag läste någonstans att det är lättare om man jämt är sysselsatt med någonting, att man aldrig riktigt lägger av, då det är svårare att börja göra någonting om man inte håller på med någonting, men när man håller på med någonting är det lättare att bara fortsätta med någonting annat. Om ni förstår? Känner själv att den där meningen blev rätt konstig men, ja. Jag behöver sysselsätta mig själv, så att jag aldrig kan sitta och slösurfa eller gå och sova bara för att jag inte orkar börja med någonting. Men vad är egentligen realistiskt att man ska klara av? Jag vill ta tag i mitt liv på något sätt.

Egentligen vet jag inte vad jag vill. Jag trivs inte med mig själv. Jag önskar jag vore någon annan, samtidigt som jag bara vill vara mig själv: men vem är jag egentligen? Jag mår inte dåligt utan känner mig bara rätt tom och orkeslös till allt. Jag har nog rätt dålig självkänsla och självförtroende (förstår inte riktigt skillnaden mellan dom två..).

Ibland är det jag tycker väldigt motstridigt, jag är rädd för var andra människor tycker om mig, samtidigt som jag skiter fullständigt i det. Jag känner mig psykiskt svag och stark. Jag är väldigt misstänksam mot människor samtidigt som jag är alldeles för godtrogen och litar på allt och alla. Hur kan det ens gå ihop? Ljuger jag för mig själv när jag påstår och tror på det?

Är väl egentligen mycket mer jag behöver skriva, men jag minns inte ens var grundtanken var med det här inlägget. Förmodligen att jag behöver hjälp med att skapa nått slags veckoschema så att jag kan ta tag i mitt liv. Om någon vet hur jag ska börja..

Annons:
Dudeson
1/15/15, 9:45 AM
#1

Hej Clockwork.

Att inrätta rutiner i sitt liv kan vara olika svårt för olika människor. En del har svårt för att ta det första steget och behöver delmål på vägen till bättre rutiner/förändring-medans andra kan behöva gå "all-in" för att känna sig motiverade.

Motivation kan beskrivas som en ansträngnings riktning och intensitet…vad vill jag och hur mkt vill jag det? För att inrätta en varaktig rutin/rutiner behöver man upprepa det under en längre tid, finns en spridd uppfattning att det krävs 21 dagar för att få en rutin i en förändring men det är är långt ifrån alla ense om. Hursomhelst, en rutin börjar med det första steget.

Självkänsla – medvetenhet om den egna personlighetens värde, jag duger för den jag är. ( vem jag är )
  Självförtroende–  tilltro till den egna förmågan att prestera-hur bra man tycker att man gör en viss sak. (vad jag gör )

 Du skriver att du vill förändra ditt liv men du vet inte vad du vill men det stämmer ju inte helt för samtidigt skriver du att du vill:
1) sluta vara inaktiv - sitta framför datorn och slösurfa.
2) börja motionera och äta sundare.

…riktigt bra mål att sträva efter och bara genom att du har nämnt dem så har du ju något konkret att gå på. Att komma igång när man är handlingsförlamad kan låta som en omöjlighet men det går att råda bot på. Man får ändra sin verklighet, sitt sätt att tänka och ligger det inga djupare psykologiska problem/ diagnos bakom kan man lyfta sig själv. Då kan det räcka med en "kick in the ass" för ta det där första steget. Skulle råda dig att läsa Kay Pollaks- Att välja glädje eller kanske först kika på föreläsningar som finns gratis på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=3bxOC4bLvqQ

Riktigt tankevärda föreläsningar om bl.a hur man slutar att skylla på andra-vara ett offer och ta ansvar för sitt eget liv och de möjligheter som då uppstår. Naturligtvis inte intill självutplåning….då kan man välja att inte vara ett offer genom att lämna det som är destruktivt för en, som t.ex ett medberoende.

Ang. motion och mat finns det hur mkt som helst att finna på nätet…det här är bra "nätsurfing"
http://www.marksdailyapple.com/#axzz3Os3sWjhI

http://www.kostdoktorn.se/

Egna erfarenheter är ändrad kost till lchf 2009 vilket fått mig att bli av med IBS-mage, och jag har inte haft en förkylning sedan dess, äter så oprocessad mat som möjligt, håller mig fit och lean, motionerar regelbundet är energifylld och sover 7-8 timmar, VIKTIGT, på "fasta" tider, äter d-vitamin…vi har för lite soltimmar.
Naturligtvis finns det dagar som är jobbiga för mig med….det är så livet är, men genom min livsstil har jag gjort att oddsen för ett bra liv är de bästa. Detta funkar för mig men kanske inte för alla.

Du får prova dig fram själv Clocwork - du kan ändra ditt liv till något bra. Folk kan peppa dig men endast du själv kan ta steget. Livet är alldeles för värdefullt och fantastiskt för att inte njuta av. Var inte rädd för förändring, man måste våga prova och oftast ångrar man inte det man vågat utan det man inte gjorde, det som inte blev av.

MVH Dudeson

HusetAnubis
1/25/15, 4:24 PM
#2

Finns lite olika sätt att börja på Antingen en kickstart med lite mer extrema vanor som ingen dator på en vecka radikal förändring av kosten och motionera varje dag. Det går också köra en vana i taget. Det beror på hur man är som person.

Jag har skaffat mig en kalender där jag skriver upp önskemål om vad jag vill uppnå. Jag skriver in träningspass jag utfört, böcker jag läst osv.

Lycka till!

[Clockwork]
2/10/15, 8:57 PM
#3

Åh, tack för svaren! Jag har inte direkt hunnit komma igång med något ännu, men tanken är fortfarande att det ska hända. 

Det där med att inte sitta vid datorn på en vecka är nog en bra idé, i början kanske jag sover väldigt mycket, men väldigt snart blir det säkert tråkigt och då borde det bli enklare att komma igång med att göra saker.

Tanken jag har nu är att jag ska bestämma mig för ett datum där jag stänger av datorn (och ställer den i garaget eller nått för att inte kunna frestas), och har den avstängd minst en vecka, helst mer. Men innan dess vill jag skriva upp saker som jag kan fylla ut tiden med, nu när jag kommer få en massa tid över. Så att jag kan skapa rutiner gällande allt annat när datorn väl är borta. Känner mig rätt peppad faktiskt, även om jag inte riktigt vet med vad eller hur jag ska fylla vardagen.

Skulle verkligen vilja ändra hela mitt liv. Hittade ett väldigt bra citat:

“The secret of happiness, you see, is not found in seeking more, but in developing the capacity to enjoy less."

Henrique
2/12/15, 9:58 AM
#4

Hej jag känner exakt som dig och jag har också motstridiga känslor. Jag kan ha fel här men jag tror att på grekiska så säger man att man har två själar när man är kluven av sig. Så man behöver först och främst ta ståndpunkt för saker och ting tror jag. Fokusera på vad man är säker på istället för att fokusera på vad man osäker på. Rada ner vad du är säker på och repetera det för dig själv. Sedan så lyssnar jag på den här boken: Att välja glädje av Kay Pollack. Den handlar om hur man ska sluta vara ett offer och hur man kan ändra sina känslor genom att tänka annorlunda. Den är känd inom just coaching världen.

Babbzie88
6/25/16, 8:57 PM
#5

Hej! 

Med kortsiktiga mål kan man komma långt :)
Ha inte för höga krav på dig själv och och försök sakta men säkert vänja dig in i dina nya rutiner i vardagen, blir det för mycket förändringar på en och samma gång är risken stor att förändringen man försöker skapa i sitt liv inte blir hållbara i längden. 

/Babbzie

GitteL
7/16/16, 11:35 PM
#6

Vad får dig glad? Rutiner o disciplin funkar inte bara genom att göra det. Du behöver hitta orsaken varför du inte tar tag i saker. Alla kan bli motiverade som kommer utifrån men det du behöver är inspiration som kommer inifrån. Hitta något som får dig inspirerad så kommer det andra automatiskt. Börja se den du är o det du är bra på, finns ALLTID något Den som har bestämt sig och kommittat sig till en förändring kommer få en förändring. Börja med att skriva det….jag kommittat mig nu till att vilka ha en förändring och skriv ner vad. Det viktigaste först vad du vill börja med o vad du vill sluta med. Många upplever att de inte förtjänar att må bra o ha det bra så därför fortsätter de som de Alltid har gjort. Det sitter i det undermedvetna….. ❤️

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
allhealing
8/17/16, 9:16 PM
#7

Hej Clockwork,

även fast du lämnat forumet så kanske du läser det här i alla fall. Eller kanske är det någon annan som läser tråden och som kan låna lite inspiration =)

Ja, vem har inte tänkt dessa tankar. Vad är meningen med mitt liv? Vad gör det meningsfullt? Hur hittar man sin passion när ingenting verkar roligt längre? Vart har jag egentligen kört fast och varför blev det så?

För att förstå varför saker inte fungerar är det bra att ta reda på hur ett liv formas. Vad är det som får oss att göra vissa saker i vissa situationer? Varför upprepar vi dessa mönster när vi hamnar i samma situation längre fram i livet?

Man behöver helt enkelt gå djupare in i sitt medvetande än man tidigare gjort och där ta reda på vad det är som styr det vid gör. Som visar oss varför vi tar vissa beslut i vissa situationer. Och andra beslut i andra. Det handlar helt enkelt om att gå hela vägen in till kärnan av vårt medvetande och se varför programmeringen vi följer ser ut som den gör.

Det är först när man vet varför någonting inträffar som det blir möjligt att skapa en varaktig förändring. Inom fysiken kallas detta för orsak och verkan. Men vart början man? Vad är kärnan och vilka spelregler följer den?

Det är faktiskt väldigt enkelt. Det handlar om tre saker. Och dessa är följande.

DET DU TROR PÅ, KÄNNER OCH TÄNKER BLIR DU!

Men vart kommer det vi ursprungligen tror på, känner och tänker? Det börjar redan när du ligger i mammas mage. Vi lär oss de sanningar människor i vår närhet förmedlar till oss under hela vår uppväxt. Det är då vi är som mest påverkbara. Vi tar till oss sanningar som andra personer har med sig kring vad det tror på, känner och tänker i en mängd olika situationer. Hela den här inlärningen formar oss väldigt starkt och kommer därför att bli den sanning vi framöver kommer att förhålla oss till når vi växer upp.

Alla former av inlärda sanningar som hämmar dvs hindrar en person från att göra vissa saker i sitt liv kommer att skapa känslan av begränsning i mer eller mindre omfattning. När vi sedan som person försöker skapa förändring som står i konflikt med de sanningar vi blivit lärda att följa. Då blir det riktigt svårt. Vem har rätt? Vanför fick jag lära mig en begränsing som nu hämmar mig från att växa och utvecklas som människa?

All form av utlärning som skapar begränsning kommer att skapa människor som blir hämmade i sin prestationsförmåga såväl som upplevelseförmåga och logik att föra logiska resonemang av vad livet har att erbjuda.

Det betyder även att en person som har med sig dessa förlåtelser och värderingar enbart har dessa sanningar att använda sig av när den tilltänkta förändringen ska skapas. Därför kan det vara bara att syresätt ett sådant tankesätt med nya förståelser av hur verkligheten även kan fungerar när man expanderar medvetandet en bit.

Ingen människa på den här planeten kan skapa en omedelbar varaktig förändring och sedan leva ett perfekt liv. Det fungerar inte så. Hela livet är en ständigt pågående förändringsmekanism. Därför är förändring naturligt. Det är förändringen som skapar pulsen som får livet att expandera framåt.

Men hur skapar jag den förändring har önskar i mitt liv när ingenting ens fungerar i nuläget? Det är en väldigt bra fråga att ställa. Man tar ett beslut. Och man ställer följande fråga.

VILL JAG FÖRÄNDRING MER ÄN JAG VILL KVARSTANNA I DET GAMLA?

Det är först när man är villig och så trött på ett gammalt sätt att vara som viljan att förändras väcks till liv.

Det handlar om att våga ta steget. Så många är så rädda att de så fort de närmar sig den yttersta gränsen för det som definierar den personen anser sig vara alltid backar tillbaka in på säker mark. Även om den marken är fylld av rädslor så är det rädslan som definierar det vi håller oss till. Det är rädslan som är grundformeln som får oss att om och om igen inte växa som människa.

Det vi inte vet och aldrig fått lära oss är att rädslan endast är avsaknaden av en större förståelse. Det är när vi stretchar oss bortom rädslan som en mer expanderad sanning kan framträda. Men många är vi som aldrig går de extra stegen och kliver tillräckligt långt utanför vår egen trygghetszon så att vi kan vända oss om och beskåda den sanning vi idag använder oss av och som definierar den sanning vi rättar oss efter.

Därför är det bara du som kan ta beslutet. Är du redo nu att söka den hjälp som behövs för att ta dig bortom de rädslor som håller dig borta från att leva ett mer expanderat och friare liv?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Upp till toppen
Annons: