Annons:
Etikettkommunikation
Läst 1787 ggr
Varga
2014-11-20 16:10

Miss i kommunikationen på väg att bli slut...

Det här kommer att bli ett långt inlägg, och ändå kommer jag säkert missa en hel del detaljer i ett försök att korta ned.

Jag har världens finaste pojkvän. Det må vara att jag "är ung" (23 år) fortfarande, kanske kommer det något bättre men jag har aldrig varit så lycklig som när jag träffade honom. Det kändes liksom lite ödesbestämt, lite som att det hänt förut liksom och var precis vad jag behövde. Vi passar fantastiskt bra ihop - många gemensamma intressen, några vi inte har gemensamt men ändå kan vi stötta varandra. Vi kan prata om allt, vi kan vara barnsliga och skratta och vuxna och diskutera. Utom på senaste tiden.

Hur jag än försöker så får jag inte till ett inlägg som går igenom allt, men ändå inte blir en bok. Men för att göra en lång historia väldigt kort så har han problem med ångest och depression, och tyvärr så har han börjat självmedicinera med alkohol. Vilket ju slår ut hans mediciner helt och gör så att ångesten bara blir värre för varje natt. Tillsammans med en jobbig boendesituation, allergi mot vår rumskompis katter och ökad stress på jobbet som bartender så har han på något sätt börjat skylla allt det jobbiga på mig.

Jag vet att vi kan vara hur bra som helst för varandra - jag har som sagt aldrig varit så lycklig. Men vi har stora problem i kommunikationen nu - hans drickande verkar dessutom ha gjort honom en aning paranoid och han blandar ihop dagar, men i och med att det är ett väldigt känsligt ämne vet jag inte riktigt hur jag ska ta upp det med honom. Om det ens är möjligt för mig att få honom att se det.

Jag vet också att några av er säkert helt kort och gott kommer tycka "lämna honom", men jag är av den åsikten att om något är trasigt ska man göra sitt bästa för att laga det och inte byta. Sånt emotionellt, sexuellt och intelligent gensvar som jag fått av honom och det här förhållandet har jag inte ens varit i närheten av tidigare och bara det är för mig värt att försöka rädda. Gör jag inte det så går det emot en av mina största principer i livet.

Men jag har märkt att ni är väldigt bra på stöd och känslor här inne, och jag skulle nog helt enkelt behöva lite stöd i det här. Nu har han nämligen kommit fram till att han älskar mig men han orkar inte med att ha det så här och han vill ha en paus i vårt förhållande. Men han kan inte specificera vad det faktiskt betyder. Just nu sover han i soffan och är väldigt kall när vi väl ses, vilket inte blir så ofta eftersom jag hållit mig borta när han är hemma av två anledningar - att jag dels inte klarar av att han är så mot mig och dels har han uttryckt att han behöver "space".

Som om det inte var nog så har vi en resa bokad till Thailand med min mammas familj och avresedatumet är 2a januari (hans födelsedag dessutom). Så jag känner mig jättestressad att reda upp det här som egentligen är en situation som jag mest tror behöver tid och jag vet inte hur jag ska hantera den stressen. Hur jag ska hantera mig själv och mina "klängiga" impulser som nog är ett av problemen från början. Så vill ni ge mig tips får ni gärna tipsa om det, hur jag ska hålla tankarna på annat och möjligen hur man kan nå fram till en person som snurrat in sig i så mycket ångest. Men råd om att lämna honom undanbedes. Det är inte rätt tid för mig att göra det just nu och det är en av de få sakerna som jag är säker på när det kommer till den här situationen. Tro mig, jag har övervägt det både en och tio gånger.

Annons:
Chieko
2014-11-20 16:19
#1

Kontakt med AA eller behandlingshem? Jag kan inget om alkoholism men det känns som att det är det första problemet att ta tag i. Se om du kan få kontakt med någon med erfarenhet av det. Inga problem går att lösa när man är full…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Varga
2014-11-20 16:27
#2

Jag är väl mest osäker på om det går att kontakta dem i egenskap av anhörig snarare än själv? För de brukar ju vilja att man kommer frivilligt - att bli av med olika ovanor börjar ju alltid hos en själv liksom. Han är ju på rätt väg ändå - han säger att han vet om att han dricker för mycket, men däremot har han tusen ursäkter snarare än att han ska sluta med det…

Cindy S
2014-11-20 17:19
#3

Gör en lista med det som är fel i ert förhållande och ge honom. Om han ser det svart på vitt så kanske det hjälper. Annars så har du nog inget val, och ni behöver sluta umgås. Men om han inte vill att ni bor ihop längre så är det nog han som borde flytta. Eller har han bott där väldigt länge? Hur är boendesituationen? Att sikta på att ni ska reda ut problemen innan resan är nog hopplöst och kommer öka stressen. Ge honom en paus men låt honom veta att du är där för honom när han vill reda ut problemen, men låt honom komma till dig.Parterapi är något du kan föreslå med.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Varga
2014-11-21 19:52
#4

#3 Just det, jag skrev om boendesituationen från början men raderade när det blev för långt.. Men han flyttade in hos mig, i en femma där jag bodde med två andra killar. Nu har den ena flyttat ihop med sin flickvän så vi är tre i lägenheten. Tyvärr så flyttade han in alldeles för tidigt i vårt förhållande - redan efter två, tre månader. Lägenheten som han hyrde i andra hand blev såld och det blev panik… Så det är också något som han känner är jobbigt, att han är tvungen att bo hos mig. Han vill gärna bo ihop i framtiden säger han, men ja, det blev för tidigt. Därför känner jag väl också att det är han som borde flytta asap om han vill ha en paus…

Jo egentligen, det känns som att jag stressar väldigt över det. Och det här har ändå pågått ett tag utan att vi tagit tag i det - egentligen så började det nog för tre månader sedan, fast det blivit riktigt illa nu på senaste tiden i och med att vi mest låtit det vara och hoppats det ska lösa sig..

Parterapi känner jag är en jättebra idé! Vet dock inte var han står där så vi får se… Jag känner i alla fall att det är värt det så länge man älskar varandra…

Cindy S
2014-11-21 21:07
#5

Ja, då är det han som ska ta nästa steg, så det är ingen idé att stressa. Men om han inte flyttar, eller flyttar och inte tar kontakt med dig igen och inte visar intresse på att ta tag i era problem, då får du bestämma hur länge du orkar vänta.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Varga
2014-11-21 22:35
#6

Han har redan sagt att han kan prata på måndag (egentligen söndag men jag ska bort då). Vi pratade i måndags och jag frågade när det passade honom att prata om det..

Annons:
Upp till toppen
Annons: