Annons:
Etikettpersonligt-om-oss-själva
Läst 1473 ggr
[elmaek]
4/22/14, 6:19 PM

Att komma loss från negativa...

Den största utmaningen jag har framför mig, som jag också håller på att arbeta med, är att hålla mig undan negativa människor och situationer.
Det är en tuffare match än jag trodde. Det innebär att vara lite mer självisk än jag brukar vara och avvisa människor i simpla konversationer för annars leder dom in på massa gnäll och elände. Så att fråga en människa som brukar vara negativ hur dennes dag har varit är ingen idé, för det leder in på en negativ väg om och om igen (''Jodå MEN är väldigt slutkörd och har massor av saker att göra men jag orkar inte'' … såna simpla negativa meningar tar musten ur mig).

Samtidigt som jag måste lära mig att släppa händelser som tagit så mycket energi från mig mycket fortare än jag gör idag. Jag ska tänka ''Okej, vad tråkigt att detta hände men nu är det för sent att göra det annorlunda så släpp det och gå vidare'' … det tar sin stund att ändra ett tankesätt man levt med i hela sitt liv till nåt som är så okänd.

Trodde absolut detta skulle ta någon vecka men ack så fel jag har! Men långt har jag kommit, det får ta den tid det tar att komma loss helt från negativa människor samt så får det ta den tid det tar för mig att skaka mig loss negativa händelser. Men det är absolut min största utmaning i min personliga utveckling! 🙂

Annons:
[northpaw]
4/30/14, 9:34 AM
#1

Ja det är svårt såklart. Men vad är det som tar musten ur dig om en människa luftar sin egen situation för dig?

Moonwing
5/6/14, 9:11 PM
#2

#0 Hmm..tror inte felet ligger i att du lyssnar på människor, utan vad du tar in, som lakar ur dig!😉

Man kan vara en god lyssnare , men ändå inte fullständigt känslomässigt leva sig in i andras historik..man kan var mer en slags "observatör", i situationen både när det gäller den man lyssnar på och sitt eget agerande i förhållande till detta.

Det är svårt, men får man snitz på det..så.-du är ju redan duktig på att observera ditt eget agerande, annars hade du ju aldrig skrivit inlägget!

Sedan kan man fråga sig själv varför man hamnar i dessa samtal, något hos dig kanske behöver bearbetas (då kan du dra nytta av det), eftersom du så "ofta trillar dit", eller kanske utstrålar du mycket tillit-så folk söker tröst hos dig?😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: