Annons:
Etikettdrömmar-drömtydning
Läst 5094 ggr
voldemort
2014-04-02 16:48

Drömmer om ormar

Hej, jag har sedan jag var ett barn drömt mycket om ormar. När jag är i en jobbig period i livet brukar dessa drömmar komma oftare. I drömmarna brukar ormarna för det mesta vara passiva, de är liksom inte med i själva handlingen utan ligger bara där. I min senaste "ormdröm" som jag minns, var jag inne i ett okänt vardagsrum där en jättelång orm låg slingrad flera varv runt ett matsalsbord. 

Är det någon som har en tolkning av dessa obehagliga drömmar?

PS. I vaket tillstånd har jag en extrem ormfobi men i drömmarna så reagerar jag inte så mycket på ormarna.

Annons:
parsley
2014-04-03 15:41
#1

Ormar i drömmar är en mycket stark symbol. Den kan symbolisera primitiva ursprungliga instinkter och andlig medvetenhet. Ormar kan symbolisera död och förstörelse. Ormen kan vara giftig och symbolisera olika former av hot. Den kan också symbolisera andlig upplysning. I det antika Grekland hade läkekonstens Gud, Asklepeios, en orm som symbol. Ormen kan byta skinn och förändras. Ormar kan vistas på marken, i luften eller i vattnet. Den kan tolkas som en fallossymbol.

Även om man har ormfobi i verkliga livet så reagerar man inte likadant i drömmar som i verkligheten. I drömmen är man friare.

Dina ormdrömmar dyker förmodligen upp när du känner dig stressad och står inför någon form av förändring. 

Vidgar man tolkningen av din senaste dröm, så brukar hus symbolisera en själv  Bordet står kanske inomhus? Ett matsalsbord kan ha olika betydelser för olika människor. Det kan vara ett plats för samvaro och måltider eller mer av en prydnadsmöbel, där man antingen visar upp en yta eller gör det fint för sin egen skull.

[rore]
2014-04-08 09:57
#2

Hej oldemort!

Det nya vardagsrummet med matsals bordet och ormen som ligger virad flera varv runt om det?

_Jag tänker mig att du ser nya möjligheter ( nytt rum inom dig ) där matsalsbordet kanske är symbolen för intag av näring. ( Där du kan göda ditt egna jag och varande)
_

_och att ormen ligger slingrad runt som ett tecken på att du känner dig rädd för det nya som du anar eller rent av ser att du behöver/vill göra.
_

_Tänker mig att ormen finns med för att påvisa din rädsla  för att bryta dina mönster och gå din egen väg.
_

Upp till toppen
Annons: