Annons:
Etikettandligt
Läst 2128 ggr
[rore]
2014-03-19 09:08

Att växa ur egot

Det kan kännas obegripligt och svårt. Där vilar ju försvaren av det vi vet och det vi kan.

Där i vår lilla fyrkant sitter vi lätt fast i negativitet mot det andra. Det som finns där utanför. Det bubblar inom oss och fräser på inlärt gehör.

Det inlärda och trasiga som bildat sig ett falskt jag, en identitet baserad på rädsla av att känna.

Till tröst kan ju nämnas att djupt där inom vilar en kunskap om det som Är, även om det skär som knivar i en, att inget är som det ska.

Men att öppna den lucka som håller fördämningen på plats får en att undra:

Drunknar jag nu? En känsla av död övermannar då.

Då prövas vi i modet att vara de vi är. Eller så fastnar vi i cellen som vi låtit bygga upp genom våra försvar och vi kastas runt av egots vilsna trasiga falska känsla av Jag.

Muren kan kännas tung hård och orättvis. Ingen annan kan riva ner den.

Det kan bara Du.

Annons:
Mirjah
2014-03-23 21:42
#1

Vilken målande beskrivning av hur det är att stångas med egot Rore! Våga öppna våra luckor! :) Kram // Mirja

GitteL
2014-03-24 15:20
#2

Bra beskrivning och visst kan vi känna när egot tar över? Vi spänner oss, kommer i konflikt, försvarar, tar allt personligt och kampen att vilja ha RÄTT. I vilka situationer kan ni känna att Egot tar över? Är det med vissa människor? Hur beter dom sig? Vad och hur känns det? NYFIKEN

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Alder]
2014-03-24 19:14
#3

Visst kan det bubbla inombords,men någonting säger stopp i en själv.
Vilken värdegrund har du nu lagt dig på. Är detta så viktigt att du sårar dig själv och andra personer för att få rätt,kommer fram ur tanken.

Om jag väljer att inte lägga så stor vikt på värdegrundet,vad sker då?.
Vet inom mig att jag kan ha fel,men vad spelar det för roll.
När man inte har lagt allt för stort vikt på värdet,så kan jag ändra mig mycket enklare ,och det tar inte lika ont i mig själv längre. 

Mitt sätt att må bättre.🙂

retep
2014-03-24 20:40
#4

"Till tröst kan ju nämnas att djupt där inom vilar en kunskap om det som Är, även om det skär som knivar i en, att inget är som det ska." Är det då inte till den trösten vi skall vända oss, låta det som är hela oss och transformera egots knivar?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

GitteL
2014-03-25 16:32
#5

#3 låter hur sunt som helst och allt handlar ju om att du eller jag ska må så bra som möjligt. Att släppa på egot är en konst. :-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2014-03-25 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Jo håller med och det är en ständig utmaning för många och även för mig men jag stannar upp och går ej enbart på känslan utan jag kopplar in tänkaren också. Att ej värdera allt för vi skapar tyvärr vår egen separation känslomässigt när vi ger egot näring.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
retep
2014-03-25 17:38
#7

Nu var det ju som vanligt med mig, det Transcendenta jag syftade på, när jag använde det rore skrev "Till tröst kan ju nämnas att djupt där inom vilar en kunskap om det som Är," Egots egoistiska sidor kommer tydligare till uttryck ju längre bort vi är från Källan! Att transcendera regelbundet resulterar naturligt och spontant till att egot inte längre har samma behov av att vara egoistiskt! Och muren, ja den är inte längre så tung, hård och orättvis och inte så svår att riva ner. Den faller ofta samman av sin egen tyngd, när jag inte längre stöttar den med mina rädslor och mitt försvar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rore]
2014-03-26 07:19
#8

Absolut är det en utmaning att växa ur och lämna egots värld.

Peter! Misstänkte att det var det trancendenta som du uttryckte❤️🎈 Ju längre bort vi är från oss själva och vårat innersta, desto längre bort från källan har "vi" vänt oss. Och ju mer motstånd har vi mot det som ÄR.

Lika lätt och självklart som du beskriver TM och källan, lika svårt kan det vara att hitta dit🤐😉.

Bristen på TILLIT sköter det alldeles utmärkt. *phu*

Och det är just rädslor och försvar som håller oss fångna i oss själva, som blir vår följeslagare tills vi en dag ser igenom denna "livslögn"

För allt vi önskar och vill finns ju redan. Vi behöver bara TRO på det!❤️✨❤️Tycker du uttrycker det så fint i #7 🌊☀️❤️

retep
2014-03-26 08:56
#9

rore!❤️

Förutom att det kostar en del att lära sig TM, som flera påpekar! Så skulle det inte behöva vara och är inte svårt att hitta dit!

inte heller TILLIT är ett problem längre, när man har en teknik att transcendera och regelbundet kan gå till Källan!🌊

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: