Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 2285 ggr
ulraxe
2/15/14, 1:08 PM

Rak kommunikation

Har nyligen varit på en utbildning/möte pga att vi har x antal problem i mitt arbetslag.Problem som skapar osämja,irritation och skitprat.

Och jag förvånades lite hur mkt vi som personer egentligen skadar och förstorar saker,händelser och personer i våran vardag,just pga att vi inte kan ha en rak kommunikation.

Jag vet med mig själv att jag har haft svårt med det(fast jag har blivit bättre 👍 ) 

Jag har undvikit att ta upp saker på ett ärligt och rakt sätt pga rädsla.Rädsla av att såra den andra,rädsla för den andras reaktion(tårar,aggressioner osv) Rädsla för att inte bli omtyckt i fortsättningen av den personen,Rädsla för att inte kunna stå upp för det jag tror och tycker.

Allt detta har ju i stället gjort att jag kke sårat omedvetet samtidigt som jag har svikit mina egna värderingar och åsikter.Och tillika gått och irriterat mig på saker som kke inte ens betyder ngt,utan det kke är jag som tolkat det fel genom personens kroppsspråk,tonläge osv.

Nu på mötet gick det upp ett ljus för mig(och hoppas att det vart lika för alla deltagare) 

Att det är okej för mig att stå upp för det jag tycker och tror på och talar om det för min omgivning(utan att såra med flit givetvis)

Det är okej för mig att påpeka om jag tycker något är fel och blir behandlad illa.

Det är oxå okej för de andra att ha sin åsikt och komma med kritik till mig.

Det viktigast för att ha en rak kommunkation är:

* Balans i sin tillvaro och i sitt inre 

* Veta vad jag vill,vad jag står i frågan

* Ta upp det med den personen det gäller DIREKT.Gå inte till andra och starta skitprat istället. Låt inte små konflikter bli till stora jobbigare konflikter

* Framför det klart och tydligt,sakligt.Ej diskutera om    person/personlighet,utan ta upp det egentliga problemet

* Använda JAG meningar istället för DU Eftersom då ansvarar man för sin egen del.Du meningar är anklagande och gör att motparten lättgår i försvarsställning istället

* Njut av att du vågar stå upp för dig själv på ett bra sätt utan rädsla.

Kärlek ❤️

Annons:
ulraxe
2/15/14, 1:35 PM
#1

Hur gör ni i era liv? 

Kör ni med rak kommunikation eller går ni och muttrar för er själva och bara tycker att andra är idioter som inte fattar vad som är rätt och fel??? 😉

Eller ännu värre pratar skit om personen och drar med andra i det.

Skulle vara väldigt intressant och lärorikt att veta andras åsikter.

trädkramare
2/16/14, 8:12 AM
#2

Har ibland svårt för att uttrycka i kommunikation och det beror på att det finns en rädsla bakom. att inte tordas säga vad man tycker och tänker,och då mår man bara sämre.

Har blivit bättre på att inte ta åt mig av andras tyckande. 

Personer som pratar illa om andra,mår nog sämst av alla.

ulraxe
2/16/14, 12:05 PM
#3

trädkramare  Vi är ganska lika där 🙂

Dom "lärde" säger ju att om man är rädd för något, så är det enda sättet att komma över rädslan att utmana den och bara göra det.🤪

Så det är väl bara för oss att darrandes,paralyserande och vettskrämda slänga oss in i utmaningen 🙂

Man växer ju som människa varje gång man överkommer sina hinder.Och jag tror att man sårar sig själv och andra mkt mindre genom att vara rak och ärlig direkt.

Jag ska iaf göra det fr o m nu är du med på utmaningen trädkramare ??

Och alla andra också givetvis.

Kärlek ❤️

trädkramare
2/16/14, 1:47 PM
#4

Självklart är jag med ulraxe.🙂

ulraxe
2/16/14, 2:09 PM
#5

🙂 Bra heja oss trädkramare

Upp till toppen
Annons: