Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 2594 ggr
Mirjah
2013-10-07 13:34

Fördomsfri självkänsla

Har du god självkänsla? Skälet att jag frågar är att det har varit så mycket fokus i media på det här och jag anser att det är ett av de största misstag vi kan göra att jobba på oss själva i detta hänseende. I varje fall på de sätt som föreslås. För oftast handlar det om att tala om för sig själv att man duger. Att man kan, är duktig, rolig och har minst samma värde som alla andra. Vilket självklart är en ganska logiskt då de flesta som anser sig ha låg självkänsla tänker motsatsen om sig själva.

Problemet med denna infallsvinkel är att själva processen med att försöka bevisa för sig själv och andra att man är en ”bra” person i sig skapar tvivel. Nog har du förstått det när någon annan försökt att övertyga dig lite för mycket om sin egen förträfflighet, eller hur? Nog börjar du tvivla när de öser på för mycket? För om de verkligen var så säkra på sig själva skulle de ju inte behöva ”bevisa” det.

Det är lite som någon som tror på gud och måste bevisa det på olika sätt i varje ögonblick. Då vet du att de tvivlar på sin egen tro. Behöver man gå in och spränga sig själv i luften på en marknad för att bevisa sin duglighet inför skaparen – ja då tvivlar man verkligen innerst inne. På samma sätt sår vi med vårt eget peppande fröna till tvivlet på vår egen självkänsla.

För det här med självkänsla är egentligen en egenkonstruktion. Den har bara betydelse när vi funderar över om vi har den eller ej. Då känns genast bevisbördan av igen och vi försöker återfå den genom att tycka att vi beter oss bättre än gemene man, tjänar mer än grannen eller har bättre jobb, partner, sommarstuga, bil etc. Det blir en cykel av mentala toppar och dalar snarare än den stabila grund som man egentligen söker.

Trots att det kan fungera temporärt så är det alltså dömt att misslyckas för nyckeln till hög självkänsla är inte att tänka bra om sig själv – det är att inte tänka på sig själv alls. Att istället förstå att det är möjligt att ta dina tankar med en rejäl nypa salt och ägna dig åt det du håller på med i stunden och göra det till det bästa av din förmåga. Ett exempel på det är att varje idrottare som jag coachar är lyckligt omedvetna om sig själva när de presterar på toppnivå. Skulle tro att du har samma upplevelse när du fungerar som bäst oavsett om det är hemma eller på jobbet.

För det är ju när vi inte tänker speciellt mycket alls och bara tar oss an livets skeenden som de ter sig i ögonblicket utan att bedöma oss själva i förhållande till hur det går som vi alla funkar som bäst. Så "hemligheten" är alltså inte att ge sig själv en positiv bedömning utan att inte döma sig själv alls. För när du väl ger dig in i att bedöma hur det går för dig istället för att "bara vara" så öppnar du, som du förhoppningsvis förstår av ovanstående resonemang, per automatik upp för tvivel på din självkänsla.

Jag upprepar mig lite här, men det är en så viktig insikt att göra. För om du verkligen inser hur det hänger ihop blir plötsligt ett liv med en skön känsla av att bara kunna vara dig själv tillgänglig när som helst under våra tjugofyra timmar på dygnet och inte bara när du lyckats göra något bra, har peppat dig själv, ser dig själv som en vinnare eller bättre än någon annan på något sätt.

Att klara av det här går alltså enbart genom en ny nivå av förståelse för hur livet är uppbyggt. Att det finns en form av bakomvarande livskraft hos oss alla som vi upplever via våra tankar och medvetande. I kontakt med denna kraft i vårt innersta slår det oss inte ens att ta våra funderingar om självkänsla på allvar och bedöma oss själva (vare sig positivt eller negativt).

När vi ser slumpmässigheten och förgängligheten hos våra tankar upptäcker du att du aldrig förlorat den fantastiska känsla av existentiell självklarhet som du är född med. Utan en tanke på det faller då dina andra fördomar samtidigt av från ditt sinne som höstlöv i en plötslig kastvind.

Det är en fantastisk känsla och från den känslan ser allt i ditt liv bra ut - inklusive dig själv. När du, som vi alla ibland, fastnar i tanken och det tillfälligt ser sämre ut förstår du att det kommer från tanken och inte från din innersta natur. Det är vad äkta självkänsla handlar om!

_Kopierat och vidarebefordrat med tillstånd av Anders Haglund "Veckans Anders" www.lifevision.se_

Annons:
GitteL
2013-10-08 00:14
#1

När en person går ut och klankar ner på hur andra gör ang självkänsla så drar jag öronen åt mig tyvärr. det behövs ej sägas utan om Anders nu står för det han skriver så behövs det ej tryckas på att det är det största misstaget man kan göra…… Alla för på sitt sätt och även om jag jobbar med självkänsla så jobbar jag med att skala av det som är pålagt från förr och att skapa medvetenhet om våra tankar.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Mirjah
2013-10-11 23:22
#2

Åh, jag uppfattade inte att han klankade ner på någon…. :/ Men det står faktiskt i första stycket att fokus på att övertyga sig själv om att man duger är det största misstaget man kan göra när man jobbar med sin självkänsla. Det var ju onödigt av honom ;) I övrigt tycker jag att artikeln är bra. Jag är för positivt tänkande för att det får mig att må bättre. Att varje dag tala om för mig själv att jag kan, jag vill, jag vågar och duger som jag är, funkar också. Men självkänsla är en färskvara. När jag blir lat och mitt pep-talk uteblir för ett tag sjunker också min självkänsla och jag kan hålla med Anders om att det bara funkar kortsiktigt. Totalitet. Nuet. Att varken döma sig själv positivt eller negativt - kändes angenämt för mig att tänka. Inget nytt egentligen. Men kanske något att använda som verktyg? Förlora sig själv i något kreativt. Göra saker i totalitet oftare….

retep
2013-10-13 20:47
#3

Tänker att om självkänsla är en färskvara, då beror det troligtvis på dålig självkännedom. Menar att en naturlig och stabil självkänsla har sin grund i god självkännedom och en vid helhetssyn. När vi känner oss själva och är trygga med det, då fungerar självkänslan också spontant och naturligt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

GitteL
2013-10-27 09:28
#4

Ja mirjah jag förstår men jag ser det på ett annorlunda sätt då vi programmerar om vårt undermedvetna behöver vi se vår egen storhet och många har enbart fokus på det som inte är bra, då säger jag att de behöver affirmera och se det vi är tacksamma för vilket är enormt kraftfullt i sig. Självkänsla innebär bara en sak, att ändra på dina tankar o inte tro på alla de mindre bra tankarna som kommer upp. Tankar är som vågor på havet, de kommer o de går så när vi börjar granska våra tankar upptäcker vi vilken tanke vi tänkte då de föder en känsla inom oss.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Mirjah
2013-12-25 23:44
#5

#3 Jag känner inte mig själv och är otrygg. Hua. :(

Mirjah
2013-12-26 00:08
#6

#4 Programmerar om vårt undermedvetna? Gör vi det med våra tankar? Tankarna är vårt medvetna? Vi tänker, och vi väljer våra tankar, goda som dåliga. Vad kan vi kalla vårt undermedvetna då? Vår själ? Programmerar vi om vår själ? Jag håller med om det du skriver, vet du väl ;), men jag älskar att grotta i själsfrågor så att säga..! :P

Annons:
spettannettan
2014-01-12 14:00
#7

Jag har bra självkänsla, men något dåligt självförtroende.

Upp till toppen
Annons: