Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 1513 ggr
Eywa
2013-07-01 18:57

Hur bryter jag mönstret?

Jag har alltid varit duktig på att analysera mina tankar och känslor och hitta lösningar och förbättringar på nackdelar och problem hos mig själv. Men jag har nått en punkt där jag inte ser några möjliga lösningar och behöver lite hjälp utifrån.

Det är nämligen så att jag alltid träffar partners som är fel för mig. Det betyder dock inte att dom alltid är elaka eller så, helt enkelt inte en person som jag passar med. Jag försöker alltid ha inställningen att jag ska tänka efter ordentligt nästan gång jag börjar dejta, men det slutar ändå med att jag kastar mig in i något seriöst fast jag vet att personen är fel för mig.

Ofta tror jag att jag tar "första bästa" som visar intresse eftersom jag inte vill vara ensam. Ibland blir jag även väldigt pirrig av personer som är auktoritära och dominanta. Jag tänker aldrig efter, jag bara låter mig styras av känslor eller bekvämlighet och det slutar alltid med att jag står där ensam med en dyr lägenhet och en massa andra ansvarområden som jag omöjligt hinner med utan hjälp.

Hur ska jag bryta det onda mönstret och varför gör jag så här?

Annons:
Seerina
2013-07-02 08:57
#1

Eftersom du dras till starka, självständiga och drivande personer så inspireras du tydligen av deras energier och bär säkert också en inre önskan om att även du själv ägde lite av den varan?

Du berättar att du inte vill vara ensam och att dina val kan bestämmas utifrån bekvämlighet och inte enbart av känslan. Varför spelar du svag och hjälplös när du egentligen inte är det? Varför tror inte du att du kan åstadkomma samma saker som din partner?

För att bryta ett mönster krävs det bara en enda sak - gör tvärtemot mot vad du brukar göra!

I ditt fall skulle det vara att kanske börja jobba med självkänslan och bygga upp tron och tilliten till att du kan. Att älska sig själv gör underverk och tar fram mycket styrka inom oss. Vänta lite med att jaga en partner och ge ensamheten en ärlig chans. Att vara ensam är ju faktiskt att "umgås med sig själv".

När du byggt upp din egen inre trygghet (som krävs för att vi ska kunna göra sunda val) kommer du välja en ny sorts partner som passar dig bättre.

GitteL
2013-07-07 22:55
#2

Hej Eywa

Välkommen till denna sajt och du har redan fått mycket bra svar av Seerina.

Läs om Kvinnor som älskar för mycket så kanske du förstår lite mer varför det blir som det blir. http://personligutveckling.ifokus.se/discussions/5135e923ce12c4312e003789-kvinnor-som-alskar-for-mycket-anknytningsteorin?discussions-1

Många personer kan ej börja med att göra tvärtemot eftersom de har sår att bearbeta.

Detta visar sig vara de hög känsliga personerna och de kommer till mig för att de vill få en förändring.

Detta kan enbart ändras i ditt undermedvetna och då behöver du hjälp utifrån. Jag har själv varit där och 100 tals andra likaså så du är inte ensam och det går att förändra men det tar tid. :-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Upp till toppen
Annons: