Annons:
Etikettjobb-karriär
Läst 2375 ggr
Aviz
2013-05-01 17:54

Karriär eller Privatliv?

Hej på er, vore intressant om någon har en input på detta livsdilemma som jag befinner mig i. 

Jag är tjej, 24 år gammal, som just nu har en ljus karriär framför mig. Jag pluggar ekonomi på universitetet, har haft bra jobb tidigare, blivit kallad till intervjuer av intressanta företag osv, lärt mig språk för att kunna arbeta utomlands, och gjort praktik på prestigefyllda företag. Jag har så att säga väldigt många möjligheter, och jag ser faktiskt inga hinder för att bli, nästan i alla fall, precis vad jag vill. 

Men jag har den senaste tiden börjat känna ett slags vakuum. Vad är det för liv jag springer efter? Mitt mål har alltid varit att ha ett välbetalt jobb för att jag vill kunna ha ett tryggt liv, och aldrig oroa mig för att behöva vända på slantarna. Men jag känner så starkt att något fattas. Jag är singel (vilket i sig inte stör mig), men jag har knappt dejtat någon intressant på flera år (har svårt att bli intresserad), jag har underbara vänner, tyvärr hinner jag kanske inte vara så social som jag skulle önskar pga. alla mina karriärsprojekt (som jag förvisso tycker är kul). Och här kommer det som tynger allra mest. Det jag har älskat mest sedan jag var barn, är djur. Jag skulle så gärna vilja skaffa hund, och få ha ett djur i mitt liv igen. Men är det värt att offra en karriär för att skaffa ett husdjur? Eller kan man få både och? Kan man få ett bra businessjobb och fortfarande ha privatliv som kräver ens tid? 

Jag är så förvirrad, jag vill ha en karriär för att få ekonomisk välfärd och för att jag tycker det är kul, men samtidigt vill jag ha det som drar i mig djupt, husdjur och tid för kärlek med familj & vänner. Någon som känner igen sig? Alla valmöjligheter får mig att tänka sönder…

Annons:
[silkesnosen]
2013-05-01 18:00
#1

Alla behöver beröring och att får ro om. Vi är biologiska varelser. Om du nu tjänar bra, så kan du ju ha hunddagis. Kanske är det lättare med katt, med det följer absolut viss anpassning, men kanske är det bra med ngn typ av bromskloss så att du inte rusar på för mkt? Kanske kan du gå ut med en granne hund eller börja rida eller ngt.

Även jag arbetar med att utveckla ett privatliv. Jag tror att vi alla behöver balans, även om vi ska kunna bli framgångsrika.

Chieko
2013-05-01 18:03
#2

Tror du att du kommer resa mycket eller är det mest dagarna du oroar dig över husdjuret? Är det bara dagar så skaffa något mindre som några marsvin eller kanin. Även två katter kan ju funka, de underhåller varandra dagtid och dig på kvällen :)

I övrigt så kanske du ska vänta med att oroa dig tills du faktiskt är ute i arbetslivet. Det kanske känns bättre när du väl kommit igång? Jag är själv 24 och snart färdig förskollärare. Jag har lite ångest över hur vuxen man blir så fort man är utbildad med fast anställning, men löser det med att ha planer på en längre resa när min sambo också pluggat klart.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Aviz
2013-05-01 18:06
#3

#1 Du har rätt i det, jag har själv funderat på om saknaden efter husdjur har växt sig extra stark eftersom jag är singel… eller om det är för att jag är uppväxt med det och saknar det av det skälet. Och som du säger, det kanske krävs att jag placerar en bromskloss i mitt liv, för just nu stoppar ingenting mig, vilket leder till att jag aldrig tänker efter utan bara gör.

 Gud vad sådant här är svårt, det går liksom inte att ta på..

Mirjah
2013-05-03 22:36
#4

Kanske inte skulle vara så tokigt om du bara tar ett andrum från ditt fokus på karriär en stund. Landa i dig själv, lyssna till dig själv. En resa?

Men orden "det jag älskat mest som barn är djur" träder ändå fram som ett utropstecken i det du betraktar som ett vakum. Kanske du ska börja där - precis som tidigare skrivare säger, en karriär behöver inte utesluta en hund. Utforska det, ha roligt, kolla annonser, klappa en hund och uppmärksamma under tiden vad som händer inuti dig.

Upp till toppen
Annons: