Annons:
Etikettrelationer
Läst 11035 ggr
GitteL
2013-03-05 13:46

Kvinnor som älskar för mycket - anknytningsteorin

Många kvinnor dras hela tiden in i olyckliga förhållanden med män. Sedan kämpar de för att få dessa dödsdömda förhållanden att fungera – genom att älska mannen ännu mer eller rädda dem. Det kan vara så att mannen har ett beroende av något slag som alkohol, droger, träning, arbete eller annan sorts prestation och har mycket lite tid över till en relation. Man kommer aldrig nära dem eftersom de är känslomässigt onåbara och dessa två dras till varandra som en magnet för att upptäcka våra sår från vår barndom som vi behöver läka.

Det kan vara så att kvinnor som älskar för mycket gör mannen till sitt projekt och blir beroende av honom. 

Detta kallar jag då för att mannen har blivit kvinnans drog.

De som växer upp i dysfunktionella familjer vill återspegla det som hon ej fick i sin barndom av sin pappa som kanske var frånvarande fysiskt o känslomässigt.

Vissa kvinnor håller sig kvar tvångsmässigt hos en man som ej vill och söker sig till dessa omedvetet.

Detta kan även vara män som älskar för mycket där de ej fått deras känslomässiga behov tillgodosedda för Mamman kanske var så självupptagen att hon ej hade tid att se efter barnens behov. 

Det kan låta så här: 

Var är du starka kvinna som kan ge mig trygghet?

Var är du osäkra man som jag kan ta hand om och rädda?

Båda vill känna sig behövda och älskade men det är endast vi själva som kan ge oss detta genom ett inre arbete där vi själva blir hela för att sedan dra till oss liknande män/kvinnor utan att fixa till dem.

Är det någon av er som känner igen detta?

Du kan även gå in här och läsa mer om detta. http://laserowcoach.se/kvinnor-och-man-som-alskar-for-mycket/

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
KallaMigMimmi
2013-03-08 23:18
#1

(svensk -dansk pc)
Det gør jag.. jag vet inte hur jag ska førklara hur men har alltid dragit mig till mæn som inte tar stor plats och inte har mycket. och drar mig ifrån dem som er starka och har stora drømar och beger mycket av livet och dem dom er tillsammans med. jag kænner att jag inte kan hålla till det så er heldre med någon som inte har den vilja styrka. men jag tror bara det er den jag er och den jag gillar inte att jag behøver helas

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

GitteL
2013-06-08 00:14
#2

#1 Så länge du mår bra av att vara med de män som du umgås med/ har en relation med så är det ok.

Upptäcker du däremot att du inte mår bra av relationen är det dags att se över vem d verkligen är.

Kärlek är när vi tillåter andra att vara precis som de är utan att gå in och förändra dem så att de passar till dig eller att någon annan skall förändra dig för att du skall passa in i deras mall.

Vill man förändra andra så kanske man valt fel eller så hittar man fel för att skydda sig själv. Vill vi förändra andra är det för att slippa förändra oss själva och då har vi fokus på andra (utåt) istället för fokus på dig själv (inåt).

Det handlar om att göra andra val och detta sitter i det undermedvetna.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2013-07-07 22:50
#3

Puttar upp denna

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Karmin
2013-09-21 20:57
#4

Himla intressant!

Så en man med odipuskomplex får ett förhållande med en kvinna med elektrakomplex för att finna någon frånvarande del av barndomen hos varandra.

Känner igen mig något eftersom jag har ett (kk?)förhållande med en man som är ganska mycket äldre än mig. Han har, lixom min frånvarande pappa, ganska mycket problem med sig själv och intar diverse substanser för att bli av med sin ångest. 

Har många gånger frågat mig själv varför jag ens har kontakt med honom och aldrig fått något vettigt svar. Kan bero på att jag vill förstå hur min pappa fungerade.

GitteL
2013-11-14 23:43
#5

Dags för denna också

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2013-11-26 12:12
#6

:-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
GitteL
2014-03-02 15:07
#7

:-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2014-09-05 15:52
#8

:-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

SuzanneV
2014-09-08 20:15
#9

Puffar upp detta viktiga.

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

GitteL
2016-05-15 13:55
#10

Lyfter upp denna viktiga tråd

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2016-05-28 23:58
#11

❤️

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2016-08-20 00:34
#12

Dax igen ❤️

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2018-05-29 00:20
#13

Denna är aktuell igen

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
[Sia Lo]
2018-06-07 17:47
#14

Det här var en intressant tanke, jag har inte råkat ut själv men har haft stora funderingar kring en väninna till mig som hela tiden tycks köra raka vägen in i dom här förhållandena.

Jag måste ställa mig frågan varför ? har dom ingen som helst självrespekt ? nit efter nit så kan jag tycka att man går inte in igen i samma stuk och spår eftersom den logiska känslan hos oss borde vara den varningsklocka vi lyssnar på som säger stopp hit men inte längre.

Nu kan jag förstå vad min väninna går igenom och här kommer en fråga, hur bemöter jag henne för att hon ska sluta upp med sina destruktiva beteenden ?

Jag vill bara skrika stopp sluta för hon gör illa både sig själv och dom svaga partners som hon hela tiden hittar som konstant utnyttjar henne och sig själva.

Det finns barn med i bilden men dom är vuxna ungdomar som också tar skada likväl som hennes föräldrar som försöker sitt allt.

Hur bryter en människa sig loss ? hur agerar jag som vän i ett sånt här läge ?

Jag har smått gett upp och brutit kontakt för det här är inte min sak att lösa men hon är en vän så jag bryr mig om henne fast kontakten nu är bruten.

retep
2018-06-12 12:57
#15

#14 Det är också intressant att förstå av vilken anledning du "gett upp och brutit kontakt"? Du är ju en vän och du bryr dig. Du har rätt i att "det här är inte min sak att lösa". Men vet och tänk att det är av stor betydelse att vi bara finns därmed vår vänskap och det stöd, den inspiration vi ger. Din vän kanske inte slutar med sitt destruktiva beteende på många år eller ens i detta livet. Men du kan bidra till att hon 'bryter sig loss', genom att du visar vänskap på ett konstruktivt och positivt vis  och är den du är. Det är skillnad på medlidande och medkänsla. För vi behöver inte lida med, utan bara vara medkännande och ha förståelse, för det vänner och medmänniskor går igenom. Vi har alla vår egen resa.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

GitteL
2019-03-10 22:09
#16

Puttar upp

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
2019-04-11 09:42
#17

❤️

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Soligajag1
2019-04-11 12:03
#18

Mycket intressant ämne! Har själv råkat ut för ett destruktivt förhållande / svartsjuka ( vilket jag tycker är en slags sjukdom , man har dålig självkänsla ) vilket gör att man måste ha kontroll på sin partner dygnet runt . Till slut fick jag hjälp för att komma ur detta , men det tog tid , på ett konstigt sätt så älskade jag honom ändå. Jag gick t.o.m hos en psykolog .

HH 🙂

GitteL
2019-04-29 23:13
#19

#18 Ja vad bra att du tog tag i det och det tar tid att ändra ett invant mönster. Viktigt att veta vad vi vill ha o koppla in både hjärna o hjärta. Vi är många som upplevt samma ❤️

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

NiklasTyreso
2019-05-14 23:44
#20

Trådens första inlägg nämner att ofta finns osunda relationsmönster redan från barndomen och sedan fortsätter personen med göra relatera som den alltid gjort. Jag tror detta är väldigt sant. Relationer väcker känslor och om personer präglats och lärt sig att få någon form av känsla i osunda relationer, så varför ska personen välja sunda bra relationer om de bra relationerna lämnar en oberörd? Jag lever själv, för fel kvinnor väcker känslor i mig, men de som skulle kunna göra mig lycklig lämnar mig emotionellt oberörd.

Annons:
Skogsväsen
2019-07-08 23:10
#21

#1 jag är lite tvärt om till dig tror jag. Men är själv en person som verkar söka trygghet och närhet, har lite svårt för relationer tror jag… Vill bli bättre, vet inte vad som är fel riktigt heller.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Skogsväsen
2019-07-08 23:17
#22

#20  var samma för mig en gång, har inte haft så många förhållanden men min bästa partner (bästa människan) var jag tvungen att göra slut med för det funkade inte för mig.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

GitteL
2019-08-07 10:47
#23

❤️

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Upp till toppen
Annons: