Annons:
Etikettinspiration-motivation
Läst 2565 ggr
Blåvindar
2013-02-08 08:28

Varför bild i skolan?

Hej alla ni som älskar konst och att utföra konst där ute

Jag har denna termin börjat studera på universitet till mellanstadielärare med bild som extra val. Nu har vi i uppgift att lämna in ett arbete vid senast midnatt imon där vi ska ta upp "varför ska man läsa bild i skolan?" Jag har ett par ideer i huvudet men nu undrar jag varför du/ni tycker att man ska ha bild i skolan? Vad ni tyckte var bra med det eller vad ni hade velat få göra på era bildtimmar. Detta måste inte just vara för mellanstadiet utan ämnet i helhet 

Annons:
Roamer
2013-02-11 09:29
#1

Ett av de få ämnen som finns där total kreativitet kan existera utan ramar och påverkan. Det sämsta som finns i det ämnet är ju en lärare som säger HUR man ska göra något och man inte får experimentera själv. Visst ska det läras ut hur man får till proportioner osv men det ska också finnas utrymme för helt fri tolkning och ta ut svängar. Alla andra ämnen baserar ju på en ram eller vissa regler som måste följas men bild/slöjd osv är ju sånt där man inte måste göra som alla andra utan får vara sin egen person.

[typellisch]
2013-02-27 08:12
#2

Som #1 säger, man ska ju få experimentera lite själv och inte hela tiden bli talad till vad man ska rita/måla.
Jag tror det är rätt avslappnande för ett barn att få måla och rita och vara påhittig :). Det var det för mig i alla fall och är fortfarande. Bara måla av sig liksom.

Om man gör det till ett ämne där valet är fritt, alltså motiv osv, så tror jag att fler kommer gilla bildlektionerna :). Att bli ''tvingad'' till nåt är sällan lockande och jag tror många kan låsa sig då och ogilla ämnet för man får inte vara fri i sin kreation.

Ove-D
2013-03-16 16:37
#3

Jag tycker att bild och idrott är ämnen som är bra för elever som är skoltrötta… att sitta stilla och plugga… att lyssna och ta till sig information hela tiden. Men hur sätter man betyg på skapande ämnen?

HusetAnubis
2013-04-21 19:36
#4

Förutom kreativitet så behövs bild i flera framtida yrken för att kunna rita upp och tolka figurer och modeller. Dels för att kunna teckna av, skissa upp och beskriva något och för att kunna tolka tecknade bilder.

 En del av bildlektionerna behöver vara styrda men mycket lär sig barn genom fri kreativitet.

Ove-D
2013-04-23 11:20
#5

#0 Hur gick det med uppgiften?

Blåvindar
2013-04-23 22:11
#6

Oj har glömt lägga in länken här. Den finns på min blogg, kolla gärna in på den - fotoklotter.blogg.se

La upp de häromdagen så den finns där lättillgänglig :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: