Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 2640 ggr
Glödlampa
12/25/12, 4:06 PM

Jobbig vän

Jag har en mycket nära vän som jag umgås med ofta. Vi har samma intressen och fungerar större delen av tiden bra ihop.

Har dock ett problem med henne och det är att hon stjäl mina ideer och knuffar ofta undan mig om jag får uppmärksamhet eller pratar med någon. Hon kastar sig in i situationen och tar då över den helt och hållet. Det hela slutar oftast i att jag blir tyst och/eller går därifrån.

Vet inte riktigt hur ja ska hantera denna situation som börjar bli otroligt irriterande. Varför gör hon så här och vad ska ja kunna göra åt det hela?

Annons:
håkandomeij
12/25/12, 5:02 PM
#1

Låter inte som en "mycket nära vän"

Glödlampa
12/25/12, 5:13 PM
#2

Har du några konkreta tips på vad jag isf kan säga eller göra till denna vän?

Som sagt vi trivs i varandras sällskap och har samma intressen men det är i kontakt med andra människor som min vän tar över situationen helt.

Bör jag säga åt henne i situationen, prata med henne i förebyggande syfte? hur ska ja hantera det?

håkandomeij
12/25/12, 6:26 PM
#3

Säg till henne när ni är bara du och hon. Säg: "Jag tycker inte om ditt sätt att ta över när jag står och pratar med någon annan. Det måste du sluta med för att jag ska trivas. Det är ganska irriterande när du gör så"

Om inte hon slutar så säg samma sak precis när det händer och andra hör på. Slutar hon fortfarande inte efter det måste du ju inse att hon inte är en bra vän. Man ska kunna umgås och trivas med sin vän även när andra personer är närvarande.

Glödlampa
12/25/12, 6:50 PM
#4

Tack för tipsen, de ska jag prova =)

radgivning-i-lycka
11/26/15, 10:48 PM
#5

Har du hört talas om The Work med Byron Katie? 

Kan tipsa om hennes metoder, kan tänka mig att videon på länken här kan inspirera dig: https://www.youtube.com/watch?v=bP_xX1CacEM

[rore]
11/28/15, 4:11 PM
#6

#0

Jobbiga vänner är en tuff gåva som vi stöter på kanske lite då och då. Jag ser dem som vägvisare,,, *Nu för tiden*. Jag har inte gjort det tidigare. Utan har surat i smyg i stället.

Jag gillar Byron Katies frågeställningar,,, *fast de svider och gör ont också* innan polletten ramlar ner och jag inser att jag är fullständigt maktlös inför andra människors beteenden,,,,,

Jag kan bli tyst, jag  kan gå där ifrån.

Men min erfarenhet säger mig att dessa fenomen återkommer i nya vänskaps relationer  och följer mig livet ut,,, Om jag inte lär mig, att brist tänket finns inom mig själv och egentligen inte har med andra att göra.

Det handlar om att våga vara den vi vill vara  och sluta kväsa oss själva,,,,,,,,

Annons:
K.R.J.T
12/23/15, 2:04 PM
#7

dumpa den vännen, ingen större ide att lägga ner energi på henne.

Vänner kommer och går.

Och det verkar som att hon gillar hur du är och vad du säger så att hon försöker vara som du är, även sno dina ideer och tankar.

typiskt psykopater att leva som andra människor, då dom själva inte vet hur man ska leva ett vanligt liv.

Upp till toppen
Annons: