Annons:
Etikettavslappning-meditera
Läst 2323 ggr
orecus
2012-12-05 19:22

Hur komma sig för?

Hej alla!

Jag både vill och behöver komma igång med meditation/avslappning. Jag började för ett tag sen och höll det regelbundet 2ggr/dag i kanske två veckor. När det sedan sackade märkte jag av det direkt, så positiv effekt har det definitivt!

Min fråga är nu, hur börjar jag igen? Mitt ständiga problem är att komma mig för. (Samma sak när det gäller mycket annat, som att gå på promenader, boka tvättstugan osv.) Jag vet att jag behöver det, men ändå är det så oerhört svårt att få tummen ur.

Finns det några knep att ta till i såna här situationer? Jag vill liksom inte bara acceptera att det är 'min personlighet', för jag tror garanterat att man kan ändra sig!

Ofta käns det som om jag inte hinner (eller prioriterar?), men det är ju just därför jag borde. Och prioriterar det gör jag ju egentligen, i huvudet. Men tydligen inte hela vägen ut..?

Har ni några tankar och funderingar?

Annons:
Roamer
2012-12-06 08:18
#1

Kör en påminnelse app. Finns ju en drös olika som ger sånt och det är ju bara att sätta en tid då du normalt inte är ute och springer. Att ta sig tiden är ju det som begränsar all utveckling så finns inget sätt att komma vidare om inte man stjäl den tiden för det. För meditation krävs ju inget annat än ett bekvämt ställe att sitta. Allt börjar ju med en övertygelse om förändring och sen kommer resten av sig självt.

[rore]
2012-12-06 09:03
#2

#0 Orecus!

Känner igen det där att inte komma sig för. Ibland är steget mellan tanke och handling väldigt stort. Åtminstonde så kan det kännas så…

Bestäm en tidpunkt och sen: Tänk inte! Bara gör det. Oavsett hur du känner. Tillslut kommer rutinen :)

Lycka till!

orecus
2012-12-06 11:26
#3

Tack snälla för era svar!

Roamer, har du något tips på någon app? Jag är inte helt hemma i den världen än, tydligen. Heh.. För det låter ju som om det skulle kunna vara en lösning till en början åtminstone.

Steget emellan är enormt stort, och såklart när man ser sig omkring, så är ju ala så himla aktiva och har lätt för att 'take action' med vad dom än tar på sig i livet. Men så är det ju förmodligen inte.

Jag brukar tänka att min meditationstid ska vara strax innan jag går och lägger mig. Men oftast då har jag redan suttit uppe för länge med något annat och är stressad över at jag måste sova, och käner att jag inte hinner då. "Jag börjar imorgon…", är en ganska återkommande tanke. Men om jag är stressad när jag ska sova, så är det ju då jag behöver det som mest. Hur resonener man egentligen?

Det jag tycker är mest konstigt är hur det kan ta emot att göra något man tycker om och vet är bra för en.. Hjärnan är bra märklig.

Roamer
2012-12-06 13:27
#4

Personligen så gör jag inte svårare än det behöver vara och använder kalendern i android som jag sätter på samma tidpunkt varje dag för sådana ändamål. Finns dock ett antal olika om du söker på "meditation" eller "reminder". Antar de fungerar likadant i princip.

Att vara logisk när man är stressad är motsägelsefullt så det är när du har det lite mindre som du kan göra en större förändring, men smyg in en kvällsrutin där du kopplar av 5 minuter innan du lägger dig med meditation. Leta rätt på en bra låt i den längden, personligen kör jag the purifying tree som finns på youtube. Finns även som mp3 på 8 minuter har jag för mig.

våga vara dig själv
2012-12-23 14:49
#5

Jag bara lägger mig platt fall i sängen och sätter på "Genom dalen" med Jörgen Gustafsson, sen bara lyssnar jag och njuter av lugnet. Jag kan känna igen känslan med att inte komma sig för, men att ligga i sängen är ju ett jättebra alternativ, hellre det än känna att man "fastnar" i ingenting. man får ju information om sig själv under meditationen och kan försöka tolka ut varför man inte kan ta sig för.

Hoppas det går  bra för dig :)

Upp till toppen
Annons: